Ο όρος «προοδευτικός» καλλιτέχνης προέκυψε αμέσως μετά την Μεταπολίτευση, όπως και το «έντεχνο» τραγούδι και ο «ποιοτικός κινηματογράφος», στο όνομα του οποίου ξοδεύτηκαν δεκάδες εκατομμύρια των φορολογουμένων σε παραγωγές που τις έβλεπαν ο σκηνοθέτης και η παρέα του. Βασικό, για να μην πω αποκλειστικό χαρακτηριστικό της «προοδευτικής» τέχνης που ήταν εξ ορισμού και ποιοτική, ήταν το καταγγελτικό ύφος και ο οργισμένος λόγος. Το κλίμα της Μεταπολίτευσης το είχε δημιουργήσει κυρίως μια ριζοσπαστικοποιημένη νεολαία που ήθελε να ζήσει αυτό που δεν έζησε το 1968. Η πατρίδα μας λόγω δικτατορίας δεν βίωσε τα μηνύματα του Μάη του 68, που ήταν μηνύματα ανατροπής, τα οποία πολύ γρήγορα το κυρίαρχο σύστημα τα ενσωμάτωσε. Σε εμάς μας έμεινε η ανατροπή.
Σε αυτό το νεανικό κοινό απευθύνθηκαν οι «προοδευτικοί» καλλιτέχνες, πολλοί εκ των οποίων είχαν θησαυρίσει επί δικτατορίας. Αλλά φορώντας την προβιά του «προοδευτικού» το παρελθόν ξεχάστηκε αμέσως. Υπέγραφαν στις αντι-ιμπεριαλιστικές διακηρύξεις των κομμάτων της Αριστεράς και αυτομάτως αποκτούσαν πρόσβαση στις συναυλίες των νεολαιών τους. Πολύς κόσμος, μεγάλο «μαγαζί» η Αριστερά, εύκολη η καταξίωση. Τραγούδια κοινωνικής διαμαρτυρίας, την ίδια ώρα που η Ελλάδα έδινε στον Καραμανλή 54%.
Επί πλέον αν ήσουν «προοδευτικός» καλλιτέχνης είχες εξασφαλισμένη και μια καλή κριτική από «προοδευτικούς» δημοσιογράφους και κριτικούς μεγάλων εφημερίδων. Τελικά το επίθετο «προοδευτικός» ήταν ένα πολύ προσοδοφόρο επάγγελμα.
Επί Αλλαγής, όταν η μια από τις συμφορές της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, πέρασε στα χέρια του ΠΑΣΟΚ και των λοιπών δημοκρατικών δυνάμεων, οι «προοδευτικοί» καλλιτέχνες απέκτησαν ακόμα ένα πεδίο δόξης λαμπρό: Τις καλοκαιρινές συναυλίες που διοργάνωναν οι δήμοι και τις επιχορηγούμενες από το κράτος εκδηλώσεις. Συνεπώς, αν ήσουν δηλωμένος δεξιός ή δεν ανήκες σε κάποιο «προοδευτικό κύκλωμα» ήσουν εκτός αγοράς, με πολύ ελάχιστες εξαιρέσεις.
δέχθηκε εισβολή αναρχοαυτόνομων στη συναυλία του, γιατί την προηγουμένη είχε ζητήσει να κατέβει πανό για τον Λιγνάδη.
Είναι γνωστό πως όποιος παίζει με το τέρας, κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή αυτό να τον δαγκώσει.
Κάθε επιλογή έχει τα ρίσκα της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου