"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΚΟΙΝΩΝΙΑ: Τολμήστε το

Γράφει ο Richard Branson
Ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active.


Πότε ήταν η τελευταία φορά που βγήκατε από τη ζώνη ασφαλείας σας;  
 
Είναι εύκολο να εγκλωβιστείτε σε μια ρουτίνα, ιδιαιτέρως στη δουλειά (ακόμα περισσότερο εάν κάνετε την ίδια δουλειά για κάμποσο διάστημα), και το να βάλετε μια νέα πρόκληση στη ζωή σας είναι ένας ωραίος τρόπος να βγείτε από αυτή. 
 
Στη Virgin χρησιμοποιώ δύο τεχνικές ώστε να απαλλάξω την ομάδα μας από τη ρουτίνα: το σπάσιμο των ρεκόρ και τα στοιχήματα. Το να τολμάμε είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να προκαλώ τον εαυτό μου και την ομάδα μας και, επιπλέον, να πιέσω ώστε να ξεπεραστούν τα όρια ενόσω περνάμε καλά.

Πάντα μου άρεσαν οι προκλήσεις. Όταν η οικογένειά μου κι εγώ πήγαμε στην κομητεία του Ντέβον για διακοπές, όταν ήμουν 4 ή 5, η θεία Τζόις με προκάλεσε να βάλουμε στοίχημα 10 σελίνια πως δεν θα είχα μάθει να κολυμπώ μέχρι να επιστρέψουμε σπίτι. Και, παραδόξως, δεν έμαθα όταν κοπανιόμουν στο νερό.

Ήμουν αποφασισμένος να της αποδείξω ότι έκανε λάθος, έτσι, όταν εντόπισα ένα ποτάμι, στη διαδρομή της επιστροφής, ζήτησα από τον πατέρα μου να σταματήσει το αυτοκίνητο και, τρέχοντας μόνο με το εσώρουχό μου, έπεσα στο ποτάμι. Αρχικά βυθίστηκα και άρχισα να πίνω νερό, αλλά, όταν ακούμπησα βυθό, έδωσα ώθηση με τα πόδια μου, βγήκα στην επιφάνεια και, προς έκπληξή μου, άρχισα να κολυμπάω στη φορά του ρεύματος. Η επιβράβευσή μου ήταν 10 σελίνια, τα περισσότερα χρήματα που είχα μέχρι τότε πιάσει ποτέ στα χέρια μου.

Αυτή και μεταγενέστερες προκλήσεις με έμαθαν ότι είναι σημαντικό να δοκιμάζεις πράγματα που μπορεί να μην αποδώσουν και στη συνέχεια να αυτοσχεδιάζεις με πιθανές λύσεις, καθώς προχωράς. Ανακάλυψα ότι προσπάθειες να σπάσει κάποιο ρεκόρ μπορούν να οδηγήσουν σε τεχνολογικά βήματα προς τα εμπρός. Για παράδειγμα, ο επιχειρηματίας και λάτρης της περιπέτειας Στιβ Φόσετ έκανε τον γύρο της Γης με το "Virgin Atlantic GlobalFlyer", όντας ο πρώτος που καταφέρνει να κάνει ένα τέτοιο ταξίδι μόνος του και χωρίς να σταματήσει για να βάλει καύσιμα. Το αεροπλάνο μας είχε φτιαχτεί με ανθρακονήματα, την ώρα που άλλοι κατασκευαστές αεροσκαφών βασίζονταν πρωτίστως σε βαρέα υλικά.

Μετά την επιτυχία του "GlobalFlyer", η Boeing και η Airbus ξεκίνησαν αμφότερες να χρησιμοποιούν ανθρακονήματα στην κατασκευή κάποιων αεροσκαφών. Αυτή η τεχνολογία θα καταστήσει τα αεροπλάνα ελαφρύτερα και θα μειώσει δραστικά τις εκπομπές άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας στο μέλλον. (Το αεροσκάφος εκτίθεται πλέον στο Εθνικό Μουσείο Αέρος και Διαστήματος του Σμιθσόνιαν, στις ΗΠΑ.)

Όταν χρειάζεσαι μια ώθηση, μπορεί να είναι διασκεδαστικό να παραβγείς με κάποιον από τους ανταγωνιστές σου. 
Ένα αξέχαστο στοίχημα που έχασα ήταν από τον φίλο μου Τόνι Φερνάντες, που τώρα διευθύνει την AirAsia, αλλά δούλευε μαζί μας στη Virgin. Το 2010 είχαμε και οι δύο ομάδες της Φόρμουλα 1 που τα πήγαιναν άσχημα και αποφασίσαμε να κάνουμε τα πράγματα πιο ενδιαφέροντα. Συμφωνήθηκε ότι ο ιδιοκτήτης της ομάδας που θα τερμάτιζε χαμηλότερα στη βαθμολογία θα δούλευε ως μέλος πληρώματος καμπίνας επιβατών στην αεροπορική εταιρεία του άλλου.

Τον Μάιο πλήρωσα το στοίχημα σε μια πτήση της AirAsia από την Αυστραλία προς τη Μαλαισία, κάνοντας μια βάρδια με την πλήρη στολή της γυναίκας αεροσυνοδού, κάτι που χρειάστηκε λίγες ώρες προετοιμασίας.

Παρά το ότι πάντα ήθελα να βοηθήσω ένα πλήρωμα καμπίνας, δεν είχα ποτέ μου προϊστάμενο, οπότε δεν το απολάμβανα όταν μου έδινε εντολές ο Τόνι. "Κατά λάθος" έριξα έναν δίσκο με ποτά πάνω του και απολύθηκα με το που προσγειωθήκαμε. (Από την άλλη πλευρά, ο αρχιεπίσκοπος Ντέζμοντ Τούτου, επιβάτης στο αεροπλάνο, με χαρακτήρισε "πληθωρικό", οπότε μάλλον κάτι είχα κάνει καλά.)

Οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων και τα στελέχη συνήθως είναι πολύ σοβαροί, έτσι η ιστορία του στοιχήματός μας κυκλοφόρησε ευρέως στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Όλοι γέλασαν και κανείς δεν βγήκε χαμένος (εκτός από την υπερηφάνεια μου). Ήταν η σωστή προσέγγιση: η δημοσιότητα βοήθησε τόσο την AirAsia όσο και τη Virgin να δημιουργήσουν βάσεις πελατών σε νέες αγορές, ενώ η φιλανθρωπική πτήση στην οποία εργάστηκα συγκέντρωσε περισσότερα από 300.000 δολάρια για το Ίδρυμα Starlight, που παρέχει φροντίδα σε άρρωστα παιδιά και στις οικογένειές τους.

Ένα από τα μεγάλα οφέλη της αντιμετώπισης προκλήσεων στην επαγγελματική σας ζωή είναι ότι εσείς και η ομάδα σας μαθαίνετε να αντιμετωπίζετε τον κίνδυνο μαζί – και επίσης να χάνετε μερικές φορές, γιατί, όταν βάζετε ένα καλό στοίχημα, οι πιθανότητες δεν θα είναι υπέρ σας. Τα ρίσκα που εσείς και η ομάδα σας παίρνετε πρέπει να είναι στρατηγικές κρίσεις, όχι τυφλός τζόγος: Προστατευτείτε από την ήττα υπολογίζοντας τις πιθανότητες επιτυχίας, εξηγώντας ποιες είναι οι χειρότερες πιθανές συνέπειες και αποφασίζοντας αν θα δεχτείτε.

Πρέπει να τελειοποιήσετε αυτές τις δεξιότητες, επειδή εσείς και η ομάδα σας θα αντιμετωπίσετε αντιξοότητες κάποια στιγμή. Ανεξάρτητα από τον κλάδο στον οποίο εργάζεστε, η φύση της επιχείρησης είναι η αλλαγή και, έτσι, ενώ μπορεί να προετοιμαστείτε για κάθε πιθανότητα, κάποια νέα, απροσδόκητη περίσταση, είναι πιθανό να σας δυσκολέψει.  
 
Το μόνο πράγμα που έχει νόημα για τέτοιες αποτυχίες είναι...
 
 
 το αν θα ορθοποδήσετε
 
Το 1998 ο Στιβ Φόσετ, ο Περ Λίντστραντ και εγώ αναγκαστήκαμε να εγκαταλείψουμε την προσπάθειά μας να πετάξουμε γύρω από όλο τον κόσμο χωρίς διακοπή μέσα σε ένα αερόστατο. Αντί να μεμψιμοιρούμε, εμείς στη Virgin συνεχίσαμε να εργαζόμαστε σε μερικά από τα προβλήματα που είχαμε συναντήσει, μέσα από τις άλλες μας επιχειρήσεις.

Εκτός από τις επιχειρηματικές ανησυχίες, ένας από τους κύριους λόγους για τον οποίο εγώ και οι συνάδελφοί μου αναλαμβάνουμε οποιαδήποτε πρόκληση είναι επειδή είναι διασκεδαστικό, είτε πρόκειται για ένα στοίχημα που εκπληρώνεται με εμένα να σερβίρω ποτά στους επιβάτες με φούστα είτε για ένα στοίχημα που οδηγεί στη δημιουργία μιας εταιρείας που μεταμορφώνει τη διαστημική βιομηχανία.  
 
Πρέπει, λοιπόν, να πείτε "ναι" την επόμενη φορά που κάποιος προτείνει μια πρόκληση;  
Ναι, και στοιχηματίζω κιόλας!

Δεν υπάρχουν σχόλια: