Συγγραφέα, ψυχίατρο
Ο πολιτισμικός προσανατολισμός του Σ. Φρόιντ, επηρεασμένος από το πνεύμα της εποχής του και από το βιολογικό μοντέλο, είναι μια θεωρία που αρχίζει το 1913 με το «Τοτέμ και Ταμπού», συμπληρώνεται με μια εργασία του το 1915 «Επίκαιρες σκέψεις για τον πόλεμο και τον θάνατο», διευρύνεται στη δεκαετία του 1920 με την «Ψυχολογία των μαζών και την ανάλυση του Εγώ» και ολοκληρώνεται με το «Ο πολιτισμός πηγή δυστυχίας».
Ο πόλεμος είναι ένα αναπόφευκτο συνοδό φαινόμενο του πολιτισμού. Μπορεί η επιθετικότητα του ανθρώπου να εμποδίζεται και να απωθείται σε μεγάλο βαθμό, ωστόσο φαίνεται ότι υπάρχουν περίοδοι όπου όλα τα καταπραϋντικά μέσα αποτυγχάνουν να ανασχέσουν την έκρηξη της εσωτερικής πίεσης. Η ζωώδης φύση μας σπάει τα δεσμά της και τριγυρνά ελεύθερη, και μόνον όταν ξεθυμάνει αποκαθίσταται η ειρήνη.
Ο πόλεμος συμβολίζει τον ανταγωνισμό προς κάθε αυταρχικότητα, και μάλιστα πατρική. Ετσι, πολλά νευρωσικά άτομα με αμφιθυμικά συναισθήματα για τους γονείς τους προτιμούν τον πόλεμο για να εκφορτίσουν τα συναισθήματά τους. Αν ο καταθλιπτικός αφήνεται στο ένστικτο του θανάτου, ο νευρωσικός απέναντι στον εξωτερικό κίνδυνο της ζωής του καταφεύγει και χρησιμοποιεί το ένστικτο του θανάτου, είτε με επιθετικές ενέργειες προς τους άλλους είτε με φαντασιώσεις αυτοκαταστροφής, οι οποίες βασικά εξυπηρετούν το περιεχόμενο, το οποίο θέλει να δώσει στο νόημα της ζωής του. Αντίθετα, πολλά φυσιολογικά άτομα κατά τη διάρκεια του πολέμου λόγω ενοχών εκδηλώνουν άγχος, φοβικές αντιδράσεις και νευρώσεις.
Κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο παρατηρήθηκε ότι οι στρατιώτες που παρουσίαζαν νευρώσεις εξαιτίας των βιωμάτων τους στα πεδία των μαχών ονειρεύονταν σύμφωνα με έναν τύπο ονείρου, τον οποίο η έως τότε θεωρία δυσκολευόταν να ερμηνεύσει. Στα όνειρα εκδηλωνόταν μια τάση των στρατιωτών να ξαναζήσουν, να επαναλάβουν τα τραυματικά βιώματα. Το ενδιαφέρον γι' αυτά τα όνειρα οδήγησε στην ανάπτυξη της άποψης για «ψυχαναγκασμό επανάληψης».
Στα τέλη του 20ού αιώνα αποδείχθηκε ότι η αναβίωση ενός τραύματος μπορεί να δώσει την ευκαιρία στον επιζώντα να επιβληθεί του τραύματος. Ωστόσο, επειδή αυτή η αναβίωση φέρει μαζί της όλη τη συγκινησιακή ένταση του αρχικού γεγονότος, προκαλείται έντονη συναισθηματική δυσφορία. Ο επιζών, πληττόμενος από τρόμο και ανίσχυρη οργή, καταβάλλει κάθε προσπάθεια να αποφύγει τα επώδυνα συναισθήματα, με αποτέλεσμα να καταλήγει συχνά σε συναισθηματικό μούδιασμα ή αποξένωση από το περιβάλλον. Το τραύμα επουλώνεται μόνο όταν ο επιζών αναπτύξει ένα νέο νοητικό σχήμα, για να κατανοήσει αυτό που συνέβη.
Ο μαχητής κατά τη διάρκεια του πολέμου έρχεται σε επαφή με την απειλή του επικείμενου θανάτου, που αποτελεί ψυχολογική κρίση. Προκειμένου να την ελέγξει κινητοποιεί διάφορους οργανωτικούς ή αποδιοργανωτικούς μηχανισμούς. Η κατάσταση της κρίσης ενεργοποιεί άλυτα προβλήματα από το πρόσφατο παρελθόν, όπως εξάρτησης, παθητικότητας, ναρκισσισμού και ταυτότητας. Δηλαδή το άτομο δεν αντιμετωπίζει μόνο τον άμεσο θάνατό του αλλά και άλυτα συναισθήματα από τη ζωή του καθώς και αξεπέραστες συγκρούσεις. Μια πλειάδα φόβων είναι δυνατόν να αναδυθεί, όπως ο φόβος του αγνώστου επειδή το άτομο δεν γνωρίζει τι θα έχει να αντιμετωπίσει.
Μια πρώτη αντίδραση μπορεί να είναι η ακινητοποίηση, δηλαδή μια κατάσταση της συνείδησης αντίθετης του άγχους, του πανικού και της απόγνωσης. Μετά ακολουθεί μια ενδεχόμενη διάχυση του εαυτού με αμηχανία και σύγχυση.
Στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, ο Φιλοκτήτης, που επί εννέα χρόνια κουβαλούσε τη δύσοσμη πληγή, τους στεναγμούς και τη μοναξιά του εξόριστου στο ερημονήσι, αρνείται να γιατρευτεί και να παραδώσει τα βέλη και το τόξο του Ηρακλή για την άλωση της Τροίας. Η άρνησή του είναι υπαρξιακή αντίδραση εκείνων που αρνούνται να συμφωνήσουν με την Ιστορία και τον παραλογισμό του κόσμου ή μήπως μια αντίληψη ότι οι δύσοσμες πληγές και η δυστυχία που συνεπάγονται αποτελούν στίγματα;
Φαίνεται ότι καθένας χειρίζεται την κατάσταση του πολέμου ανάλογα με τις βαθύτερες επιθυμίες του. Καθένας οραματίζεται τον πόλεμο σε συνάρτηση με τις ιδιαίτερες ψυχικές ανάγκες του και εντάσσει το όλο θέμα ως ένα ενδοψυχικό γεγονός μέσα στο πλαίσιο των συγκρούσεων που ήδη υπάρχουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου