"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ και ΠΑΙΔΕΙΑ: «Μαργαριτάρια» και στα ελληνικά αμφιθέατρα από αγράμματους ντενεκέδες που φιλοδοξούν να βγούν "επιστήμονες"...

Του Αποστολου Λακασα

Ο Στάλιν είναι μπαρ στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης. Ο Πάπας είναι αρχηγός των παπών. Η ύφεση δεν έχει διαφορά από την ανάπτυξη. Στον πρώτο βαλκανικό πόλεμο πήραν μέρος η Ρουμανία και η Γαλλία! Είναι ορισμένα από τα πολλά «μαργαριτάρια» που αλιεύουν στα γραπτά των φοιτητών τους ή στα οποία γίνονται αυτήκοοι... μάρτυρες οι Ελληνες πανεπιστημιακοί.
«Ορισμένες λέξεις είναι τόσο ανορθόγραφα γραμμένες, που για να τις καταλάβω για δευτερόλεπτα παύω να βλέπω το κείμενο και επαναλαμβάνω τις συλλαβές ηχητικά. Αυτή η “Εύβοια” έχει δεινοπαθήσει στα γραπτά των φοιτητών!» μας λέει καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Βιβλίο πολυσέλιδο θα μπορούσε να εκδοθεί με τα λάθη που κάνουν οι φοιτητές των ελληνικών πανεπιστημίων. «Το επίπεδο είναι χαμηλό. Ολοι το γνωρίζουν και φυσικά το πρόβλημα είναι εντονότερο στις σχολές και τα τμήματα με χαμηλή βάση εισαγωγής. Οι απόφοιτοι λυκείου επιλέγουν σχολές χωρίς να τους ενδιαφέρει πραγματικά το αντικείμενό τους. Απλώς για να εισαχθούν σε κάποιο ΑΕΙ. Γι’ αυτό και εντυπωσιάζουν περισσότερο οι ελλείψεις που έχουν πάνω στο ίδιο το αντικείμενο των σπουδών τους» συμπληρώνει η ίδια, η οποία είναι ιστορικός.

Για του λόγου το ασφαλές, η πανεπιστημιακός έμεινε άναυδη όταν φετινός πρωτοετής φοιτητής της μπέρδεψε την «ύφεση» με την «ανάπτυξη». «Μα καλά, δεν ακούς ειδήσεις; Τι γίνεται στην Ελλάδα, στον κόσμο. Ολες οι χώρες απειλούνται με ύφεση» τον επέπληξε για να πάρει την... πληρωμένη απάντηση: «Καλά κυρία, με τις λέξεις θα παίζουμε τώρα;»! (Και δεν σχολιάζουμε τη σχολική προσφώνηση του εκπαιδευτικού ως «κύριε» - «κυρία». Είναι γνωστό ότι πολλοί πρωτοετείς δυσκολεύονται να ξεχάσουν ότι δεν βρίσκονται πια σε σχολικές αίθουσες, αλλά σε πανεπιστημιακά αμφιθέατρα).

Ανάλογα «μαργαριτάρια» ακούστηκαν σε αμφιθέατρο ΑΕΙ της βόρειας Ελλάδας, όταν φοιτητής ήξερε μόνο ένα... «Στάλιν»: το μπαρ στην Σταυρούπολη της Θεσσαλονίκης. Κάποιος άλλος ονειρεύτηκε πως η Γαλλία μεταφέρθηκε στα Βαλκάνια, ενώ ένας τρίτος ήταν βέβαιος ότι το Be της Benelux αντιστοιχεί στην ιταλική Βενετία…

Οσο για την ορθογραφία των φοιτητών (ή μήπως την ανορθογραφία;), η βιασύνη και η απροσεξία «ευθύνονται» για αρκετά μικρολάθη που υπάρχουν στα γραπτά των εξετάσεων. Ομως, έστω και αν αυτά αγνοούνται από τους διδάσκοντες, δεν νοείται φοιτητής Φιλολογίας να γράφει… κατέστει. Εκτός από την Εύβοια, η λέξη που μάλλον δεινοπαθεί περισσότερο στα γραπτά των φοιτητών είναι η μετοχή «κατειλημμένος».

Επίσης, πολλοί είναι οι φοιτητές που μπερδεύουν την ορθογραφία του τρίτου ενικού του ενεστώτα της παθητικής φωνής ενός ρήματος (λήγει σε -αι) με το δεύτερο πρόσωπο στον πληθυντικό του ενεστώτα της ενεργητικής φωνής του ίδιου ρήματος, που λήγει σε -ε (ηχητικά είναι η ίδια λέξη). Ετσι όπως για παράδειγμα θα μπορούσε να πει ένας πανεπιστημιακός στους φοιτητές του, «μπορεί εσείς να γράφετε στους τοίχους των σχολών για την κατάληψη, όμως δεν γνωρίζετε πώς γράφεται η λέξη Κατειλημμένος»...

«Δεν μπορείς να κάνεις στοιχειωδώς μάθημα. Τα παιδιά έχουν βασικές ελλείψεις, με αποτέλεσμα πολλές φορές στο πρώτο έτος να πρέπει ο καθηγητής να επαναλάβει την ύλη του λυκείου» αναφέρει,  για την κατάσταση, διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

«Το πρόβλημα αυτό δεν είναι μόνο της ελληνικής εκπαίδευσης, είναι διεθνές. Νέοι απόφοιτοι λυκείου είναι λειτουργικά αναλφάβητοι. Δεν σημαίνει ότι δεν είναι έξυπνα τα παιδιά. Ομως, το εάν δεν γράφουν σωστά ευθύνεται το σχολείο σε συνδυασμό με τη χρήση των νέων πηγών γνώσης, όπως το Διαδίκτυο» ανέφερε  ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας κ. Δημήτρης Καιρίδης. «Την κατάσταση επιβαρύνει το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο οδηγεί τους μαθητές να παπαγαλίσουν για να πάρουν μεγάλο βαθμό», προσθέτει ο ίδιος.

Σαφώς τα λάθη επιτρέπονται όταν είναι γόνιμα, όταν δηλαδή δίνουν στους μαθητές το έναυσμα να τα διαπιστώνουν και να τα διορθώσουν. Το κάνει αυτό το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: