"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΕΘΝΟΠΑΤΕΡΟΞΕΦΤΙΛΑΡΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Κυβερνάν εστί προνοείν

Αρεοπαγίτη ε.τ.


Το παλιό γνωμικό "κυβερνάν εστί προνοείν", που εκφράζεται με απαρέμφατα (ρηματικός τύπος που δηλώνει ενέργεια) και έρχεται στην επικαιρότητα κάθε φορά που συμβαίνει κάποια φυσική καταστροφή (Μάνδρα, Μάτι, μεγάλες πυρκαγιές και χιονοπτώσεις, όπως η περσινή στην Αττική), δεν έχει γίνει κατανοητό πλην εξαιρέσεων, όχι κατά τη γραμματική έννοια, αλλά την προστακτική από τους ασκούντες κάθε είδους εξουσία ιδιαίτερα από τις εκάστοτε κυβερνήσεις και το πλήθος των ειδικών συμβούλων, που με μόνο προσόν την κομματική ιδιότητα διαχειρίζονται διαχρονικά την εξουσία στη χώρα μας.

Μετά την περσινή κακοκαιρία "Μήδεια" που έπληξε με τα χιόνια της την Αττική, προκάλεσε την καταστροφή πολλών δένδρων με αποτέλεσμα για πολλές μέρες, ιδίως στα βόρεια προάστια, τη διακοπή της κυκλοφορίας και της ηλεκτροδότησης σε σπίτια, έπρεπε τα παθήματα να γίνουν μαθήματα.  Οι αρμόδιες αρχές, που ασφαλώς θα είχαν έγκαιρη πληροφόρηση από την ΕΜΥ για επικινδυνότητα της χιονοθύελλας που ονομάσθηκε κατά ευφημισμό "Ελπίς", έπρεπε να λάβουν περισσότερα προληπτικά μέτρα και ιδίως να προειδοποιήσουν πιο αποτελεσματικά το κοινό, ώστε να περιορίσει τις μετακινήσεις του. Φυσικά δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί η "στραβή" του διπλώματος δύο νταλικών στην Αττική Οδό στο ύψος της Παλλήνης, αλλά θα μπορούσαν να λάβουν άμεσα μέτρα με την απαγόρευση εισόδου οχημάτων σε αυτή, ώστε να αποφευχθεί ο εγκλωβισμός άνω των 2000 αυτοκινήτων με μέγιστη ταλαιπωρία των οδηγών και επιβατών για ένα εικοσιτετράωρο. Η με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού καταβολή αποζημίωσης 2000 ευρώ ανά αυτοκίνητο από την εταιρεία Αττική Οδός αποτελεί θετικό βήμα, αλλά δεν πρέπει να συνοδευτεί με αύξηση των διοδίων, γιατί τότε τιμωρείται το κοινωνικό σύνολο και όχι η εταιρεία.

Η εισαγγελεύς πρωτοδικών διέταξε τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τη διαπίστωση τυχόν ποινικών ευθυνών κατά τη διαχείριση της κρίσης και πιθανόν να διαταχθεί και μία διοικητική έρευνα για τις πειθαρχικές ευθύνες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Δεν είναι δυνατόν να γνωρίζω τα συμπεράσματα των ερευνών, αλλά εκείνο που είναι βέβαιο, ότι όταν κάποτε σε βάθος χρόνου επιβληθούν κάποιες κυρώσεις όλοι θα αναρωτιούνται τι έκαναν οι ταλαίπωροι.

Σαφώς θα επακολουθήσει η συνηθισμένη πολιτική κοκορομαχία με την αντιπολίτευση να ζητεί πολιτικές ευθύνες για την κυβέρνηση, αντί οι πολιτικές δυνάμεις να συμφωνήσουν στη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την πιο αποτελεσματική δράση των αρμόδιων οργάνων, που εξαρτάται όχι από τα πολυτελή οργανογράμματα των υπηρεσιών, αλλά από την τοποθέτηση καταλλήλων προσώπων σε κρίσιμες θέσεις με αξιοκρατικά και όχι πολιτικά κριτήρια.

Θα επαναλάβω για πολλοστή φορά, ότι ο κατασταλτικός έλεγχος, που συνήθως καθυστερεί με διάχυση ευθυνών δεν επαρκεί για την καλή λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών, αλλά χρειάζεται προληπτικός έλεγχος και μάλιστα εσωτερικός, αλλά αυτό απαιτεί επιθεώρηση in situ από ικανούς με εγγυήσεις ανεξαρτησίας επιθεωρητές και όχι γραφειοκράτες που συμπληρώνουν τετραγωνάκια.

Οι σε ανώτερα επίπεδα εξουσίας αρμόδιοι για να μπορούν να επιτελούν σωστά τα καθήκοντά τους πρέπει να έχουν εκτός της ιδίας και άριστη ιεραρχική πληροφόρηση, πρωτότυπες ιδέες και προτάσεις από τα κατώτερα κλιμάκια, τα οποία όμως όταν διαισθάνονται, ότι οι προτάσεις τους δεν είναι αρεστές ή απαιτούν μεγάλες δαπάνες αποφεύγουν να τις προωθήσουν στους αρμόδιους υπουργούς ιδίως όταν επίκεινται υπηρεσιακές μεταβολές. Επιπλέον οι κατώτεροι υπάλληλοι με ζήλο και ιδέες δεν έχουν πρόσβαση στα ανώτερα κλιμάκια.

Φαίνεται λοιπόν ότι διαχρονικά δεν ασκείται διακυβέρνηση με την έννοια του προνοείν και ότι οι κυβερνώντες αδιαφορούν για τα εναντίον τους σχόλια, επικρίσεις και δημοσιεύσεις με τη νοοτροπία "μπόρα είναι, θα περάσει".

Κατά τις αρχές του 5ου π.χ. αιώνα ο τύρρανος της αρχαίας Σικυώνας Κλεισθένης θέλοντας να παντρέψει την κόρη του Αγαρίστη κάλεσε στο σπίτι του επίδοξους μνηστήρες μεταξύ των οποίων τον Ιπποκλείδη, που προτιμούσε. Όταν όμως αυτός παρεκτράπηκε σε ένα συμπόσιο ο Κλεισθένης τον απέρριψε και αυτός του απάντησε με το διασωθέν έκτοτε "ου φροντίς τω Ιπποκλείδη", δηλαδή δεν νοιάζει τον Ιπποκλείδη.  

Φαίνεται ότι διαχρονικά όχι μόνο οι άνθρωποι εξουσίας αλλά οι νεόπλουτοι και κυρίως οι γόνοι τους εφαρμόζουν κατά κόρο με σύγχρονες εκφράσεις τη ρήση αυτή.

Μία λεπτομέρεια που δείχνει πώς γράφεται η ιστορία είναι οτι...

 

 την Αγαρίστη παντρεύτηκε ο Μεγακλής ο Αθηναίος και από την ένωση αυτή γεννήθηκε ο μεγάλος Περικλής.

 


Δεν υπάρχουν σχόλια: