"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Σύγκρουση γιγάντων στην Ανατολική Ασία

Της Ντίας Ζάβρα

Αυτή τη φορά η μάχη διήρκεσε μόλις τρεις εβδομάδες... Και τελείωσε, μόλις το Τόκιο αποφάσισε να συνθηκολογήσει.  

Από τις 7 Σεπτεμβρίου, όταν ένα αλιευτικό υπό κινεζική σημαία συγκρούστηκε με δύο σκάφη της ιαπωνικής ακτοφυλακής ανοιχτά των νησίδων Σενκάκου (στα ιαπωνικά) ή Ντιαογιού (στα κινέζικα), έως χθες, όταν το Τόκιο αποφάσισε να απελευθερώσει τον Κινέζο καπετάνιο... Στο διάστημα αυτό το Πεκίνο διέκοψε όλες τις επαφές με το Τόκιο, σε ανώτατο επίπεδο, απαγόρευσε τις εξαγωγές σπάνιων ορυκτών στην Ιαπωνία (αν και επισήμως το διέψευσε), συνέλαβε τέσσερις Ιάπωνες με την υποψία της διείσδυσης σε κινεζική στρατιωτική ζώνη, απέστειλε ομάδα εμπειρογνώμων στην Ιαπωνία για να διερευνήσει τις συνθήκες θανάτου ενός... πάντα σε ζωολογικό πάρκο και οι Αρχές στην ανατολική Κίνα επέβαλαν πρόστιμο στη μονάδα χρηματοδότησης της ιαπωνικής Toyota Motor για «εμπορική δωροδοκία».

Το αποτέλεσμα ήταν μάλλον το αναμενόμενο? Η ιαπωνική εισαγγελία έδωσε εντολή για την απελευθέρωση του Ζαν Κιξιόνγκ, λίγες μόλις ώρες αφότου ο Ιάπωνας υπουργός Οικονομικών Μπανρί Καϊέντα παραδεχόταν ότι «το μέλλον της ιαπωνικής οικονομίας εξαρτάται από το εάν το πρόβλημα θα διευθετηθεί άμεσα». 

Ποιο, όμως, είναι ακριβώς το πρόβλημα; Ηταν πράγματι η τυχαία(;) σύγκρουση των σκαφών αιτία σφοδρής διαμάχης (και διάρρηξης των στενών οικονομικών και εμπορικών σινο-ιαπωνικών σχέσεων) ή μήπως ήταν η αφορμή που επιζητούσαν οι δύο ασιατικοί γίγαντες ώστε να επιδοθούν σε μία ωμή επίδειξη ισχύος σε ένα «θέατρο» γεωπολιτικών και στρατηγικών συμφερόντων;

Το πρόσφατο συμβάν έφερε (ξανά) στην επιφάνεια προβλήματα βαθιά «θαμμένα» κάτω από την οικονομική αλληλεξάρτηση, τη διπλωματική επαναπροσέγγιση των δύο γειτόνων, προβλήματα που απειλούν να ανατρέψουν τις ήδη εύθραυστες ισορροπίες στην Ασία. Είναι το κυνήγι του «θησαυρού» που κρύβει η Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας -όπου, σύμφωνα με εκτιμήσεις, βρίσκονται 17,5 τρισ. κυβικά πόδια φυσικού αερίου και 20 εκατ. βαρέλια πετρελαίου.

Είναι οι νησίδες Σενκάκου (όπως τις ονομάζει η Ιαπωνία) ή Ντιαογιού (όπως τις αποκαλεί η Κίνα) που διεκδικούν αμφότερες. Είναι το πολεμικό παρελθόν που παραμένει νωπό στη μνήμη των Κινέζων. Είναι ακόμα ο θάνατος ενός κινεζικού... πάντα σε ζωολογικό πάρκο της Ιαπωνίας. Κυρίως όμως είναι αυτό το... αέναο «παιχνίδι» εξουσίας ανάμεσα σε δύο δυνάμεις που διεκδικούν τα σκήπτρα του απόλυτου κυρίαρχου στην Ασία. Η Ιαπωνία βλέπει με ανησυχία την Κίνα να εκσυγχρονίζεται στρατιωτικά (οι αμυντικές της δαπάνες αυξάνονται πλέον με διψήφια ποσοστά), να εκτοξεύεται στη δεύτερη θέση της λίστας των ισχυρότερων οικονομιών του πλανήτη (πίσω από τις ΗΠΑ) εκτοπίζοντας τη γείτονα χώρα στην τρίτη θέση, να διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στα διεθνή δρώμενα.

«Στηρίζεται σε δύο πόδια»
Ο Νο 1 εμπορικός εταίρος μετατρέπεται σε... απειλή και η στενή οικονομική τους σχέση σε δεσμά. «Η Ιαπωνία στηρίζεται σε δύο πόδια», αναφέρουν αναλυτές -το ένα οι ΗΠΑ, το άλλο η Κίνα. 

Εάν το ένα σπάσει, οι συνέπειες θα είναι επώδυνες. Και αυτό το γνωρίζει καλά το Πεκίνο που επιχείρησε να... ρευστοποιήσει το περιστατικό στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, δείχνοντας την πυγμή του απέναντι σε μία Ιαπωνία που αρχικά επιχείρησε να επιδείξει σθένος, υποχώρησε, ωστόσο, στις ασφυκτικές πιέσεις του γείτονα -αυτή τη φορά. Διότι μπορεί η απελευθέρωση του καπετάνιου να έβαλε τέλος σε αυτή τη διαμάχη. Όχι, όμως, στον υποβόσκοντα πόλεμο...

* 147 δισ. δολάρια ήταν οι εμπορικές συναλλαγές Κίνας - Ιαπωνίας την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου -αύξηση 34,5% από την αντίστοιχη περσινή περίοδο

* 2η ισχυρότερη οικονομία στον πλανήτη είναι πλέον η Κίνα, εκτοπίζοντας την Ιαπωνία στην τρίτη θέση

* 10,4% ήταν οι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης στην Κίνα το 2010, την ίδια στιγμή που στην Ιαπωνία έφταναν το 1,8%

* 5,3 τρισ. δολάρια είναι το ΑΕΠ στην Κίνα, έναντι 5,2% στην Ιαπωνία

* 20% των συνολικών ιαπωνικών εξαγωγών το 2009 είχε προορισμό την Κίνα

πηγη ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: