"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΝουΔοΣΥΡΙΖΑίικα ΚΑΤΣΑΠΛΙΑΔΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Χαμένο παιχνίδι; - Πώς οι τενεκέδες θα παραγάγουν την αριστεία;

Γράφει ο ΦΑΛΗΡΕΥΣ

Ερώτηση για τηλεπαιχνίδι: Σε τι διαφέρει ο δεξιός συνδικαλιστής της Μέσης Εκπαίδευσης από τον αριστερό συνάδελφό του; 

Η απάντηση: Ο δεξιός αγωνίζεται για την αναβάθμιση του «δημόσιου σχολείου», ενώ ο αριστερός για την αναβάθμιση του «δημόσιου σχολειού».

Κατά τα άλλα, αμφότεροι συμφωνούν, όπως απέδειξε ο απίθανος κ. Τσούχλος, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, με τη θέση περί αριστείας που κατέθεσε σε επιτροπή της Βουλής.


  Ο προερχόμενος από τη ΔΑΚΕ, την προσκείμενη στη Ν.Δ. συνδικαλιστική παράταξη των καθηγητών της Μέσης Εκπαίδευσης, θέλει κατάργηση των προτύπων σχολείων, επειδή θεωρεί την αριστεία «αντιπαιδαγωγική»! 


Το εντυπωσιακό, δε, είναι η άνεση και η φυσικότητα με την οποία παρουσίασε τις θέσεις του, όταν μάλιστα η αποκατάσταση της αριστείας είναι δεδηλωμένη προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής στην Παιδεία.

Το χειρότερο όμως είναι άλλο. 


Η περίπτωση του «δεξιού» προέδρου της ΟΛΜΕ σε κάνει να αναρωτιέσαι το εξής φρικώδες: Αν οι άνθρωποι που υποτίθεται ότι θα αναλάβουν στην πράξη την αποκατάσταση της αριστείας είναι αυτοί που εκλέγουν για πρόεδρό τους τον κ. Τσούχλο, τότε τι νόημα έχει να ελπίζουμε ότι κάτι μπορεί να αλλάξει στο δημόσιο σύστημα Παιδείας;  


Πώς οι εκπρόσωποι της τεμπέλικης μετριοκρατίας θα ανατρέψουν το καθεστώς χάρη στο οποίο οφείλουν τη θέση τους; 


Πώς οι τενεκέδες θα παραγάγουν την αριστεία;

Το μακροπροθέσμως σοβαρότερο πρόβλημα της χώρας δεν είναι, νομίζω, το δημογραφικό, όπως ακούω να επισημαίνουν διάφοροι καρπεροί συμπολίτες μου, αλλά η αποτυχία του συστήματος να προαγάγει τη βασική και στοιχειώδη δεξιότητα που έχει ανάγκη ένας άνθρωπος για να προχωρήσει μπροστά: την κατανόηση κειμένου.  


Είναι γνωστό ότι πατώνουμε στις σχετικές κατατάξεις της PISA, αλλά οι στατιστικές περιττεύουν όταν έχουμε τόσο πρόσφατη την εμπειρία της πρωθυπουργίας Τσίπρα. 


Ακόμη και στο ραδιόφωνο, σε σοβαρό μάλιστα σταθμό, ακούς πρόσωπα να εκφωνούν τις ειδήσεις τόσο αδέξια (και ας έχουν χρόνια στη δουλειά), ώστε αντιλαμβάνεσαι ότι δεν καταλαβαίνουν τι διαβάζουν. Απλώς εκφωνούν με ένα δήθεν έγκυρο στυλ που τους δίδαξαν σε κάποια σχολή. Ναι, ασφαλώς ξέρουν τι σημαίνουν οι λέξεις του κειμένου! Αλλά δεν καταλαβαίνουν τι λέει το κείμενο. Αν τους έλεγες «πες μου τι λέει με δικά σου λόγια», θα μπερδεύονταν.

Αυτό που περιγράφω παραπάνω, διερωτώμαι, πώς θα αλλάξει. 


Πώς θα γίνει, δηλαδή, από τα σχολεία να βγαίνουν παιδιά εξοικειωμένα με τον πλούτο και τις δυνατότητες της γλώσσας τους και όχι παιδιά που χρησιμοποιούν τη μητρική γλώσσα μηχανιστικά, σαν μια κατασκευή από κλισέ. Λέμε, π.χ., ότι το διάβασμα ανοίγει το μυαλό και τους ορίζοντες του ανθρώπου, επειδή είναι η γλώσσα που το πετυχαίνει αυτό. Εξ ου και η μεγάλη σημασία της σωστής διδασκαλίας της λογοτεχνίας. Αν κάτι θα συνέβαλλε σε ένα καλύτερο μέλλον για τη χώρα, θα ήταν ένα τέτοιο πρόγραμμα μεταρρύθμισης εκ βάθρων, με ορίζοντα την επόμενη γενιά και χωρίς την προσδοκία άμεσου πολιτικού οφέλους.

Εδώ όμως πρέπει να σταματήσω! Oχι επειδή εξάντλησα τον χώρο της στήλης, αλλά επειδή...


 θυμήθηκα τον σύντροφο Τσούχλο και τους άλλους αγωνιστές, από τους οποίους θα ήταν εξαρτημένη η μοίρα της μεταρρύθμισης που ονειρεύομαι. Για λίγο τους είχα ξεχάσει, γιατί είναι πολύ δυσάρεστο ότι αυτοί οι άνθρωποι εμποδίζουν την πρόοδο της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: