"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Γυάρος - Από τόπος εξορίας, "φιλέτο"

Προ των πυλών ο αποχαρακτηρισμός της νήσου ως ιστορικού τόπου, με στόχο την εκμετάλλευση του αιολικού δυναμικού.

Από τη Μαρίνα Μάνη

Επενδύσεις στη Γυάρο και τη Μακρόνησο - αρχής γενομένης από την πρώτη! Η «ιδέα» αυτή θα ξεσήκωνε και τις πέτρες πριν από λίγα χρόνια (όπως... και τις ξεσήκωσε, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε), αλλά, ως φαίνεται, η μεγάλη οικονομική περιπέτεια που περνά η χώρα λειτουργεί ως καταλύτης για να εμφανίζονται, πλέον, ως λογικές και αναγκαίες τέτοιες επενδυτικές λύσεις.

Το «πράσινο φως» αναμένεται να δοθεί σύντομα από το υπουργείο Πολιτισμού. Πώς; Με την αναοριοθέιηση της ιστορικότητας της Γυάρου.

Βάσει αυτής, θα ορίζονται ως «ιστορικοί τόποι» συγκεκριμένα σημεία του πάλαι ποτέ κολαστηρίου (π.χ., ο όρμος όπου βρίσκεται το κτίριο των φυλακών ή το νεκροταφείο όπου ετάφησαν οι αγωνιστές) και θα αποχαρακτηριστούν τα υπόλοιπα, ώστε να «φιλοξενήσουν» τις επενδυτικές δραστηριότητες.

Τη σχετική πρόταση έκαναν προ μηνών στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού εκπρόσωποι επιχειρηματικών φορέων που επιθυμούν διακαώς να δημιουργήσουν αιολικά πάρκα, επικαλούμενοι τους μεγάλης ισχύος τοπικούς ανέμους της περιοχής.

Στον αντίποδα; Το ΚΚΕ, ο σύνδεσμος Φυλακισθέντων-Εξορισθέντων 1967-1974 και ο σύλλογος «Γυάρος - Ιστορική Μνήμη», οι οποίοι ζητούν να μην αλλάξει ο νόμος του 2001 (επί υπουργίας Ευάγγελου Βενιζέλου), που χαρακτήριζε «ιστορικό τόπο» ολόκληρο το νησί.

Οι «κόκκινοι» βουλευτές Σπύρος Χαλβατζής και Θανάσης Παφίλης κατέθεσαν, μάλιστα, και σχετική ερώτηση στη Βουλή, ενώ η (έγγραφη) απάντηση που έλαβαν την προηγούμενη Παρασκευή από το υπουργείο Περιβάλλοντος δείχνει ότι η επιχείρηση «επενδύσεις στη Γυάρο» προχωρά με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, ακριβώς επειδή δεν έχει δοθεί λύση στον ιστορικό αποχαρακτηρισμό. Σύμφωνα με την εν λόγω απάντηση, δεν έχει κατατεθεί φάκελος «μελέτης-έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για την εγκατάσταση αιολικού πάρκου στη νήσο Γυάρο».

Μένει να δούμε εάν η κυβέρνηση θα κάνει το τελικό, τολμηρό βήμα ή εάν θα στείλει τις επενδύσεις... στην εξορία.

Από πλευράς κυβέρνησης, υπέρμαχος μιας τέτοιας εξέλιξης φέρεται ο αντιπρόεδρος, Θεόδωρος Πάγκαλος, θετικός είναι και ο υπουργός Πολιτισμού, Παύλος Γερουλάνος, ενώ τον δρόμο άνοιξε το δημοτικό συμβούλιο της Σύρου (όπου υπάγεται διοικητικά η Γυάρος), το οποίο ενέκρινε προσφάτως ψήφισμα υπέρ της εγκατάστασης μεγάλου αριθμού ανεμογεννητριών στο άνυδρο, ακατοίκητο ιστορικό νησί.

Στους πρωτοπόρους, πάντως, ανήκει ο Στέφανος Μάνος, ο οποίος, ως υποψήφιος ευρωβουλευτής το 2009, είχε προτείνει δημοσίως να ανοίξει ο επενδυτικός δρόμος και στη Γυάρο και στη Μακρόνησο...

Μεγαλόπνοα projects «παγωμένα» από το 2005
Από τον Χάρη Φλουδόπουλο

Από το 2005 έχουν υποβληθεί δύο αιτήσεις για την αξιοποίηση του αιολικού δυναμικού της Γυάρου, ενώ τα projects ουσιαστικά έχουν «παγώσει», καθώς υπάρχουν αρνητικές γνωμοδοτήσεις από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, καθώς υπήρξε αρνητική εισήγηση από την Αρχαιολογία. 

Το πρώτο «παγωμένο» σχέδιο προέρχεται από τον όμιλο της Ελλάκτωρ και αποτελείται από 6 πάρκα με συνολική προβλεπόμενη ισχύ 288 MW. Για να γίνουν αντιληπτά τα μεγέθη, αυτήν τη στιγμή βρίσκεται υπό κατασκευή πάρκο ισχύος 69MW, το οποίο και θα είναι το μεγαλύτερο αιολικό στην Ελλάδα.

Η δεύτερη αίτηση που έχει υποβληθεί προέρχεται από τον όμιλο της ΓΕΚ Τέρνα και αφορά αιολικό πάρκο προβλεπόμενης εγκατεστημένης ισχύος 100 MW. Και για τις αιτήσεις της ΓΕΚ Τέρνα υπάρχει αρνητική γνωμοδότηση της ΡΑΕ, η οποία επίσης βασίζεται στην αρνητική γνωμοδότηση της Αρχαιολογίας. 

Από τεχνικής πλευράς, η Γυάρος θεωρείται ως μια εξαιρετική τοποθεσία για την εγκατάσταση μεγάλων πάρκων ΑΠΕ, καθώς υπάρχει ισχυρότατο αιολικό δυναμικό, το νησί είναι ακατοίκητο, ενώ βρίσκεται σε σχετικά μικρή απόσταση από την ηπειρωτική Ελλάδα, δηλαδή το κόστος της διασύνδεσης που θα μεταφέρει την πράσινη ενέργεια είναι μικρότερο.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια: