"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΚΗΦΗΝΑΡΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Εξ όνυχος τη νοοτροπία

Του ΠΑΣΧΟΥ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗ

Τω καιρώ εκείνω, όταν δεν υπήρχαν πληροφορική και smartphones, τα αποτελέσματα των Πανελληνίων ή Πανελλαδικών Εξετάσεων τοιχοκολλούνταν στα σχολεία. Παρενθετικώς αναφέρουμε ότι τα ονόματα των εξετάσεων άλλαζαν διαρκώς, διότι όλοι οι υπουργοί Παιδείας ξεκινούσαν με μεταρρυθμιστικό οίστρο και ήξεραν ότι «αρχή παιδείας, ονομάτων άντε, και αριθμός μαθημάτων – επίσκεψις». Ασχέτως αν δεν έκαναν τίποτε μετά. Κλείνει η παρένθεση.

Ετσι, μέσα στην κάψα του καλοκαιριού γονείς και μαθητές συνωστίζονταν στις αυλές των σχολείων για να δουν τους βαθμούς τους, και μαζί τους οι ρεπόρτερ των καναλιών για να αποτυπώσουν την ανθρώπινη συγκίνηση, την αντίδραση του μαθητή στην ερώτηση «πώς νιώθεις που πήρες σε όλα τα μαθήματα είκοσι;». Αυτή η θερινή μάζωξη των αποφοίτων ευνοούσε φυσικά το φλερτ. «Πού θα πας διακοπές;». «Στην Ιο». «Δες σύμπτωση! Κι εγώ…», ασχέτως αν κανόνιζε να πάει στην Κρήτη.

Τώρα τα πράγματα απλοποιήθηκαν. Οι βαθμοί των Πανελληνίων (Πανελλαδικών ή όπως αλλιώς λέγονται σήμερα) έρχονται στο κινητό, ασχέτως αν ο μαθητής ήδη έχει φύγει για Κρήτη και το πρόσωπο του ενδιαφέροντός του πλατσουρίζει στο Μαγγανάρι. Ας μη μεμψιμοιρούμε και διατυπώσουμε κάποια βαρύγδουπη θεωρία με τίτλο «Το τέλος του φλερτ». Τα κινητά, στα οποία φτάνουν οι βαθμοί, χρησιμεύουν και για φλερτ. Απλώς, άλλαξαν οι κώδικες. Τώρα το ενδιαφέρον εκδηλώνεται με «likes», καρδούλες και μηνύματα «pou tha pas diakopes?».

Υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που δεν αλλάζουν ποτέ, όπως η νοοτροπία του Δημοσίου. Η πληροφορική τεχνολογία έκανε τη ζωή μας πιο εύκολη, αλλά οι ευκολίες που είχε το Δημόσιο στην αναλογική εποχή, απλώς «φτυαρίστηκαν» στην ψηφιακή· «shoveling», ήτοι «φτυάρισμα», είναι ένας πρώιμος όρος της ψηφιακής εποχής για να περιγράψει τη διαδικασία αντιγραφής παλαιού περιεχομένου, χωρίς καμιά επεξεργασία στο νέο μέσο. Ετσι, για να βρει τους βαθμούς του ένας μαθητής στο web πρέπει να πληκτρολογήσει results.it.minedu.gov.gr. Μικρό το κακό, υπό την έννοια ότι στην αδημονία τους να δουν τα αποτελέσματα, οι υποψήφιοι θα μπορούσαν να πληκτρολογήσουν ακόμη και «τριακοντατρισμυριοστοχιλιοστοεπτακοσιοστοεβδομηκοστόεκτα», λέξη που εμφανίζεται στα σχόλια του Διόφαντου. 

Αλλά «εξ όνυχος τη νοοτροπία». Η διεύθυνση που σκαρφίστηκαν, για τους δικούς τους λόγους, κάποιοι πληροφορικάριοι του υπουργείου, φτυαρίστηκε αυτούσια στη δημόσια αρένα.

Από την άλλη μεριά, βέβαια, δεν πρέπει να γινόμαστε γκρινιάρηδες. Το Δημόσιο επιτέλους μπήκε στην εποχή του web, εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Κάποια στιγμή...

 

 –πού θα πάει;–θα φτάσει και στο 2023. 

Ασχέτως αν εμείς θα είμαστε στο 2050…



Δεν υπάρχουν σχόλια: