"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΑΡΙΣΤΕΡΟΞΕΦΤΙΛΑΡΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: A la guerre, comme à la guerre

 


Του ΤΑΚΗ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ

Ναι, όντως, η τέχνη όπως και ο αθλητισμός υπάρχουν για να θυμίζουν ότι η συνείδηση της ανθρώπινης συνθήκης ξεπερνάει και τα σύνορα, και τις γλώσσες, και τις θρησκείες.  

Ναι, όντως, όταν πρωτάκουσα ότι ακυρώθηκε η μετάδοση της παράστασης του Μπολσόι στο Μέγαρο Μουσικής αναρωτήθηκα μήπως είναι υπερβολή. Αλλο να στέλνεις όπλα στην Ουκρανία κι άλλο να εμποδίζεις τα έργα της δημιουργίας. Πλην όμως εδώ έχουμε να κάνουμε με έκτακτες συνθήκες. Το Μπολσόι εκπροσωπεί το ρωσικό κράτος, που αυτήν τη στιγμή σπέρνει τη φρίκη σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο. Σε συνθήκες πολέμου, ακόμη και οι ιατρικές γάζες θεωρούνται όπλα. Πολλώ μάλλον ένας οργανισμός που λειτουργεί και ως όργανο προπαγάνδας. Για φαντασθείτε την ανακοίνωση της ρωσικής πρεσβείας αν το Μέγαρο γέμιζε κόσμο. Φθάνει να σκεφθείς ότι οι χορευτές και τα μέλη της ορχήστρας θα έχουν κάποιον συγγενή σε ένα τεθωρακισμένο που βομβαρδίζει το Χάρκοβο. Στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το BBC δεν έπαιζε ούτε Μπαχ ούτε Μπετόβεν. Ούτε βέβαια μεταδίδονταν ηχογραφήσεις της Φιλαρμονικής του Βερολίνου. Ο Τοσκανίνι παραιτήθηκε από τη θέση του στο Ζάλτσμπουργκ όταν μπήκαν οι ναζί στην Αυστρία.

Ο Πούτιν αυτήν τη στιγμή έχει στρέψει την κατακτητική του μανία κατά της Ευρώπης. Και κατ’ επέκταση κατά του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Η αντίσταση της Ουκρανίας είναι αντίσταση της Ευρώπης ολόκληρης. Ναι, ο ρωσικός πολιτισμός είναι κομμάτι του ευρωπαϊκού. Και μάλιστα από τα σημαντικότερα. Και όπως οφείλουμε να ξεχωρίζουμε τη μεγαλοφυΐα του Ντοστογιέφσκι από τον παραληρηματικό πανσλαβισμό του, έτσι οφείλουμε να ξεχωρίζουμε τον Τσαϊκόφσκι από την προπαγάνδα του Πούτιν. Και αν μη τι άλλο, χρωστάμε και μια έμπρακτη συμπαράσταση στους Ρώσους καλλιτέχνες που εγκατέλειψαν τις θέσεις τους στο Βαχτάνγκοφ, στο Κέντρο Μέγερχολντ, ακόμη και στο Μπολσόι από όπου παραιτήθηκε ο χορογράφος Αλεξέι Ρατμάτσκι.

Στον πόλεμο, όπως στον πόλεμο λοιπόν

Μέχρι πριν από δύο εβδομάδες κανείς δεν διενοείτο ότι θα μπορούσε να ακυρωθεί η μετάδοση μιας παράστασης του Μπολσόι στην Αθήνα. Κανείς όμως δεν διενοείτο ότι ο Πούτιν θα απελευθέρωνε με τόσο βάρβαρο τρόπο την πολεμική του μηχανή και ότι θα απειλούσε με τη χρήση πυρηνικών όπλων. 

 Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι η Δύση είναι άσπιλη παρθένα. Η Ιστορία δεν διαθέτει τέτοιες. Ομως...

 

 όπως είπε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η Δύση είμαστε εμείς. Και οφείλουμε να την υπερασπιστούμε με όποια μέσα διαθέτουμε.  

Τα υπόλοιπα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις και ταρτουφισμοί της υποκριτικής ευαισθησίας. 

Είμαι βέβαιος πως όλοι αυτοί που καταγγέλλουν τη Μενδώνη σήμερα για την ακύρωση της μετάδοσης, είχαν κλείσει εισιτήριο για το Μέγαρο την Κυριακή.




Δεν υπάρχουν σχόλια: