"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΚΗΦΗΝΑΡΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Η «απολυκειοποίηση» των ΑΕΙ;

Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ

Οι βιβλιοθήκες των ΑΕΙ έχουν πλέον προχωρήσει στη διαχείριση της νέας ψηφιακής εποχής και η δράση «Κάλλιπος» του υπουργείου Παιδείας παρέχει δωρεάν μια εκτεταμένη σειρά από ελεύθερα και πολύ αξιόλογα πανεπιστημιακά συγγράμματα. Ωστόσο, ο μέσος φοιτητής συνεχίζει να καταφεύγει σε σημειώσεις, όπως συμβαίνει εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Σημειώσεις και του καθηγητή, αλλά και των συμφοιτητών του! Μπορεί να απορεί κάποιος γονιός ή τρίτος με αυτό, ουδόλως όμως παραξενεύει τους φοιτητές και τους καθηγητές. Δεκάδες ανακοινώσεις είναι αναρτημένες στα πανεπιστήμια από καταστήματα που εμπορεύονται τις φωτοτυπίες των σημειώσεων φοιτητών, που πηγαίνουν στις παραδόσεις των μαθημάτων, κρατούν σημειώσεις και τις πουλάνε για αναπαραγωγή!  

Τελευταία μάλιστα, έχει καταγραφεί το φαινόμενο αρκετοί φοιτητές να μην πηγαίνουν καν να πάρουν τα βιβλία τους από τους εκδοτικούς οίκους. Συμβαίνει κυρίως στα περιφερειακά ΑΕΙ, και πρέπει να αποδοθεί και στη συνθήκη του κορωνοϊού, καθώς πολλοί φοιτητές σε περιφερειακά ΑΕΙ παραμένουν στην οικογενειακή τους στέγη. Το κράτος, όμως, έδωσε το 2021 περίπου 55 εκατομμύρια ευρώ για τα τυπωμένα συγγράμματα (κυρίως) των καθηγητών των φοιτητών.

Ο μέσος φοιτητής συνεχίζει να λειτουργεί ως μαθητής λυκείου, που προσπαθεί να πάρει το πτυχίο του με λίγη προσπάθεια πάνω στα θέματα SOS των εξετάσεων, την ίδια στιγμή που διεθνώς τα πανεπιστήμια φροντίζουν να μάθουν τους φοιτητές τους να αναζητούν τη γνώση στη διεθνή βιβλιογραφία.  

«Οι φοιτητές αντιμετωπίζονται πρωτίστως ως καταναλωτές γνώσης, ως παθητικοί ακροατές, ενώ η σχέση πολλών από αυτούς με το αντικείμενο των σπουδών τους εξαντλείται στην εμφάνισή τους σε κάποιες εξετάσεις», αναφέρει το «σχέδιο δράσης για το πανεπιστήμιο του 2030», που καταρτίστηκε από επιστημονική επιτροπή στο πλαίσιο πρωτοβουλίας του Ιδρύματος Μποδοσάκη.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μοιάζει να αγνοεί τα ουσιώδη προβλήματα των ελληνικών πανεπιστημίων, έστω κι αν η υπουργός Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός Αγγελος Συρίγος με τις δηλώσεις τους –επίσημες ή ανεπίσημες– προσπαθούν να πείσουν περί του αντιθέτου.  

Προς το παρόν, το υπουργικό δίδυμο δεν αγγίζει τη μεγάλη πληγή του μέσου ελληνικού πανεπιστημίου: 

 

Τη «λυκειοποίησή» του και την υποβάθμιση των σπουδών.




Δεν υπάρχουν σχόλια: