Φοιτητής - εκπρόσωπος Ενιαίας Ανεξάρτητης Αριστερής Κίνησης: Δεν είδαμε το ορθογραφικό λάθος στο πανό, κάναμε ένα συλλογικό λάθος pic.twitter.com/NI9aC1h0vp
— ΕΛΛΑΔΑ 24 (@ellada24) January 14, 2025
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αδιαφορεί για τη σωστή (δηλαδή: την αποτελεσματική) διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο Δημοτικό, αλλά και σε Γυμνάσιο / Λύκειο. l
«Πάλι τα ίδια;», θα αναρωτηθεί ο τακτικός αναγνώστης του «Υποβολείου», αφού δεν είναι λίγες οι φορές που εδώ και 25 χρόνια η στήλη αυτή επισημαίνει, με κάθε ευκαιρία, αυτό το πρόβλημα της εκπαίδευσής μας, που πιστεύουμε πως είναι ριζιμιό, ακρογωνιαίο στο γενικότερο πρόβλημα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. l Ακρογωνιαίο, που όμως και η περί πολλά εκπαιδευτικά ασχολούμενη κυβέρνηση Μητσοτάκη –και αυτή όπως και όλες οι κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης, πλην της πρώτης– δεν λέει να αντιμετωπίσει με ιδιαίτερη κι επείγουσα προσοχή, ώστε να βελτιώσει όσο το δυνατόν περισσότερο και συντομότερα την κατάσταση. l
Εμπειρικώ τω τρόπω κατ’ αρχάς επισημαίναμε, επί πολλά χρόνια, το πρόβλημα: l από το πώς μιλάμε και γράφουμε τη γλώσσα μας ως το πώς την (συνήθως κακο)μεταχειρίζονται τα ΜΜΕ, έντυπα και ηλεκτρονικά, και, κυρίως, πώς εκβράζονται από το Δημοτικό, ακόμα και από το Γυμνάσιο, παιδιά του οικογενειακού ή και του ευρύτερου περιβάλλοντός μας: l χωρίς να μπορούν να διαβάσουν και πολύ περισσότερο να γράψουν άνετα τη γλώσσα τους. l Φυσικό επακόλουθο να δυσκολεύονται και στην κατανόηση σχολικού κειμένου, l – κι αυτό διαπιστώνεται οδυνηρά, όχι μόνο σε ενδοελλαδικές εξετάσεις l (ακόμα και πανεπιστημιακού επιπέδου!), l αλλά και σε διάφορες διεθνείς «Πίζες» όπου οι μαθητές μας πατώνουν μονίμως. l
Με τα χρόνια το πρόβλημα πιστοποιήθηκε και από διάφορες επιτούτου έρευνες, οι οποίες και κατέληγαν στην ίδια πάντα διαπίστωση: l ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών αποφοιτά από το Δημοτικό ή και το Γυμνάσιο «λειτουργικά αναλφάβητο». l
Ποιο είναι το ποσοστό αυτό προσδιόρισε πρόσφατη έρευνα, η οποία έθεσε τα ευρήματα αλλά και τις εισηγήσεις της υπόψη των αρμόδιων κυβερνητικών οργάνων l αλλά και της κοινής γνώμης: l «Μαθητές: Δεν κατανοούν τι διαβάζουν» – Το 20% των μαθητών, δηλαδή ο ένας στους πέντε, μένει (ή κινδυνεύει να μείνει) λειτουργικά αναλφάβητος αποφοιτώντας και από το Γυμνάσιο. l «Καθημερινή», 4.1.2025, εγερτήριο ρεπορτάζ του Απόστολου Λακασά, βασισμένο στην ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) για το 2024. l «Πρόκειται για επισήμανση που προέκυψε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων των διαγνωστικών εξετάσεων που διενεργήθηκαν στη ΣΤ΄ Δημοτικού και στη Γ΄ Γυμνασίου τα τελευταία έτη στα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας και των Μαθηματικών». l Ο εστί μεθερμηνευόμενον, ότι «και στα Μαθηματικά καταγράφονται αντίστοιχες διαπιστώσεις, με τις δυσκολίες να μην είναι αμιγώς μαθηματικές, αλλά και γλωσσικές». l Πράγμα που ισχύει βεβαίως για όλα τα μαθήματα. l Πώς αλλιώς. l Χωρίς γνώση της γλώσσας δεν μπορείς ούτε να καταλάβεις καλά τι διαβάζεις ή ακούς ούτε να εκφράσεις με σαφήνεια τι θες να πεις ούτε να αναπτύξεις κριτική σκέψη. l
Το όλο ζήτημα αναπτυγμένο καταλεπτώς και με εισηγήσεις θεμελιωμένες ετέθη υπόψη των αρμοδίων, l των οποίων οι κύκλοι πρέπει να πάψουν ταχέως να μένουν ατάραχοι και να πιάσουν δουλειά επί του πρακτέου.
Δεν πάει άλλο. l Δεν μπορεί να ξέρει κανείς αν υπάρχει πιθανότητα να επιτευχθεί κάτι ουσιώδες στο εγγύς μέλλον, l αλλά να μένει ανέγγιχτο ένα βασικό πρόβλημα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ενώ μας απασχολεί ήδη η διαδικτυακή-ψηφιακή ενίσχυσή του, το βρίσκω κομμάτι οξύμωρο – για να μην πω σαν κάτι που θυμίζει αβδηριτισμό:
Νεράκι δεν έχουμε, στεγνώνει η γλώσσα μας, αφέντες, πώς θα δουλέψουν οι μαρμάρινες κρήνες που στήνετε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου