"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


BOYΛΓΑΡΙΑ: Οριστικό ναυάγιο για Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου θεωρείται η απόφαση που έλαβε η κυβέρνηση της Σόφιας να εγκαταλείψει το σχέδιο κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, όπως μετέδωσε χθες το πρακτορείο Reuters, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τα βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης.

Σύμφωνα με το Reuters, η κυβέρνηση της Βουλγαρίας πρότεινε σε Ρωσία και Ελλάδα τη διάλυση της τριμερούς διακρατικής συμφωνίας που συνήψαν το 2007 για τη δημιουργία του αγωγού, μήκους 300 χλμ., ο οποίος επρόκειτο να κατασκευαστεί για να μεταφέρει στη Δύση 50 εκατομμύρια τόνους αργού ρωσικού πετρελαίου παρακάμπτοντας τα κορεσμένα Στενά του Βοσπόρου. 

«Η Βουλγαρία θα αποχωρήσει από το έργο αν έπειτα από 12 μήνες Αθήνα και Μόσχα αρνηθούν να ακυρώσουν οικειοθελώς τη συμφωνία», δήλωσε σύμφωνα με το Reuters ο υπουργός Οικονομίας της χώρας Συμεών Ντιάνκοφ, έπειτα από συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου της χώρας. «Δεν έχουμε ακόμη επίσημη ενημέρωση για απόφαση του βουλγαρικού Υπουργικού Συμβουλίου για απόσυρση της χώρας από την κατασκευή του αγωγού», ανέφερε από τη πλευρά του ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννης Μανιάτης.

Επισήμως, η κυβέρνηση της Βουλγαρίας υποστηρίζει ότι έλαβε τη συγκεκριμένη απόφαση μετά τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε έρευνα που πραγματοποίησε η γαλλική τράπεζα Societe Generale, που είναι σύμβουλος της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου (κόστους άνω του 1 δισ. ευρώ), σύμφωνα με την οποία το σχέδιο δεν είναι πλέον οικονομικά βιώσιμο. Παράλληλα συνεχίζει να επικαλείται τους κινδύνους που απορρέουν για την τουριστική περιοχή του Μπουργκάς και τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών για τη διαδρομή του έργου.

Ωστόσο, όσοι παρακολουθούν το 20ετές σίριαλ του αγωγού, μιλούν για προσχήματα. Από το 2009 και μετά, όταν ανέλαβε Πρωθυπουργός ο Μ. Μπορίσοφ, κατέστησε εξαρχής σαφές ότι ο αγωγός δεν τον ενδιαφέρει. Και ενέπλεξε τον αγωγό στο γενικότερο παιχνίδι απαγκίστρωσης της Βουλγαρίας από τη ρωσική επιρροή και πρόσδεσής της στα δυτικά ενεργειακά συμφέροντα. Χαρακτηριστική της στάσης αυτής είναι και η πρόσφατη ανακοίνωση από το υπουργείο Περιβάλλοντος της Βουλγαρίας ότι «εκτιμά θετικά» το πόρισμα μελέτης που υπέβαλε η εταιρεία αξιολόγησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου. Κι ενώ θα περίμενε κανείς ότι θα άνοιγε επιτέλους ο δρόμος για την έναρξη κατασκευής του, η υπουργός Περιβάλλοντος Νόνα Καρατζόβα διευκρίνισε πως η έγκριση της μελέτης δεν σημαίνει και υλοποίηση του έργου. 

«Απλώς ο Μπορίσοφ, ανάμεσα στην επιλογή διαμετακομιστικό κέντρο πετρελαίου ή τουριστικό θέρετρο, επέλεξε το δεύτερο», εξηγεί ο διεθνολόγος και επικεφαλής του Κέντρου Ρωσίας - Ευρασίας Κ. Φίλης, που θεωρεί πως όλα τα άλλα είναι προσχήματα.

TA NEA

Δεν υπάρχουν σχόλια: