Γράφει ο Ηλίας Κώνστας
Κανένα δυστύχημα τέτοιας έκτασης δεν προκύπτει ως αποτέλεσμα ενός και μόνου παράγοντα. Σε αεροπορικά, ναυτικά και σιδηροδρομικά ατυχήματα, όπως το χθεσινοβραδινό στα Τέμπη, υπάρχει μια αλληλουχία συμβάντων που τελικά οδηγεί στην τραγωδία.
Ναι, είναι σαφές ότι υπήρξε παραβίαση των πρωτοκόλλων ασφάλειας λειτουργίας.
Ναι, η έρευνα θα καταδείξει τον ανθρώπινο παράγοντα του οποίου η πλημμελής εκτέλεση των καθηκόντων είχε ως αποτέλεσμα τη μετωπική σφοδρή σύγκρουση.
Αλλά εν έτει 2023, είναι αδιανόητο στην Ευρώπη σιδηροδρομικό δίκτυο να μην ελέγχεται από αυτόματα συστήματα σηματοδότησης (signaling).
Από το 1996 με την οδηγία 1996/48 η ΕΕ έχει ζητήσει την εναρμόνιση όλων των δικτύων της Ένωσης με το European Train Control System (ETCS) ώστε να επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβάσεων, ο τρόπος προκήρυξής τους, η ελλειπής συντήρηση δικτύων, όλα παραπέμπουν στις κλασικές παθογένειες του δικού μας Κράτους.
Αποτέλεσμα είναι, αντί για ένα αυτόματο σύστημα το οποίο γνωρίζει ποιο τμήμα καταλαμβάνει και σε ποια κατεύθυνση κινείται κάθε συρμός και να απαγορεύει την ρύθμιση σιδηροδρομικών αλλαγών με τρόπο που θα έφερνε αντιμέτωπους συρμούς ή πολύ κοντά τον έναν στον άλλον, να έχουμε τμήματα γραμμής που λειτουργούν βασισμένα στον ανθρώπινο παράγοντα για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια κίνησης.
Το αυτόματο σύστημα χαρακτηρίζεται ως SIL4, η ανώτερη βαθμίδα των Safety Integrity Level, δηλαδή η πιθανότητα επικίνδυνης αστοχίας είναι 1 στις 100 εκατομμύρια ανά ώρα.
Ο ανθρώπινος παράγοντας αντίστοιχα είναι 1 στις 10 χιλιάδες.
Με άλλα λόγια, το χθεσινό τραγικό συμβάν ήταν προδιαγεγραμμένο. Θα μπορούσε όμως να μην ήταν.
Υ.Γ. τις επόμενες ημέρες θα ακούσουμε για...
έρευνα για τις καθυστερήσεις και επιτάχυνση των αναγκαίων συμβάσεων και έργων. Για το πως λειτουργούν δεινοσαυρικοί δημόσιοι οργανισμοί όπως ο ΟΣΕ δεν θα ακούσουμε τίποτα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου