"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ και ΠΟΛΙΤΙΚΗ: Είναι νωρίς για πανηγύρια λόγω "εκπληκτικών ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης"...

 

Του Κώστα Στούπα

Η εικόνα των άδειων ραφιών σε κάποια σούπερ-μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία θυμίζει εποχές της αλήστου μνήμης της "Σοβιετίας",  προς το παρόν είναι σποραδική και οι περισσότεροι  αρμόδιοι εκτιμούν πως θα είναι παροδική...

Η κατάσταση αυτή κατά ένα μέρος οφείλεται σε ένα μείγμα διαταραχών στις εφοδιαστικές αλυσίδες, την αύξηση του κόστους μεταφοράς, τις ελλείψεις κοντέινερ, την αύξηση του κόστους πρώτων υλών και κυρίως τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού στην παραγωγή αλλά και τις μεταφορές.

Η έλλειψη αρκετών δεκάδων χιλιάδων οδηγών φορτηγών, λόγω Brexit, αποτελεί προς το παρόν την κυριότερη παράμετρο του ζητήματος.

Βέβαια και η Γερμανία που δεν αποχώρησε από την Ε.Ε. δεν βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση. Πρόσφατα ο γερμανικός Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μεταφορών (BGL) απεύθυνε έκκληση για την κάλυψη δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας στον κλάδο.

Κατά τον σύνδεσμο αυτήν την στιγμή υπολογίζεται πως λείπουν περί τους 60 -80 χιλ. οδηγοί από τη γερμανική αγορά.

Κάθε χρόνο στη Γερμανία συνταξιοδοτούνται περί τις 30 χιλ. οδηγοί και εισέρχονται στο επάγγελμα λιγότεροι από 15 χιλ.

Αλλά και η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), σε πρόσφατη μελέτη της, εκτιμά ότι μέχρι το 2027 η Γερμανία θα χρειαστεί 185.000 νέους οδηγούς φορτηγών.

Και μιλάμε μόνο για οδηγούς... παρόμοιες ελλείψεις πρέπει να υπάρχουν και σε άλλους τομείς.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Ένωση Βρετανών Βιομηχάνων (CBI) έχει προειδοποιήσει ότι η έλλειψη εργατικού δυναμικού μπορεί να διαρκέσει ως και δύο χρόνια. Φαντάζομαι πως ορίζει την περίοδο σε δυο χρόνια, γιατί είναι δύσκολο να προβλέψει τι θα συμβεί σε μεγαλύτερο διάστημα.

Θα είμαστε παντελώς ανόητοι αν εκτιμήσουμε πως τα προβλήματα αυτά αφορούν τις πλούσιες χώρες του βορρά και πως η Ελλάδα λόγω της εσωστρέφειας που παρουσιάζει η οικονομία είναι θωρακισμένη, όπως ανοήτως υποστηρίζαμε κατά την περίοδο του διεθνούς κραχ του 2008.

Τα διεθνή προβλήματα τότε έφτασαν στην Ελλάδα με καθυστέρηση 1-2 ετών και με πολλαπλάσια ισχύ. Η διάθεση για αποφυγή ρίσκου που δημιούργησε διεθνώς η κρίση του 2008 προκάλεσε την ελληνική χρεοκοπία του 2010.

Η έλλειψη π.χ. οδηγών σε πλούσιες χώρες που δίνουν μισθούς πάνω από 2.500-3.000 ευρώ είναι κίνητρο μετανάστευσης οδηγών από τις φτωχότερες χώρες του νότου.

Πρόσφατα στη στήλη είχαμε επισημάνει προβλήματα που δημιουργεί στην ελληνική αγορά η μετανάστευση των μεταναστών.


Επιπλέον η έλλειψη εργατικού δυναμικού στη Γερμανία θα αυξήσει τις μεταναστευτικές ροές από την Τουρκία, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία των Τούρκων στη χώρα η οποία ήδη ανέρχεται σε αρκετά εκατομμύρια. 

Τούτο αυξάνει την επιρροή της Τουρκίας στην ισχυρότερη χώρα της Ε.Ε.

Η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας σε αρκετές χώρες της Δύσης οφείλεται σε μακροχρόνιες δημογραφικές τάσεις και αυξάνει το μισθολογικό κόστος το οποίο αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα πληθωριστικών πιέσεων.

Η πρόσφατη πανδημία τη διετία του 2020-21 φαίνεται πως επιτάχυνε κάποιες διαδικασίες, αυξάνοντας τον αριθμό των ανθρώπων που συνταξιοδοτούνται.

Με αυτά τα δεδομένα μοιάζουν με ανοησία οι εκτιμήσεις πως οι πληθωριστικές πιέσεις θα είναι προσωρινές γιατί οφείλονται αποκλειστικά σε πρόσκαιρες διαταράξεις των εφοδιαστικών αλυσίδων.

Αν επιχειρηθεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με αύξηση των μεταναστευτικών ροών είναι πιθανό να αυξηθούν οι πολιτισμικές προστριβές, η ήδη ακμάζουσα ξενοφοβία και να ενισχυθούν τα συντηρητικά πολιτικά κόμματα.

Είναι πολύ πιθανό λοιπόν η άνοδος των τιμών που παρατηρούμε τους τελευταίους μήνες να έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα. Τούτο αν συμβεί θα δρομολογήσει ένα ντόμινο ανάγκης ανόδου των επιτοκίων η οποία λόγω του υψηλού χρέους θα οδηγήσει σε μαζικές  χρεοκοπίες, νοικοκυριών, επιχειρήσεων και κρατών...

Παρόμοιες καταστάσεις λόγω της αδυναμίας των πολιτικών ηγεσιών να λάβουν επώδυνα για τους ψηφοφόρους μέτρα, οδηγούν εύκολα σε εμπορικούς και νομισματικούς πολέμους...

Ας μην πανηγυρίζουμε λοιπόν με τους εκπληκτικούς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης που καταγράφονται τους πρώτους μήνες μετά την άρση των "κλειδωμάτων" λόγω πανδημίας.

Η άνοδος των τιμών σε συνδυασμό με ύφεση και ανεργία μπορεί...

 

 να μοιάζει ένα εφιαλτικό σενάριο που θυμίζει δεκαετία του ’70, αλλά έχει πολλούς λόγους να επαναληφθεί.

Βρισκόμαστε στην αρχή μιας περιόδου αλλαγής του διεθνούς οικονομικού υποδείγματος που κυριάρχησε τις τελευταίες δεκαετίες.

Σε περιόδους ανωμαλίας τα άκρα του πολιτικού φάσματος πανηγυρίζουν γιατί οι κοινωνικές εντάσεις οξύνονται και οι ακραίες απόψεις και συμπεριφορές πληθαίνουν. 



Δεν υπάρχουν σχόλια: