Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΖΙΜΑ
Το υπαινισσόταν καιρό ο Ερντογάν, το είπε ξεκάθαρα στη συνέντευξή του στο CNN TURK: Η Τουρκία θα αλλάξει το υφιστάμενο status στον Βόσπορο, θέτοντας τέλος στην ελεύθερη ναυσιπλοΐα, όπως αυτή κατοχυρώνεται από τη Συνθήκη του Μοντρέ (1936). Και σκοπεύει να το κάνει αυτό με τη διάνοιξη της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, η οποία θα συνδέει τη Θάλασσα του Μαρμαρά με αυτή του Ευξείνου Πόντου, παρακάμπτοντας τα σημερινά στενά του Βοσπόρου.
Με βάση τα όσα είπε ο Τούρκος πρόεδρος, η διώρυγα, μήκους 43 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 10 δισ. δολαρίων, θα είναι έτοιμη το 2025 και με τη λειτουργία της από τα σημερινά Στενά του Βοσπόρου θα περνούν πλέον μόνο πλοία ξηρού φορτίου. Ολα τα άλλα δεξαμενόπλοια, πολεμικά(;), κ.λπ. θα διασχίζουν τη διώρυγα της Κωνσταντινούπολης, η οποία δεν θα εμπίπτει στα συμφωνηθέντα στο Μοντρέ.
Πρόκειται αναμφίβολα για ένα φιλόδοξο έργο το οποίο, εφόσον υλοποιηθεί, θα αλλάξει το τοπίο στις εμπορευματικές μεταφορές και θα επηρεάσει τις ισορροπίες θαλάσσιας πολεμικής ισχύος στη Μεσόγειο.
Με άλλα λόγια, η Τουρκία, εκτός από την ενεργειακή στρόφιγγα (αγωγοί πετρελαίου, φυσικού αερίου), θα ανεβοκατεβάζει και τις μπάρες στον δίαυλο Δαρδανελλίων - Ευξείνου Πόντου και θα ελέγχει και τις κινήσεις των πολεμικών στόλων Δύσης και Ρωσίας στην περιοχή.
Ο Ερντογάν θέλει να βγάλει λεφτά από τη ναυσιπλοΐα στον Βόσπορο και να αναβαθμίσει τον ρόλο της Τουρκίας στη μεγάλη γεωστρατηγική σκακιέρα. «Χρησιμοποιούν τα Στενά χωρίς εμείς να κερδίζουμε τίποτα. Με το “Κανάλ Ιστάνμπουλ” θα δημιουργηθούν δικαιώματα, όπως γίνεται στη διώρυγα του Σουέζ», είπε και αν κρίνει κανείς από άλλα μεγάλα έργα που υλοποίησε (νέο αεροδρόμιο, υποθαλάσσια σιδηροδρομική σύνδεση Ευρώπης Ασίας, Παλάτι, κ.ά.) δεν θα διστάσει να προχωρήσει στο πλαίσιο των νεοοθωμανικών του οραματισμών, έστω και αν έχει τη σφοδρή εναντίωση του πανίσχυρου δημάρχου Κωνσταντινούπολης και πολιτικού αντιπάλου του Εκρέμ Ιμάμογλου. Και ενώ η Τουρκία κινείται για να ελέγξει τον Βόσπορο, η σχεδιαζόμενη ελληνική εναλλακτική του «χερσαίου Ελλήσποντου»...
της παράκαμψης δηλαδή των Στενών μέσω της σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα, δείχνει να μην προχωρεί.
Τα σχετικά μνημόνια που υπέγραψαν τον Σεπτέμβριο του 2017 οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Βουλγαρίας στην Καβάλα, παραμένουν στα χαρτιά και ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση και αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης έχει κολλήσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου