"Οταν νυμφευθείς μια εποχή, παίρνεις διαζύγιο απ' την επόμενη" - ποιος το είπε;
Δεν υπόκεινται στην βάσανο και την επήρεια του αποδεικτικού Λόγου και του επιχειρήματος. Πρόκειται πιθανώς για κάποιο είδος ψυχωτικής εμμονής, πάνω απ' την πραγματικότητα, πάνω απ' τα εκκωφαντικά γεγονότα, υπεράνω του πολιτισμού και της Ιστορίας, εναντίον του Χρόνου και της εξέλιξης.
Το είχε πει και η πυρίμαχος κυρία Δούρου ότι δεν θα αποστούν από τους Κορυσχάδες και μετά από ένα διάστημα έκαναν πως το ξέχασαν. Το έκρυψαν. Και να όμως που όσο και να θέλει κανείς να κρυφτεί, δεν τον αφήνει η χαρά του, πολύ περισσότερο δεν τον αφήνει η γνώση ότι με μειωμένα προσόντα και ανυπαρξία σύγχρονης θεωρίας δεν μπορεί να τα βάλει με τα παιδιά του Χάρβαρντ και του Στάνφορντ, άρα πρέπει να γυρίσει την Ιστορία εκεί που νομίζει ότι τον βολεύει. Δηλαδή να μας γυρίσει πίσω, τότε που ο Γούσιας (ή Βοντίσιος), ένας μπαλωματής απ' το Συράκο της Ηπείρου, ανελάμβανε διοικητής στο αρχηγείο της Ρούμελης (τον εξόρισαν κατόπιν στα Καρπάθια) και ο Βλαντάς, άνθρωπος χωρίς σπουδές, γινότανε υπουργός Γεωργίας και μετά Στρατιωτικών στην Κυβέρνηση του Βουνού. (Τον εξόρισαν μετά κι αυτόν στη Ρουμανία.)
Σε ένα καθεστώς δημοκρατικών θεσμών και ιεραρχίας τι θα είχε γίνει ο μπαλωματής Γούσιας;
Στην πυγμαχία, ή στην άρση βαρών δεν πάει να αγωνιστεί ένας που είναι κατηγορίας πετεινού με έναν κατηγορίας ιπποπόταμου - έχει συναίσθηση. Αλλά στην πολιτική, η οποία εκτρέφει απίθανες αυταπάτες και χρηματίζει αδιανόητα παραληρήματα και ναρκισσισμούς, στην πολιτική όπου η ιδεοληψία και η φρεναπάτη είναι αφορολόγητες (τουλάχιστον πρόσκαιρα), τα καλάμια δωρεάν, το αυτοκρατορικό σύνδρομο είναι τζάμπα και η μυθολογία των καπεταναραίων και των Μπρανκαλεόνε διαδεδομένη, ε, εκεί, όλα είναι πιθανά. Κάθε λουλούδι ανθίζει. Ολοι οι Αιθίοπες εκγυμνάζονται, που λέει ο Σεφέρης.
Επειδή λοιπόν αρνούνται κάποιοι να αντιληφθούν πού έχει φτάσει η Ιστορία, ποια κεκτημένα υπάρχουν, τον βαθμό εξέλιξης και προόδου, τους θεσμούς και τον πολιτισμό της Ευρώπης διότι νιώθουν ότι εντός αυτών αδυνατούν να υπάρξουν, ότι με βάση τη λογική της απόδειξης διά του πειράματος (που διατυπώνει ο Διαφωτισμός) η Ιδέα έχει ξεπεραστεί εν τοις πράγμασι και απέθανε, τι μένει;
Μήπως πάλι προ ημερών δεν ακούσαμε πως «πρέπει να γίνει μια επανάσταση μη-αναίμακτη»; Εννοείται αιματηρή. Και μήπως ο εκ Κρήτης πιονιέρος δεν λέει τα ίδια; (Προσοχή στους προσαγωγούς μυς και ιδίως στους αεραγωγούς.) Και τώρα νάτοι πάλι οι αρμοί στην άρμη. Ξανά-μανά το ίδιο τροπάριο απ' το 1920 - ε, τι να κάνουμε; Μέχρι εκεί φτάνει, φαίνεται, βρέχει-χιονίσει, η μπακαλίστικη ανάλυση. Μέχρι Γούσια και Βλαντά, και ξαναβάλ' το να το χορέψουμε.
Αρνηση της πραγματικότητας, άρνηση της Ιστορίας. Προφανώς ορισμένοι δεν μπορούν να αλλάξουν - αφήνουνε και τις γέφυρες στη μέση και τη δύστυχη γυναίκα της θεωρίας να τσιρίζει στα θεμέλια. Διότι είναι εγγενές το θέμα. Εσώτερο, βαθύτερο, ψυχοδομής, πλέον. Δεν έχει σχέση με την πολιτική καθεαυτή. Οπότε το ιδεολογικοποιούνε με το ζόρι και σε στυλ «την ανάγκην ευγνωμοσύνην ποιούμεθα». Οποιος έχει κεσάτια, παλιά τεφτέρια ξεσκονίζει. Και βέβαια αυτή η χρονική ασυμμετρία γεννάει, συνήθως, τη γνωστή μας έννοια της...
Η Ιστορία στην άρμη. Πάλι τα ίδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου