ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΝΑ ΦΡΙΞΕΤΕ
Του Λέανδρου Ρακιντζή
Αρεοπαγίτη Ε.Τ., πρώην Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης
Η έρευνα, η τεχνολογική ανάπτυξη και η
καινοτομία επιτυγχάνονται μόνο από αφοσιωμένους ερευνητές, επιστήμονες
με ειδικά προσόντα και όχι από άτομα με κάποια διασύνδεση πολιτική ή
πανεπιστημιακή τα οποία ζητούν απλώς θέσεις εργασίας, που εργάζονται σε
οργανωμένα και πλήρως εξοπλισμένα ερευνητικά κέντρα και που παράγουν
έργο ή εκτελούν προγράμματα τα οποία μπορεί να χρησιμεύσουν στην
οικονομική ανάπτυξη της χώρας και να μην περιοριζόμαστε στην παραγωγή
διδακτορικών τίτλων οι εργασίες των οποίων ούτε καν εκτυπώνονται πλέον
και είναι αμφίβολο και ερευνητέο αν και σε ποιες ιστιοσελίδες αναρτώνται
στο διαδίκτυο.
Η έρευνα απαιτεί πλούσια χρηματοδότηση
και οι ελληνικοί και τεχνολογικοί φορείς, οι ειδικοί λογαριασμοί
κονδυλίων έρευνας (ΕΛΚΕ) και τα ερευνητικά πανεπιστημιακά ινστιτούτα
(ΕΠΙ) που ιδρύθηκαν κατ εξουσιοδότηση των αρθρ. 17 ν.2083/1992
χρηματοδοτούνται εν όλω ή εν μέρει από ενωσιακούς, διεθνείς, ιδίους
πόρους ή ιδιωτικά κονδύλια.
Οι πόροι αυτοί δύνανται να χρησιμοποιηθούν
μόνο για την εκτέλεση των προγραμμάτων ή έργων των ως άνω φορέων, ήτοι
για σκοπούς ερευνητικούς, οι δε πόροι από την ΕΕ είναι μη επιλέξιμοι,
δηλαδή δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλο σκοπό γιατί άλλως
διακόπτεται η χορήγηση τους και ενδεχομένως αναζητούνται.
Συνεπώς οι διενεργηθείσες δαπάνες από
τους παραπάνω φορείς που αφορούσαν "υπηρεσίες καθαριότητας και φύλαξης,
προμήθειες καυσίμων, υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής κτηριακών
υποδομών, πληρωμή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας" αυτών, ως και "καταβολή
αμοιβών για πρόσθετη απασχόληση ή αποδοτικότητας σε εργαζομένους" με
οποιαδήποτε σχέση με τους φορείς είναι παράνομες και για το λόγο αυτό
κάποιες απ αυτές δεν είχαν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή την
Ανεξάρτητη Αρχή Συμβάσεων, τα δε όργανα των φορέων που προέβησαν ή
ενέκριναν αυτές υπέχουν ποινικές, πειθαρχικές και αστικές ευθύνες .
Ως Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας
Διοίκησης διέταξα σχετικούς ελέγχους.
Ο έλεγχος που αφορούσε παράνομες
αποδοχές εργαζομένων στο ΕΛΚΕ του ΕΚΠΑ, το πόρισμα απεστάλη στους
αρμοδίους και τον εισαγγελέα λόγω των ποινικών ευθυνών που προέκυψαν για
τα όργανα που ενέκριναν τις δαπάνες αυτές. Παράλληλα εκκρεμούσαν άλλες
ποινικές διαδικασίες για άλλους ερευνητικούς φορείς, όπως το
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Εξάλλου εκκρεμούσαν αρκετοί έλεγχοι από ελεγκτικούς
μηχανισμούς κυρίως δημοσιονομικούς.
Με το άρθρο 24 παρ. 9 περ. β,γ,δ του
νόμου 4386/11-5-2016 θεσπίστηκε ότι οι παραπάνω φορείς δύνανται και
μάλιστα αναδρομικά από το έτος 2010 να διενεργούν όλες τις παραπάνω
δαπάνες που ήταν κατά τα παραπάνω παράνομες και έτσι όλες οι δαπάνες
κατέστησαν νόμιμες. Κατόπιν της ρυθμίσεως αυτής οι έλεγχοι καθίστανται
άνευ αντικειμένου και διακόπτονται, οι πειθαρχικές και ποινικές
υποθέσεις για τις οποίες δεν έχει γίνει παραπομπή τίθενται στο αρχείο,
για αυτούς όμως που έγινε παραπομπή εκδίδεται απαλλακτική απόφαση για το
αδίκημα λόγω εξαλείψεως του αξιοποίνου, εφόσον η αποδιδομένη στους
κατηγορουμένους ζημία των φορέων κατέστη από το νόμο νόμιμη και ως εκ
τούτου δεν υπάρχει ζημία. Προσφάτως μετά τη ψήφιση του νόμου απηλλάγησαν
από το Εφετείο Κρήτης 138 πανεπιστημιακοί κατηγορούμενοι για παράβαση
καθήκοντος λόγω ελλείψεως ζημίας.
Νομίζω ότι με την παραπάνω διάταξη δεν
είναι δυνατόν να εξαλειφθεί το αξιόποινο των ήδη τελεσθέντων ποινικών
αδικημάτων, διότι αυτό συνιστά αμνηστία που απαγορεύεται ρητά για τα
κοινά αδικήματα από το άρθρο 47 παρ. 4 του Συντάγματος, αμφιβάλλω όμως
εάν το ζήτημα αυτό απασχολήσει την Εισαγγελική Αρχή.
Η νομοθετική αυτή ρύθμιση δεν είναι ούτε
νέα, ούτε πρωτότυπη γιατί στο πρόσφατο παρελθόν έγιναν πολλές, όπως
νομιμοποιήσεις των άτυπων δαπανών των ΟΤΑ, ΟΣΚ, ΟΚΑΝΑ, ΟΑΕΚ κλπ μερικές
εκ των οποίων ο κ. Πρωθυπουργός στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση
στη Βουλή στις 23-3-2016 χαρακτήρισε σαν περιπτώσεις μέγιστης διαφθοράς
των προηγουμένων κυβερνήσεων.
Γεννάται όμως το ερώτημα...
σε τι
χρησιμεύουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί για τους οποίους δαπανώνται
σημαντικά ποσά, όταν η εκάστοτε κυβέρνηση ακυρώνει το ελεγκτικό έργο,
νομιμοποιεί παράνομες δαπάνες και απαλλάσσει κάθε ευθύνης τους υπαιτίους
οι οποίοι τυγχάνει να είναι πολιτικοί φίλοι ή στελέχη, επώνυμοι και
ισχυροί.
Ο ν. 4386/11-5-2016 ρυθμίζει επιτυχώς τα
θέματα ερεύνης και τεχνολογίας , αλλά η όλη ερευνητική δραστηριότητα
της χώρας κινδυνεύει να τιναχθεί κυριολεκτικά στον αέρα από την
καταχρηστική άσκηση εκ μέρους των φορέων των ευχεριών για την
κατασπατάληση των πόρων, που τους παρέχει η παραπάνω ρύθμιση, γιατί
σύμφωνα με το δεύτερο νόμο του Parkison ο άξιος του ονόματός του
γραφειοκράτης δαπανά ολόκληρο τον προϋπολογισμό και είναι
ελλειμματικός.
Στη σημερινή Ελλάδα, που οι παραπάνω
φορείς δημιούργησαν ελλείμματα παρά τους νόμιμους περιορισμούς και δεν
χρειάζεται μεγάλη φαντασία για να προβλέψει κανείς τι θα γίνει αφού
ήρθησαν οι περιορισμοί αυτοί. Υπάρχει όμως μεγάλος κίνδυνος για τα
κονδύλια αυτά από την Ε.Ε. για τη έρευνα, γιατί οι δαπάνες αυτές δεν
είναι επιλέξιμες και αν χρησιμοποιηθούν για άλλο σκοπό μπορεί να
διακοπεί η χρηματοδότηση και ν αναζητηθούν τα κονδύλια με αποτέλεσμα
λόγω του ότι το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης της έρευνας
προέρχεται από τη Ε.Ε. μέσω ΕΣΠΑ, αφενός να πληγεί σοβαρά η έρευνα
ελλείψει πόρων, που θα αποτελέσει ολέθριο γεγονός για την ανάπτυξη της
χώρας, αφετέρου να υποχρεωθούμε να επιστρέψουμε σημαντικά χρηματικά ποσά
που θα μας λείψουν στο μέλλον, πέραν της απωλείας της αξιοπιστίας των
ερευνητικών φορέων. Φοβάμαι ότι κανένας από τους εισηγητές δια
τροπολογίας της σχετικής διατάξεως δεν έλαβε υπόψη του την πιθανότητα
επελεύσεως των παραπάνω κινδύνων.
Πρέπει λοιπόν να ανακληθεί η διάταξη
αυτή γιατί αργότερα η Πολιτεία θα αναγκασθεί να την ανακαλέσει με μεγάλο
και ποικίλο κόστος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου