ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Χωρίς πλοία μικρά νησιά, με τη λήξη των επιδοτήσεων
Του Νικου Mπαρδουνια
Αρκετά μικρά νησιά του Αιγαίου κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πλοία από τις αρχές Νοεμβρίου του 2011, καθώς λήγουν 35 συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας (δηλαδή επιδοτούμενα δρομολόγια) και ακόμη δεν έχει πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για εκδήλωση ενδιαφέροντος από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Από τις 35 γραμμές οι 22 αφορούν δρομολόγια που ξεκινούν από τον Πειραιά και περιλαμβάνουν και ορισμένα μικρά νησιά που επιδοτούνται, και οι υπόλοιπες 13 αφορούν δρομολόγια που εκτελούνται από μεγαλύτερα νησιά-κορμούς προς μικρότερα.
Κύκλοι της ακτοπλοΐας ανέφεραν ότι φέτος το πρόβλημα είναι σοβαρότερο καθώς η κυβέρνηση δηλώνει αδυναμία να αυξήσει τις επιδοτήσεις, με συνέπεια οι εταιρείες να εκφράζουν απροθυμία να παρατείνουν τις συμβάσεις τους έως και τέσσερις μήνες (όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία) μέχρι να πραγματοποιηθεί ο νέος διαγωνισμός. Η απροθυμία των εταιρειών, κατά τους ίδιους κύκλους, έγκειται στο γεγονός ότι το ύψος των επιδοτήσεων έχει καθορισθεί με βάση τις τιμές των καυσίμων που ίσχυαν πριν από δύο έτη, με αποτέλεσμα σήμερα να μην καλύπτουν ούτε το λειτουργικό κόστος των πλοίων τους.
Από την πλευρά του το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας υποστηρίζει ότι βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να δεχθούν την τετράμηνη παράταση της σύμβασης.
Να σημειωθεί ότι για το 2011 οι επιδοτήσεις έφθασαν στα 92 εκατ. ευρώ ενώ για το 2012 οι εταιρείες ζητούν αύξηση στα 110 εκατ. ευρώ, κάτι όμως που θεωρείται απίθανο αφού οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το ύψος των επιδοτήσεων θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα, ίσως και λίγο χαμηλότερα.
Κατά πληροφορίες εξετάζεται το ενδεχόμενο να γίνει ανασχεδιασμός των άγονων γραμμών, που σημαίνει ότι μπορεί να μειωθεί ο αριθμός τους.
Επίσης, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές εξετάζεται και το ενδεχόμενο να ζητηθεί η αμοιβαία επανεξέταση των πολυετών συμβάσεων δημοσίου συμφέροντος. Οι συγκεκριμένες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας αποτελούν το 60% - 70% του συνόλου των επιδοτούμενων συμβάσεων προς τα μικρά νησιά και οι περισσότερες λήγουν την περίοδο 2016 - 2017.
Στο τραπέζι των αλλαγών έχει τεθεί και πρόταση (έχει διατυπωθεί εδώ και πολλά χρόνια) για τη δημιουργία δρομολογίων κορμού προς τα μεγάλα - κεντρικά νησιά και από εκεί να εκτελούνται τοπικά δρομολόγια.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΕΛΛΑΔΑ,
ΕΠΑΡΧΙΑ,
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ,
ΝΑΥΤΙΛΙΑ,
ΞΕΦΤΙΛΙΚΙΑ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου