"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Πόλεμος για την ονοματοδοσία σταθμών μετρό διοδίων και δημοσίων έργων εν έτει 2012

Του Γιωργου Λιαλιου

Η αλήθεια είναι ότι η ονοματοδοσία προκαλούσε πάντοτε καβγάδες στη χώρα μας. Από τους παππούδες που ερίζουν υπέρ της συνέχισης του ονόματός τους στα εγγόνια μέχρι... τον «Καποδίστρια» και τον «Καλλικράτη», που έφεραν ολόκληρα χωριά αντιμέτωπα με αφορμή το όνομα που θα ελάμβανε ο νέος δήμος. Από τον κανόνα δεν ξεφεύγουν ούτε τα δημόσια έργα.

Πρόσφατα, βουλευτής κατέθεσε επερώτηση ενάντια στη χρήση των παλαιών, σλαβογενών τοπωνυμίων σε σήραγγες της Εγνατίας στην Ηπειρο, θεωρώντας το γεγονός αντεθνικό, ενώ ένα χωριό στην Πελοπόννησο στράφηκε νομικά ενάντια στην κοινοπραξία που ανακατασκευάζει την εθνική οδό στην περιοχή τους, με αφορμή το όνομα ενός σταθμού διοδίων. 

Παράδοξα στην ονοματοδοσία των σταθμών του έχει και το μετρό και μάλιστα... κοστίζουν ακριβά.

Το Δεκέμβριο, βουλευτής του ΛΑΟΣ έφερε στη Βουλή, με τη μορφή επερώτησης, την καταγγελία πολίτη σχετικά με την ονοματοδοσία σηράγγων της Εγνατίας Οδού, στην Ηπειρο. Πολίτης και βουλευτής διαμαρτύρονταν γιατί ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ιωαννίνων της Εγνατίας «τοποθέτησε μπροστά από τις σήραγγες πινακίδες με απαράδεκτα και κακόηχα ονόματα, όπως Μπαουσιοί, Μπαλντούμα, Γκρίγκα, Σέλιανη, Μαλακάσι». Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, «για εθνικούς λόγους το όνομα Σέλιανη καταργήθηκε το 1953 με βασιλικό διάταγμα, ως όνομα ξενικής προέλευσης». Η επερώτηση καταλήγει με την προτροπή να μετονομαστούν οι σήραγγες χρησιμοποιώντας ονόματα όπως Κίτσος Τζαβέλλας, Μάρκος Μπότσαρης, Πασσαρώνα, Μολοσσοί, Βασίλισσα Ολυμπιάδα.

Τι λέει ο άμεσα θιγόμενος; «Εμείς ονομάσαμε τις σήραγγες με βάση τις προτάσεις που έκαναν οι μελετητές το 1997, με βάση τα τοπωνύμια που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι», λέει  ο επικεφαλής της Περιφερειακής Διεύθυνσης Ιωαννίνων της Εγνατίας, κ. Γιάννης Ιωάννου. «Προσωπικά, θεωρώ ότι οι ονομασίες είναι σωστές, αφού αποτυπώνουν την πραγματικότητα. Μάλιστα υπήρξε θέμα με τη σήραγγα Γκρίκας, η οποία ισαπέχει από την Γκρίκα και ένα άλλο χωριό της Θεσπρωτίας, την Ψάκα. Λάβαμε, λοιπόν, διαμαρτυρία από την Ψάκα γιατί επελέγη το όνομα του άλλου χωριού».

Στην Πελοπόννησο, κάτοικοι του χωριού Μάναρι Αρκαδίας στράφηκαν ενάντια στην κοινοπραξία Μορέας για την ονομασία ενός σταθμού διοδίων και... νίκησαν! «Ο χώρος στον οποίο βρίσκονται τα διόδια είναι στο κέντρο της διοικητικής περιφέρειας του χωριού μας και σε κοντινή απόσταση από τη γέφυρα Μάναρη, που είναι αναγνωρισμένο μνημείο», λέει  ο επικεφαλής του Συνδέσμου Μαναριωτών Αττικής, κ. Παν. Σιαμπέκος. «Παρά ταύτα, ο σταθμός διοδίων ονομάστηκε Ασέα, παρ’ ότι η απόσταση από την Ασέα είναι μεγάλη». Οι κάτοικοι διαμαρτυρήθηκαν στο υπουργείο Υποδομών και στον Μορέα, μάλιστα ένας κατέθεσε και αγωγή εναντίον της κοινοπραξίας. «Η κοινωνία μας ήταν σε αναβρασμό από την προσβολή. Αυτά τα θέματα είναι σοβαρά για μια μικρή κοινωνία που είναι δεμένη με τα τοπωνύμιά της», εξηγεί ο κ. Σιαμπέκος. Τελικά, τα επιχειρήματα των Μαναριωτών έγιναν δεκτά και ο σταθμός διοδίων μετονομάστηκε σε «Γέφυρα Μάναρη».

Διαμαρτυρίες, όμως, προκαλούν και ορισμένα από τα ονόματα των σταθμών του μετρό. Οπως εξηγεί στέλεχος της «Αττικό Μετρό», πολλά είναι τα παράπονα από Αθηναίους και τουρίστες για την παρουσία πλήθους... αγίων, ειδικά στη γραμμή 2, όπου τα δύο άκρα της γραμμής (Αγιος Δημήτριος, Αγιος Αντώνιος) προκαλούν σύγχυση. «Οι ξένοι μας ρωτούν αν η λέξη Aghios που βλέπουν στις πινακίδες σημαίνει... σταθμός», αναφέρει.

Η εταιρεία, πάντως, έχει παρελθόν στα προβλήματα ονοματοδοσίας. Το 2000, ο τότε σταθμός «Πεντάγωνο» (συνολικά 9 χρόνια στους χάρτες του μετρό) άλλαξε σε μια νύχτα σε «Εθνική Αμυνα». Ακολούθησε ο σταθμός «Ακαδημία» που μετονομάστηκε σε «Πανεπιστήμιο». Συνολικά 6 σταθμοί του μετρό άλλαξαν ονομασία και ο εργολάβος του μετρό (επικεφαλής η Siemens) έλαβε χιλιάδες μάρκα για να αντικαταστήσει τις πινακίδες των σταθμών, αλλά και τα λογισμικά συστήματα του έργου.

Η ίδια πολιτική εξακολουθεί και σήμερα. Πρόσφατο παράδειγμα, ο σταθμός «Χαϊδάρι» (έχουν, μάλιστα, τοποθετηθεί και οι πινακίδες σήμανσης του σταθμού) ο οποίος πρόσφατα μετονομάσθηκε σε «Αγία Μαρίνα». Το κόστος της μετονομασίας; Δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί...

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: