"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Η εκκλησία ανεβαίνει... στο έλκηθρο


Της Αγγελικής Κοττη


Ελκηθρο και σιδηροτροχιές θα χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά της Παλαιάς Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Τορνικίου, που βρίσκεται στη Δεσκάτη Γρεβενών.
Το καθολικό της μονής θα μεταφερθεί ολόσωμο από τον Δημήτρη Κορρέ πιο ψηλά από εκεί όπου τώρα βρίσκεται, με μεθόδους που θυμίζουν πολύ την ορειβασία. Η μεταφορά θα γίνει επειδή το φράγμα του Αγίου Ιλαρίωνα, που κατασκευάζει η ΔΕΗ, θα μετατρέψει σε λίμνη το σημείο. Η μελέτη, που είχε εκπονηθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο,ξαναμελετήθηκε από τους ειδικούς, προκειμένου η διαδικασία να είναι ασφαλέστερη. Ετσι, κατά την προχθεσινή εξέταση του θέματος το ΚΑΣ διαπίστωσε πως οι καινούργιες προτάσεις, που προβλέπουν μεταφορά μέσα σε σιδερένιο «έλκηθρο» και χρήση μεθόδου τύπου σιδηροτροχιών, με ολίσθηση αντί για κύλιση, προσφέρουν μεγαλύτερα πλεονεκτήματα.



Ο Αρης Ποζιόπουλος από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων σημείωσε πως η απόφαση για μεταφορά πάρθηκε το 2003. Το καθολικό, όπως και ένας τοίχος θα μεταφερθούν σε ύψος 23 μέτρων, αλλά ο δρόμος είναι πολύ ανηφορικός. Προτιμότερο είναι ωστόσο να χρησιμοποιήσουν αυτή τη μέθοδο, αν και με κλίσεις εδάφους μεγαλύτερες του 26%, παρά να χρησιμοποιήσουν τον υπάρχοντα δρόμο που έχει μήκος 410 μέτρα και σαφώς μικρότερη κλίση.

Η μονή είναι του 15ου αιώνα. Εχουν προηγηθεί στερεώσεις τόσο στο καθολικό όσο και στις ξύλινες κατασκευές του προστώου του, συντηρήσεις, περιδέσεις, στερεώσεις των τοιχογραφιών, οι οποίες σώζονται σε πολύ καλή κατάσταση. Τώρα στη λεκάνη που θα κατακλυσθεί διενεργούνται ανασκαφές από την τοπική Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Για τη μετακίνηση θα απαιτηθούν 20-25 μέρες, αλλά οι εργασίες πρέπει να γίνουν με πολύ καλές καιρικές συνθήκες, ώστε να μην υπάρξουν απρόοπτα. Ο κ. Ποζιόπουλος θυμήθηκε ανάλογη μεταφορά στην Κηφισιά, με καύσωνα, οπότε και το επικαλυπτικό υλικό (τεφλόν) έλιωσε «με τρομερές συνέπειες».

πηγη ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: