"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ελληνες, οι πιο αθυρόστομοι οδηγοί της Ευρώπης

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΚΟΛΙΑ

Οι πιο αθυρόστομοι οδηγοί της Ευρώπης είναι οι Έλληνες, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας που παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια του 4ου Πανελλαδικού Συνεδρίου των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων για την οδική ασφάλεια, με τους ειδικούς να επισημαίνουν για ακόμη μια φορά τη σημασία του κράνους και της ζώνης ασφαλείας.

Στο Συνέδριο, που έγινε υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια, παρουσιάστηκε πλήθος επιστημονικών μελετών για θέματα που άπτονται της οδικής ασφάλειας. Δυστυχώς, στο σύνολό τους, οι έρευνες αποτύπωσαν για ακόμη μια φορά τη θλιβερή οδική συμπεριφορά των Ελλήνων και τις τραγικές της επιπτώσεις.

ΠΡΩΤΟΙ ΣΤΟΝ ΤΣΑΜΠΟΥΚΑ
Αποκαλυπτική είναι η έρευνα της TNS opinion (με τη συνεργασία του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς») που ολοκληρώθηκε πέρυσι σε 12 χώρες της Ε.Ε. σε δείγμα 6.366 ατόμων με αντικείμενο την οδηγική συμπεριφορά των οδηγών, με τους Έλληνες να αναδεικνύονται «πρωταθλητές της βρισιάς και της χειρονομίας»!
Ειδικότερα, η εξύβριση αποτελεί την πιο συνηθισμένη μορφή επιθετικής συμπεριφοράς που υφίστανται οι οδηγοί στους ελληνικούς δρόμους, με ποσοστό 58%. Ακολουθούν οι Βούλγαροι (57%), οι Τσέχοι (54%) και οι Γάλλοι (37%), ενώ οι πιο ευγενικοί οδηγοί είναι οι Ολλανδοί (11%).


Η δεύτερη συνηθέστερη εκδήλωση επιθετικής συμπεριφοράς στην οδήγηση στην Ελλάδα (51%) -και η πρώτη στις 12 χώρες της ΕΕ- είναι το παιχνίδι με τα φώτα (ερώτηση: «Σας αναβόσβησαν τα φώτα επιθετικά;»).

Στην τρίτη θέση (50%), ακολουθούν οι αισχρές και επιθετικές χειρονομίες, όπου η χώρα μας διαθέτει και ειδική κατηγορία με τη γνωστή χειρονομία της «ανοιχτής παλάμης».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα κατέχει το υψηλότερο ποσοστό και στις επιθέσεις και τις απόπειρες σωματικής επίθεσης με ποσοστό 9%, έναντι ποσοστού 5% που αποτελεί τον μέσο όρο των 12 χωρών.

Δυστυχώς, ως οδηγοί δεν υστερούσε ούτε στις υπόλοιπες εκδηλώσεις επιθετικής συμπεριφοράς, είτε κλείνοντας σκοπίμως την πορεία του άλλου οχήματος (47%) είτε κολλώντας πίσω του (22%).
Το επιστέγασμά των συμπερασμάτων είναι η καταφατική απάντηση που έδωσε η πλειοψηφία των Ελλήνων οδηγών (41%) στο ερώτημα εάν είναι πιο ευγενικοί όταν οδηγούν στο εξωτερικό!

ΧΩΡΙΣ ΖΩΝΗ - ΚΡΑΝΟΣ
Η ευρωπαϊκή αποτυχία της εκστρατείας για τη μείωση των ατυχημάτων οφείλεται μεταξύ άλλων και στην επιμονή των οδηγών να μη βάζουν κράνος και να μη φορούν ζώνη ασφαλείας, η χρήση των οποίων θα έσωζε 6 χιλιάδες ανθρώπινες ζωές που χάνονται κάθε χρόνο στην άσφαλτο σε όλη την Ευρώπη. Στην Ελλάδα, η αποφυγή του συνόλου των 7.234 ατυχημάτων με εμπλοκή δικύκλου το 2007, θα απέτρεπε τα 8.284 θύματα και δευτερευόντως τις απώλειες 1,14 δισ. ευρώ που προκάλεσαν!
Τα στοιχεία είναι αποκαρδιωτικά:

Το 23% των οδηγών Ι.Χ., το 26% των συνοδηγών και το 77% των επιβατών στα πίσω καθίσματα δεν χρησιμοποιεί ζώνη ασφαλείας!

Το μεγαλύτερο ποσοστό μη χρήσης ζώνης ασφαλείας εμφανίζουν οι νέοι και οι ηλικιωμένοι άνδρες οδηγοί.

Η χρήση ζώνης ασφαλείας στο αστικό οδικό δίκτυο είναι μειωμένη σε σχέση με το υπεραστικό οδικό δίκτυο, ενώ στις πόλεις, μόλις το 19% των επιβατών στα πίσω καθίσματα χρησιμοποιεί ζώνη ασφαλείας.

Η χρήση ζώνης ασφαλείας αυξάνεται κατά τις μεσημεριανές ώρες, τις καθημερινές και το Σάββατο. Το 25% των οδηγών δικύκλων και το 54% των επιβατών δεν χρησιμοποιεί κράνος.

Μικρότερο ποσοστό χρήσης κράνους παρατηρείται στα μικρά δίκυκλα και στις πόλεις.

Η χρήση κράνους εμφανίζεται αυξημένη τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες και τις καθημερινές.
Οι νέοι και οι ηλικιωμένοι άνδρες οδηγοί εμφανίζουν το μικρότερο ποσοστό χρήσης ζώνης ασφαλείας και οι νέες γυναίκες το μικρότερο ποσοστό χρήσης κράνους.

ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ - ΠΑΓΙΔΕΣ
Πίστα κινδύνου αποτελούν τα πεζοδρόμια και οι διαβάσεις που καλούνται καθημερινά να διασχίσουν τα παιδιά στην προσπάθειά τους -κυριολεκτικά- να φτάσουν στο σχολείο. Χαρακτηριστικά είναι τα αποτελέσματα εργασίας του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής της Σχολής Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του ΕΜΠ σε δέκα σχολικά συγκροτήματα, για λογαριασμό του Δήμου Αθηναίων: * φθαρμένες διαβάσεις πεζών, * κατεστραμμένες πινακίδες, * παράνομη κατάληψη πεζοδρομίων από οχήματα.
Εξαιρετική είναι η περίπτωση του σχολικού συγκροτήματος στη συμβολή των οδών Λιοσίων και Στενημάχου, πίσω από το οποίο υπάρχει γραμμή του τραίνου!

Τη βούλήση της κυβέρνησης να βελτιώσει τις υποδομές ώστε πεζοί και τα άτομα με αναπηρία να μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς εμπόδια και με ασφάλεια, εξέφρασε στην ομιλία του ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Νίκος Σηφουνάκης, αποκλείοντας το ενδεχόμενο μείωσης των προστίμων του ΚΟΚ.
Στη δική του παρέμβαση ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Σπύρος Βούγιας παραδέχτηκε ότι δεν επετεύχθη ο ευρωπαϊκός -και ελληνικός- στόχος για μείωση των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 50% έως το 2010 και έθεσε νέο στόχο να μειωθούν κατά 100 τα θύματα ανά έτος μέχρι το 2014.


ΠΗΓΗ: ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: