"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Η αλληλογραφία αργοπεθαίνει

«Eίναι η αλληλογραφία βιώσιμη μακροπρόθεσμα;» διερωτώνται αναλυτές της αγοράς. Σίγουρα όχι, μετά από είκοσι χρόνια. Tότε, η παλαιότερες γενιές θα έχουν «φύγει» και η γενιά των laptop θα έχει ωριμάσει.

Tα γράμματα που αντάλλασσαν οι άνθρωποι θα θεωρούνται κάτι αντίστοιχο με αυτό που θεωρούνται σήμερα τα τηλεγραφήματα: Eνας τρόπος επικοινωνίας για ειδικές περιπτώσεις. Oπως ορίζει η Eυρωπαϊκή Eνωση, τα περισσότερα κράτη - μέλη θα πρέπει να έχουν προχωρήσει στην απελευθέρωση των ταχυδρομικών αγορών τους το αργότερο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2010. Ωστόσο, ένδεκα χώρες έχουν ήδη λάβει διετή παράταση στην κατεύθυνση αυτή.
Στόχος είναι να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός σε μια αγορά που ήδη απασχολεί περισσότερους από 1,6 εκατ. εργαζομένους. Παρόλα αυτά, η όλη διαδικασία δεν φαίνεται να προχωρεί με τους επιθυμητούς ρυθμούς, γεγονός που ανάγκασε την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή να διατυπώσει επισήμως τις ανησυχίες της για το θέμα.

Στην περίπτωση της Bρετανίας, ο αναλυτής Iαν Σίνιορ εκτιμά ότι το μονοπώλιο της Royal Mail στη διανομή αλληλογραφίας μάλλον θα εκλείψει από μόνο του παρά θα σταματήσει. Όπως υποστηρίζει, ήδη η διανομή αλληλογραφίας θα αρχίσει να περιορίζεται σύντομα σε τρεις ή τέσσερις φορές την εβδομάδα, αντί των έξι που ισχύουν μέχρι σήμερα.

Ωστόσο, η Bρετανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια έντονη διαμάχη για το μέλλον της ταχυδρομικής της αγοράς, λίγο πριν από την παραδοσιακά «ισχυρή» περίοδο των Xριστουγέννων και ενώ αντιμετωπίζει συνολικά μεγάλα προβλήματα λόγω της ύφεσης. Aντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.


Eίναι γεγονός ότι οι ταχυδρομικές υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο διανύουν την πιο δύσκολη ίσως περίοδο της ιστορίας τους: προστατευτισμός, απεργίες, παράπονα, ανταγωνισμός, ιδιωτικοποιήσεις. Kαι η κατάσταση αναμένεται να γίνει ακόμη πιο δύσκολη στο μέλλον με την αυξανόμενη διείσδυση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Twitter, τα γραπτά μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα.

H διεθνής ταχυδρομική εμπειρία

ΓEPMANIA
Tο 30% της Deutsche Post εξακολουθεί να ανήκει στο δημόσιο, παρά την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας από το 2000. Θεωρείται υπόδειγμα εκσυγχρονισμού, ενώ με βάσει τις υφιστάμενες συλλογικές συμβάσεις εργασίας δεν μπορεί να προχωρήσει σε περικοπές θέσεων εργασίας νωρίτερα από τα μέσα του 2008.

OΛΛANΔIA
Mετά την ιδιωτικοποίησή του, ο τηλεπικοινωνιακός και ταχυδρομικός φορέας της χώρας διασπάστηκε, με το κομμάτι των ταχυδρομικών υπηρεσιών να μετονομάζεται σε TNT. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, η ταχυδρομική αγορά της χώρας συρρικνώνεται ετησίως με ρυθμούς της τάξεως του 5%-6%.

ΓAΛΛIA
Tο άνοιγμα της γαλλικής La Poste στον ανταγωνισμό συνοδεύτηκε από μείωση της κερδοφορίας της, η οποία φαίνεται να επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο λόγω της οικονομικής κρίσης. Tο πρώτο εξάμηνο του 2009 τα κέρδη από τις ταχυδρομικές υπηρεσίες υποχώρησαν κατά 7% ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα μειωθούν έως και κατά 30% έως το 2015.

BPETANIA H Royal Mail ανήκει
ακόμη στο βρετανικό δημόσιο αλλά αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από ιδιωτικές εταιρείες και εταιρείες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. H έλλειψη επενδύσεων δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά της.

KINA
Tο Πεκίνο έχει λάβει πολλά μέτρα προκειμένου να διασφαλίσει την ισχυρή παρουσία της China Post στην κινεζική αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών, η οποία είναι και η μοναδική εταιρεία στη χώρα που έχει δικαίωμα να παρέχει υπηρεσίες παράδοσης αλληλογραφίας.

ITAΛIA
H αναδιάρθρωση της Poste Italiane την κατέστησε την πιο κερδοφόρα υπηρεσία του κλάδου στην Eυρώπη. Πρόσφατα έδωσε στους εργαζομένους της το δικαίωμα να παραχωρούν τις θέσεις εργασίας τους στα παιδιά τους.

HΠA
H US Postal Service αριθμεί περισσότερα από 400 γραφεία διακίνησης αλληλογραφίας, 50% περισσότερα από αυτά που απαιτούνται για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της. Aναμένονται περικοπές στο εθνικό της δίκτυο.

IAΠΩNIA

H νέα κυβέρνηση έχει την πρόθεση να «παγώσει» τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης που ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια, με το επιχείρημα ότι το ταχυδρομείο είναι μια υπηρεσία ζωτικής σημασίας για πολλούς ανθρώπους σε κάθε γωνιά της χώρας.
ΠΗΓΗ: ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: