"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΚΟΙΝΩΝΙΑ στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Οι Ελληνες δεν έχουν απαλλαγεί από τη νοοτροπία του υπόδουλου

Η ΣΩΤΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ μιλά στον Λευτέρη Μπιντέλα


Υπάρχει ιδανικό πολίτευμα;
Δεν υπάρχει υπό την έννοια της τέλεια λειτουργικής και απόλυτα δίκαιης κοινότητας. Υπάρχει όμως υπό την έννοια μιας κατάστασης όπου αναγνωρίζονται οι ανθρώπινες αξίες και γίνεται προσπάθεια για την εφαρμογή τους. Αυτή η προσπάθεια -με τις επιτυχίες και τις αποτυχίες της- είναι «ιδανική»: έχει ενδιαφέρον, προσφέρει ευκαιρίες για την ευτυχία και δημιουργεί τις απαραίτητες συγκρούσεις ώστε η ζωή να αποκτά εκπλήξεις.

Ποια είναι η ρεαλιστική λύση στο πρόβλημα της Ελλάδας; Είναι πολιτική ή οικονομική;
Δεν σκεφτόμαστε ξεκάθαρα ούτε στην Ελλάδα ούτε στην Ευρώπη. Οι πολιτικές λύσεις δεν είναι άσχετες με τις οικονομικές: στοιχειώδης παρατήρηση... Το ότι φτάσαμε εδώ δείχνει ότι οι πολιτικοί μας, καθώς κι εμείς, ως πολίτες, δεν είμαστε ικανοί να βρούμε ρεαλιστικές λύσεις. Ολες οι παρατάξεις βρίσκονται εκτός πραγματικότητας: οι μεν αποδέχονται ένα γελοίο ευρωπαϊκό πείραμα που σκότωσε την οικονομία, οι δε αρνούνται να καταλάβουν ότι η πολιτική μας συμπεριφορά τα τελευταία 30 χρόνια έχει ένα τίμημα.

Εχετε δηλώσει πως ο ΣΥΡΙΖΑ είναι κόμμα που ερωτοτροπεί με φασιστικές ιδέες και πρακτικές. Θέλετε να μου κατονομάσετε μερικές;
Εχω πει πως πρόκειται για κόμμα λαϊκιστικό, που από τη μία πλευρά ερωτοτροπεί με το ΚΚΕ (άρα με σοσιαλφασιστικές ιδέες και πρακτικές) και από την άλλη με τον αναρχικό-αντισυστημικό χώρο στον οποίον συνωστίζονται απολιτικοί, πρώην προνομιούχοι, άνθρωποι του παλιού καθεστώτος και γενικώς πολίτες αμαθείς και χωρίς πολιτική αγωγή. 
Γενικά, πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός στην αντίληψή του για το «κράτος» - ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι προσεκτικός. Προβάλλει αντικρατικές και αντιθεσμικές θέσεις, ενώ, συγχρόνως, δικαιολογεί και ενθαρρύνει τις αγελαίες αντιδράσεις, τη συμπεριφορά του όχλου.

Γιατί στρέφετε τα βέλη της κριτικής σας στην Αριστερά και όχι στη Δεξιά;
Προσπαθώ να είμαι δίκαιη. Δεν έχω ζήσει μέσα σε δεξιό καθεστώς, έχω ζήσει μέσα σε αριστερό καθεστώς - αυτό επικρίνω. Εξάλλου, είμαι ιστορικός των νοοτροπιών, των κοινωνικών κινημάτων και του Ψυχρού Πολέμου. Γράφω γύρω από τα γνωστικά μου αντικείμενα, από αυτά που ξέρω και που μου φαίνονται καίρια.

Πόσες αράδες θα αφιερώσει ο ιστορικός του μέλλοντος στα σημερινά πολιτικά πρόσωπα;
Δεν ξέρω, δεν είμαι καλή στις προβλέψεις. Οπωσδήποτε ζούμε σε μια κακιστοκρατία.

Ποιο είναι το «θανάσιμο αμάρτημα» των Ελλήνων;
Το ότι δεν έχουν απαλλαγεί από την νοοτροπία του υπόδουλου στους Τούρκους.

Ποια είναι η γνώμη σας για τον Πέτρο Τατσόπουλο;
Τον ξέρω πολλά χρόνια, είμαστε συνομήλικοι. Είχαμε και έχουμε διαφορετικές ιδέες για την πολιτική, για την κοινωνική συμπεριφορά και για το τι σημαίνει σοβαρότητα. Ωστόσο, δεν υπήρχε καμία, μα καμία, περίπτωση, να συμμετέχω στο λιντσάρισμα που υπέστη εξαιτίας μιας άστοχης φράσης.


Στο «όλοι μαζί με τα φάγαμε» έχετε μερίδιο συμμετοχής;
Είμαι νομοταγής και δεν έχω ζητήσει τίποτα από το κράτος - ούτε έχω πάρει. Δεν έχω καμία σχέση με τη διαφθορά, τα προνόμια και τον παρασιτισμό. Εργάζομαι από 18 ετών χωρίς να χάσω ούτε μία μέρα δουλειάς. Οποιος με ξέρει το ξέρει κι αυτό.

Λένε πως οι Ελληνες της ομογένειας είναι δυο φορές Ελληνες. Εχετε λόγους να αισθάνεστε περήφανη για την πατρίδα μας;
Βρίσκομαι στο ναδίρ του πατριωτισμού μου. Ρωτήστε με μια άλλη μέρα.

Η δήλωσή σας για τον μη εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου προκάλεσε αντιδράσεις. Αυτός ήταν ο σκοπός σας;
Ο σκοπός μου ήταν να εκφράσω μια γνώμη που μου φαίνεται απολύτως λογική και βάσιμη.

Πώς έχετε καταφέρει να είστε persona non grata, για να μην πω μισητή, και για τους αριστερούς και τους δεξιούς;
Μάλλον εσείς ξέρετε καλύτερα. Πάντως, δεν είμαι persona non grata, διατηρώ ελληνικό διαβατήριο και έχω δικαίωμα να έρχομαι στην Ελλάδα. Οταν στερηθώ αυτού του δικαιώματος θα σας ειδοποιήσω ώστε να επιβεβαιωθείτε.

Σας αντιμετωπίζουν διαφορετικά στο εξωτερικό όταν τους λέτε ότι είστε Ελληνίδα; Εχετε γίνει αποδέκτης ρατσιστικών σχολίων;
Οχι - όλοι μου φέρονται με τον σεβασμό που μου αντιστοιχεί και μου αξίζει.

Ποια είναι η γνώμη σας για τις διαδηλώσεις στο κέντρο και το πανεπιστημιακό άσυλο;
Το πανεπιστημιακό άσυλο πρέπει να καταργηθεί και οι νόμοι πρέπει να εφαρμοστούν μέσα και έξω από το πανεπιστήμιο, μέσα και έξω από το κέντρο της Αθήνας.

Σας προσάπτουν σνομπισμό και εκ του ασφαλούς κριτική, δεδομένου ότι έχετε φύγει από το καράβι που βουλιάζει...
Ζω εντός και εκτός Ελλάδας σε όλη μου τη ζωή. Δεν έχω «φύγει» - στην Ελλάδα εργάζομαι, πλην όμως η φύση της εργασίας είναι τέτοια ώστε δεν χρειάζεται η σωματική μου παρουσία. Δεν δίνω δεκάρα για όσα μου προσάπτουν. Απέχω από κοινωνικά δίκτυα, κουτσομπολιά και συζητήσεις κοπαδιού.

Ποιο απόφθεγμα ταιριάζει στην περίπτωσή μας;
Οπως έλεγε ο Σόμερσετ Μομ, το ότι 50 εκατομμύρια άτομα λένε ανοησίες δεν σημαίνει ότι είναι αλήθεια.

Υπάρχουν θέσεις της Χρυσής Αυγής που να σας βρίσκουν σύμφωνη;
Η Χρυσή Αυγή πρέπει να τεθεί εκτός νόμου. Το ότι κάνετε αυτήν την ερώτηση βαραίνει εσάς, δεν βαραίνει εμένα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: