(Ο STEPHANE AUDEGUY είναι γάλλος μυθιστοριογράφος και δοκιμιογράφος)
Η κρίση- το φαινόμενο και η λέξη- αποτελεί αντικείμενο τόσο ιδιαίτερης αντιμετώπισης που θα ήθελα να πω δυο λόγια. Τα περισσότερα από αυτά που λέγονται για την κρίση στοχεύουν παραδόξως στη συγκάλυψή της. Και αν η λέξη «κρίση» χρησιμοποιείται με απόλυτο τρόπο είναι επειδή οι συζητήσεις περί κρίσης φαίνεται να επικρατούν επί παντός.
Πώς μπορεί ένας κόσμος ο οποίος εξυψώνει τον ανταγωνισμό σε αδιασάλευτη αρχή να γεννήσει κάτι άλλο πέρα από κρίσεις;
Η κρίση αποτελεί ονειρεμένο όργανο της μοντέρνας κυβερνητικής. Ας πάρουμε δύο παραδείγματα εκτός του πλαισίου της οικονομίας.
Αν ο εχθρός είναι πανταχού παρών, η κατάσταση κρίσης γίνεται νόρμα. Αυτό φανερώνει το «βαρόμετρο ασφαλείας», ένα εργαλείο που μπορεί ο οποιοσδήποτε να συμβουλευτεί στην ιστοσελίδα αυτού του υπουργείου. Εδώ και επτά χρόνια δείχνει μια κρίση ασφαλείας, το τέλος της οποίας δεν διαφαίνεται. Από αυτό προκύπτει ότι το υπουργείο δεν έχει συμφέρον να τερματίσει την κρίση διότι κάτι τέτοιο θα σημάνει και το δικό του τέλος.
Σε τι συνίσταται, όμως, όπως προκύπτει από τα γεγονότα, η διαχείριση μιας κρίσης; Ας πάρουμε για παράδειγμα το πρόσφατο «σκάνδαλο» της Renault Φόρμουλα 1. Ιδού μια αυτοκινητοβιομηχανία η οποία πιάστηκε επ΄ αυτοφώρω να διαπράττει το αδίκημα της εξαπάτησης (σ.τ.μ.: ο επικεφαλής της ομάδας Φλάβιο Μπριατόρε κατηγορείται ότι σκηνοθέτησε το ατύχημα ενός από τους δύο οδηγούς της ομάδας στο περυσινό γκραν πρι της Σιγκαπούρης με σκοπό να δώσει το προβάδισμα στον άλλον). Οι ειδήμονες προέβλεπαν βαριές κυρώσεις. Παρ΄ όλα αυτά, η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκίνησης (ΔΟΑ) δεν δύναται να αποβάλει από τις πίστες μια επιχείρηση που συμβάλλει στην ευημερία της τόσο όσο η Renault. (Εκείνο που προκαλεί έκπληξη σε αυτή την κρίση, όπως και στην οικονομική κρίση, είναι η διαπλοκή των δρώντων και η εξάρτηση των υποτιθέμενων ρυθμιστικών θεσμών με το αντικείμενο ρύθμισής τους.)
Πρότειναν λοιπόν στο κοινό έναν αποδιοπομπαίο τράγο: ο επικεφαλής της ομάδας Φλάβιο Μπριατόρε αποκλείστηκε διά βίου από τη ΔΟΑ, ενώ ο αποκλεισμός της Renault Φόρμουλα 1 αναβλήθηκε ως τα τέλη του 2011. Δεν είναι βέβαιο ότι αυτός ο τρόπος διαχείρισης της κρίσης λειτούργησε καλά: ορισμένοι ετερόρρυθμοι εταίροι της Renault δυσανασχετούν, φαίνεται, να συνεχίσουν να συνδέουν το όνομά τους με μια ανέντιμη επιχείρηση (διότι, αν τυχόν η Renault αγνοούσε την απάτη του Μπριατόρε, επωφελήθηκε από την απάτη και τον τίτλο της πρωταθλήτριας κόσμου που προέκυψε από αυτήν).
Για παράδειγμα, μαθαίνουμε ότι την ημέρα που χρεοκόπησε η Lehman Βrothers, τα υψηλόβαθμα στελέχη επαναπροσλήφθηκαν άμεσα, ενώ οι απλοί υπάλληλοι δέχθηκαν μια επιστολή στην οποία τους πρότειναν μια θέση εργασίας στην άλλη άκρη της Γης με έναν μισθό πείνας. Για τους πλουτοκράτες η κρίση μπορεί να είναι επώδυνη αλλά είναι περαστική. Για τους άλλους, δηλαδή σχεδόν για το σύνολο του ανθρώπινου πληθυσμού, αποτελεί τρόπο μόνιμης καθυπόταξης και μια καταστροφή που συνεχίζει να μεγεθύνεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου