Μία από τις συνηθέστερες παγίδες των οικονομικών συντακτών είναι να μιλάνε και -το χειρότερο- να γράφουν σαν... οικονομολόγοι. Το αποτέλεσμα είναι προφανές: Αντί να περιγράφουν ή ακόμα χειρότερα να εξηγούν πολύπλοκες θεωρίες με απλό τρόπο, κάνουν το αντίστροφο. Κάπως έτσι, η αναγνωσιμότητά τους, μαζί με των εφημερίδων, πέφτει κατακόρυφα και μετά όλοι μαζί αναρωτιούνται γιατί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η περίπτωση της κρίσης. Εχουν γραφτεί χιλιάδες λέξεις, αλλά το κρίσιμο ερώτημα στους αναγνώστες, εν πολλοίς, παραμένει: Πώς προκλήθηκε;
Στο τελευταίο του βιβλίο («Η κρίση του 2008» Εκδόσεις Καστανιώτη), ο νομπελίστας Πολ Κρούγκμαν, επιχειρώντας να δώσει μια απάντηση, καταφεύγει σε ένα απλό παράδειγμα, που γι’ αυτό είναι και «μαγικό». Πρόκειται για χαρακτηριστική περίπτωση «τροφής για σκέψη». Γι’ αυτό, διαβάστε το παραπάνω από μια φορά, για να πάρετε όσο το δυνατόν περισσότερες απαντήσεις.
Καλή ανάγνωση:
«Στη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, οι Σουίνι ήταν μέλη μιας συνεταιριστικής οργάνωσης φύλαξης νηπίων. Μιας ένωσης ζευγαριών, που εργάζονταν στο Κογκρέσο και κρατούσαν εναλλάξ τα παιδιά τους. Η οργάνωση ήταν ασυνήθιστα πολυπληθής, συμμετείχαν περίπου 150 ζευγάρια, πράγμα που δεν σήμαινε απλώς ότι υπήρχε πληθώρα δυνητικών νταντάδων, αλλά και ότι η διεύθυνση του συνεταιρισμού -και ιδίως η εξασφάλιση ότι το κάθε ζευγάρι θα έπαιρνε το μερίδιο που πραγματικά του αναλογούσε- δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Οπως πολλά τέτοια εγχειρήματα, ο συνεταιρισμός έλυσε το πρόβλημα εκδίδοντας ένα είδος χρεωστικού ομολόγου: κουπόνια που έδιναν στον φέροντα το δικαίωμα μιας ώρας φύλαξης. Οταν φύλαγαν παιδιά, οι μπέιμπι σίτερ λάμβαναν τον ανάλογο αριθμό κουπονιών από τους γονείς. Το σύστημα ήταν έτσι οργανωμένο ώστε να αποφεύγεται η ανευθυνότητα: εξασφάλιζε αυτόματα ότι κάθε ζευγάρι θα πρόσφερε πάντα ακριβώς τις ίδιες ώρες φύλαξης που θα λάμβανε.
Εν ολίγοις ο συνεταιρισμός εισήλθε σε ύφεση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου