"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


5 ψυχρολουσίες απο την ΕΚΤ στην Κατσέλη

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΖΙΩΤΗ



«Πέντε καρφιά» έριξε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Ζαν - Κλοντ Τρισέ στην υπουργό Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Λούκα Κατσέλη για το νομοσχέδιο που κατέθεσε χθες, με το οποίο ρυθμίζονται οι οφειλές στις τράπεζες και τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ.
Η γνωμοδότηση της ΕΚΤ αποτελεί κόλαφο στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, καθώς εν κατακλείδι εκτιμά ότι θα επιφέρει ακριβώς το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα
.
Υπό τις κρατούσες δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, η ΕΚΤ προβλέπει ότι οι ρυθμίσεις που προωθούνται με το νομοσχέδιο θα μπορούσαν να περιορίσουν τη ρευστότητα αντί να την ενισχύσουν. Επιπροσθέτως, η ΕΚΤ εκτιμά ότι κάποια από τα προτεινόμενα μέτρα δεν συνάδουν με την αρχή της οικονομίας της ανοικτής αγοράς και ενδεχομένως θα παρακωλύσουν αντί να ενισχύσουν τη ροή των πιστώσεων στην αγορά.

Πέραν των αρνητικών επιπτώσεων στη ρευστότητα, η ΕΚΤ διαβλέπει ότι η επέκταση του πλαισίου ρυθμίσεων και στα ενήμερα δάνεια δημιουργεί «ηθικό κίνδυνο» (moral hazard) και διαταράσσει την «ασφάλεια δικαίου» στις σχέσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων με τους πελάτες τους. Η ΕΚΤ εκτιμά ότι με το νομοσχέδιο δημιουργούνται κίνητρα για τη μη έγκαιρη εξυπηρέτηση των χρεών. Για να αποτραπεί ο κίνδυνος αυτός, η Κεντρική Τράπεζα ζητά σαφέστερη διατύπωση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων. Στην αντίθετη περίπτωση, από την προτεινόμενη ρύθμιση των υφιστάμενων ενήμερων οφειλών θα μπορούσε να έχει σοβαρές δυσμενείς συνέπειες για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις και τη ρευστότητα των τραπεζών, καθώς και για το συνολικό κόστος χρηματοδότησης.

Πιο αναλυτικά, οι αντιρρήσεις της ΕΚΤ αφορούν:

1 Τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει οι οφειλέτες να αποδεικνύουν την ικανότητα αποπληρωμής των οφειλών τους. Χωρίς την αποδεδειγμένη ικανότητα αποπληρωμής τους, οποιαδήποτε ρύθμιση απλώς θα μετέθετε χρονικά την αθέτηση της υποχρέωσής τους. Η ΕΚΤ εκτιμά ότι τα άρθρα 1 και 2 του νομοσχεδίου θα πρέπει να αναδιατυπωθούν με μεγαλύτερη σαφήνεια. Η ΕΚΤ θεωρεί ότι το νομοσχέδιο θα πρέπει ρητώς να αναφέρει ότι για να υπαχθεί ένας οφειλέτης σε ρύθμιση θα πρέπει να αποδεικνύει πρώτα την ικανότητα αποπληρωμής της οφειλής.

2 Τη θέσπιση της 31ης Δεκεμβρίου 2007 ως καταληκτικής ημερομηνίας για τις οφειλές που καθίστανται ληξιπρόθεσμες μετά την 1η Ιανουαρίου 2005. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι μπορούν να υπαχθούν για ρύθμιση οι οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1η Ιανουαρίου 2005. Τη δημιουργία μιας ακόμη κατηγορίας που θα πρέπει να συμπεριληφθεί και θα αφορά τα δάνεια που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα από την 1.1.2008 και μέχρι την ημέρα της ψήφισης του νομοσχεδίου.

3 Η ΕΚΤ προειδοποιεί ότι η ρύθμιση των ενήμερων οφειλών θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις τράπεζες που θα θελήσουν να τιτλοποιήσουν τα δάνειά τους προκειμένου να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους.

4 Οσον αφορά τον χρόνο τήρησης των δεδομένων στη μαύρη λίστα του ΤΕΙΡΕΣΙΑ, η ΕΚΤ εκτιμά ότι αν παύσουν να είναι διαθέσιμες οι πληροφορίες αυτές στα πιστωτικά ιδρύματα, μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά η αξιολόγηση του πιστωτικού κινδύνου των οφειλετών.

5 Οσον αφορά το μέτρο της στέρησης του βιβλίου επιταγών, συνιστάται η χορήγηση βιβλιαρίου επιταγών σε οφειλέτη εις βάρος του οποίου ισχύει το συγκεκριμένο περιοριστικό μέτρο, να γίνεται μόνο εφόσον παρέχεται εγγύηση για το συνολικό ποσό της επιταγής (αντί των 5.000 ευρώ που προβλέπει το νομοσχέδιο).
πηγη ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: