Ναύαρχοι και πτέραρχοι και τέως αρχηγοί επιτελείων, αλλά και ο τ. Πρόεδρος της Δημοκρατίας (ως ο ίδιος ομολογεί στο δημοσίευμά του), φαίνεται ότι δεν γνωρίζουν καλώς το νομικό καθεστώς του Αιγαίου. Άλλοι πάλι ισχυρίζονται ότι η Χάγη θα μας σώσει. Μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά αυτά είναι «αερομαχίες».
Νομική ή πολιτική διαφορά; Η Τουρκία μιλάει για τον πολιτικό χαρακτήρα της διένεξης. Είναι μια κομψή έκφραση που στην ουσία υπαινίσσεται τη στρατιωτική βία. Αυτό την εξυπηρετεί, αφού τα νομικά της επιχειρήματα είναι από ασήμαντα μέχρι ανύπαρκτα. Η στρατοκρατούμενη Τουρκία μετά το πόλεμο του 1974 στην Κύπρο εξετίμησε ότι επέστη ο χρόνος επίλυσης όλων των ελληνοτουρκικών διαφορών με βάση τη στρατιωτική ισχύ. Η Τουρκία επένδυσε στις Ένοπλες Δυνάμεις της και τώρα απειλεί, αισθανόμενη ότι η Ελλάδα αργά ή γρήγορα θα υποχωρήσει σε όλες τις απαιτήσεις της. Ασφαλώς επιδιώκει να πάρει όσα θέλει χωρίς πόλεμο, ώστε και να κερδίσει τα πάντα αναίμακτα και να μη διακινδυνεύσει το καθεστώς στο εσωτερικό, από μια ενδεχόμενη στρατιωτική αποτυχία. Αρκεί μια μικρή στρατιωτική ατυχία, για να διαλυθεί στην κυριολεξία η χώρα αυτή. Αντίθετα, η Ελλάδα πάντα επισημαίνει το νομικό χαρακτήρα της διαφοράς στηριζομένη στις διεθνείς συνθήκες και στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου. Η Ελλάδα αμέλησε παντελώς την αμυντική της προπαρασκευή (έφθασε μάλιστα στο σημείο το 2003 να αποφασίσει μονομερή αφοπλισμό με αναδιοργάνωση του ΥΕΘΑ), με αποτέλεσμα να αισθάνεται αδύναμη στις προκλήσεις και τις κρίσεις που μηχανεύονται οι Τούρκοι για να δοκιμάσουν την ελληνική αποφασιστικότητα. (Ίσως γι' αυτό θα αισθάνονται ενοχές εφʼ όρου ζωής οι διατελέσαντες υπουργοί Άμυνας).
Φαίνεται πια καθαρά από την εκτίμηση της τελευταίας τριακονταετίας ότι ο χρόνος δουλεύει σταθερά υπέρ των Τούρκων. Τα παραπάνω άκρως σημαντικά εξηγούν και τη συμπεριφορά των δύο κρατών και κυρίως της Τουρκίας, η οποία μεθοδικά οδηγεί τα πράγματα σε ανατροπή των σημερινών δεδομένων και την εγκαθίδρυση νέου νομικού καθεστώτος σε Αιγαίο και Θράκη. Η ελληνοτουρκική διαφορά θα ήταν κάτω από ομαλές συνθήκες μια απλή νομική διαφωνία που θα μπορούσε να διευθετηθεί σε κάποιο δικαιοδοτικό όργανο του Διεθνούς Δικαίου. Όπως ακριβώς έγινε με την Ιταλία με τη σύμβαση περί οροθέτησης της υφαλοκρηπίδας στην Αδριατική την 24 Μαΐου του 1977. Το γεγονός ότι μια νομική αντιδικία πυροδοτεί τόσες σοβαρές κρίσεις στις σχέσεις των δύο χωρών εξηγείται μόνο από την επιδίωξη της Τουρκίας να αμφισβητήσει βιαίως το νομικό και κυριαρχικό καθεστώς των ελληνικών νησιών στο Αιγαίο.
Η προσφυγή στη Χάγη
Η προσφυγή στη Χάγη δεν έχει καμιά ουσία, αφού η Τουρκία αφ' ενός μεν δεν θα δεχθεί ποτέ να προσέλθει σ' ένα όργανο που δεν το αναγνωρίζει, αφ' ετέρου δε, κι αν ακόμα για λόγους τακτικής δεχθεί απλώς να συζητήσει το θέμα, θα το πράξει μόνο και μόνο για να αποκομίσει οφέλη από την ανακίνηση και εγγραφή νέων διεκδικήσεων σε βάρος της Ελλάδος. Ξανάρθαμε λοιπόν στο 1974 στις συνομιλίες στη Γενεύη για την Κύπρο, όπου ο Γκιουνές είχε πει το περιβόητο «υποχωρούν σε όλα, τι άλλους όρους να θέσω;». Όποιος φοβάται δεν έχει άλλη επιλογή από την υποχώρηση.
Τα βασικά στάδια προσφυγής στη Χάγη είναι τρία.
1ο στάδιο: Αναγνώριση της καθ' ύλην αρμοδιότητας του Δ. Δικαστηρίου της Χάγης, υπ' αμφοτέρων των κρατών, για να παρέμβει το δικαστήριο προς επίλυση των διαφορών. Απαιτεί λοιπόν η προσφυγή μια εδική συμφωνία ή ένα συνυποσχετικό το περιεχόμενο του οποίου καθορίζεται με διαπραγματεύσεις.
Αυτό συνέβη το 1969 μεταξύ Γερμανίας, Δανίας και Ολλανδίας. Όποιος νομίζει ότι η Τουρκία μπορεί να μπει σε μια τέτοια διαδικασία, αφού ούτε καν αναγνωρίζει το δικαστήριο, είναι τουλάχιστον αφελής. Η αφέλεια όμως και η ανικανότητα μιας διορατικής εκτίμησης τιμωρούνται πολύ αυστηρά στις διεθνείς σχέσεις.
2ο στάδιο: Τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να επιλέξουν μεταξύ ολομέλειας και ενός τμήματος του δικαστηρίου. Υπόψη όμως ότι στην περίπτωση τμήματος η παρεχομένη δυνατότητα επιλογής της σύνθεσης μεταβάλλει το τμήμα σε διαιτητικό όργανο.
3ο στάδιο: Η απόφαση πρέπει να γίνει σεβαστή από τα διάδικα μέρη.
Η Τουρκία δεν σέβεται το διεθνές δημόσιο δίκαιο και τις αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών και θα σεβασθεί την απόφαση ενός δικαστηρίου; Συνεπώς ορθώς μέχρι τώρα η Ελλάδα ακολούθησε την τακτική ότι μόνο ένα θέμα μπορεί να παραπεμφθεί στη Χάγη, αυτό της υφαλοκρηπίδος.
Εναέριος χώρος Αιγαίου
Αυτά τα άκρως σημαντικά καταδεικνύουν ότι μόνο τα πολιτικά αεροσκάφη απολαύουν του δικαιώματος που παρέχει το εναέριο συγκοινωνιακό δίκαιο. Συνεπώς τα στρατιωτικά αεροσκάφη βρίσκονται σε μειονεκτική μοίρα έναντι των πολιτικών. Απορεί λοιπόν κανείς πώς ανώτατοι στρατιωτικοί και πολιτικοί στην Ελλάδα αγνοούν αυτές τις σαφείς νομικές διατάξεις του διεθνούς δικαίου και αποδίδουν στα στρατιωτικά αεροσκάφη μεγαλύτερα δικαιώματα από τα πολιτικά.
Η Τουρκία ισχυρίζεται και αυτή ότι, αφού τα στρατιωτικά αεροσκάφη δεν περιλαμβάνονται στη διάταξη, είναι ελεύθερα να κάνουν ό,τι θέλουν. Πρόκειται βεβαίως περί μιας αυθαιρέτου ερμηνείας, που θέτει σε απόλυτο κίνδυνο τις αεροσυγκοινωνίες και αντιστρατεύεται πλήρως την πρόθεση του νομοθέτη. Η Τουρκία χρησιμοποιεί τα πάντα κατά το εκάστοτε συμφέρον της και αποτελεί πρότυπο αυθαιρεσιών.
ICAO (International Civil Aviation Organization)
Οι υπηρεσίες του FIR είναι αρμόδιες για την άσκηση ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, θέτουν περιορισμούς στο ύψος πτήσεως, στην πορεία, στη διάρκεια, και ακόμη απαγορεύουν κάθε επικίνδυνη πτήση. Επιπρόσθετα, επειδή οι κανόνες του ICAO είναι γενικοί, τους έχει εκχωρηθεί το δικαίωμα θέσπισης συμπληρωματικών κανόνων (ΑΙΡ) που πρέπει να τηρούνται αυστηρά.
Νομίμως η Ελλάδα εφαρμόζοντας τα παραπάνω ζητεί και από τα στρατιωτικά αεροσκάφη το ελάχιστο. Να καταθέτουν σχέδιο πτήσεως ώστε να μη τίθεται εν κινδύνω η εναέρια κυκλοφορία. Δεν τα επιβάρυνε η χώρα μας με άλλες πρόσθετες ειδικές άδειες, όπως θα μπορούσε να το κάνει. Όσα λοιπόν αεροσκάφη εισέρχονται αυθαιρέτως στο FIR Αθηνών αναγνωρίζονται από τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη.
Οι πάντες, αλλά και οι Τούρκοι μέχρι το 1974, που είναι το σημαδιακό έτος του πολέμου στην Κύπρο, συνεμορφούντο. Από το 1975 οι Τούρκοι, νομίζοντας ότι έχουν την στρατιωτική υπεροχή έναντι της Ελλάδος, άρχισαν τις παραβιάσεις και παραβάσεις με στόχους:
1ο Να αποδυναμώσουν το FIR Αθηνών.
2ο Να διχοτομήσουν τον εναέριο χώρο του Αιγαίου.
3ο Να διχοτομήσουν τον θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου, αποκόπτοντας τα ανατολικά νησιά, για να τα αποδυναμώσουν και να τα αποστρατιωτικοποιήσουν.
Μετά τα παραπάνω σαφή και αντικειμενικώς παρατιθέμενα ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του γι' αυτά που λέγονται και γράφονται. Αυτοί που διατείνονται ότι κακώς αναγνωρίζονται και αναχαιτίζονται τα τουρκικά αεροσκάφη πρέπει επι τέλους να πουν σε ποια διάταξη στηρίζουν αυτό το επιχείρημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου