"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


«Στο 80% των δρόμων υπάρχουν ακατάλληλα στηθαία»

Του Γιωργου Λιαλιου

Κολόνες της ΔΕΗ τοποθετημένες μπροστά από στηθαία ασφαλείας. Γιγάντιες διαφημιστικές πινακίδες χωρίς κανένα προστατευτικό. Στηθαία σε εθνικές οδούς και γέφυρες, ακατάλληλα για μεγάλες ταχύτητες ή βαρέα οχήματα. Στηθαία τοποθετημένα στο εσωτερικό κράσπεδων.
Λάθη άγνοιας ή προχειρότητας που κοστίζουν κάθε χρόνο δεκάδες ή εκατοντάδες ζωές, καθώς η χρήση ενός ακατάλληλου στηθαίου ασφαλείας ή η λανθασμένη τοποθέτησή του μπορεί να αποβεί μοιραία σε περίπτωση τροχαίου. Οπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, δέκα χρόνια μετά την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας, οι κρατικές υπηρεσίες εξακολουθούν να βασίζονται σε προδιαγραφές του ’80...

Χθες, το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε τη διάθεση δύο εκατ. ευρώ για την επισκευή, συντήρηση και αντικατάσταση στηθαίων ασφαλείας στην Αττική, σε μεγάλους άξονες όπως η Λ. Κηφισού, η Λ. Ελευσίνας - Σταυρού - Σπάτων και οι παράδρομοι της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού.
Με ποιες προδιαγραφές, όμως;
«Στο 80% των ελληνικών δρόμων χρησιμοποιούνται ακατάλληλα στηθαία», λέει ο επικεφαλής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο ΕΜΠ κ. Βασίλης Ψαριανός.
«Εδώ και μία δεκαετία, η Ελλάδα έχει εναρμονιστεί με τις κοινοτικές προδιαγραφές ασφαλείας, που ορίζουν ποια στηθαία θα πρέπει να επιλέγονται και πώς ακριβώς πρέπει να τοποθετούνται. Πλην όμως δεν εφαρμόζονται. Η επιλογή τους γίνεται με βάση προδιαγραφές του ’80, που έχουν ξεπεραστεί προ πολλού».

Τι σημαίνει η χρήση των ακατάλληλων στηθαίων;
«Για παράδειγμα, όταν ακούς ότι ένα όχημα έπεσε από μια γέφυρα στο κενό, καταλαβαίνεις ότι δεν χρησιμοποιήθηκαν τα σωστά στηθαία. Στις γέφυρες και στους δρόμους υψηλών ταχυτήτων τα στηθαία πρέπει όχι μόνο να συγκρατούν το όχημα στον δρόμο, αλλά και να μην το επαναφέρουν, να μην κάνει «γκελ» το όχημα στα προστατευτικά του δρόμου και πέσει επάνω σε άλλα διερχόμενα οχήματα».

Εκτός από την επιλογή ακατάλληλων στηθαίων, συχνά η τοποθέτησή τους γίνεται με επικίνδυνο τρόπο. «Για παράδειγμα, στη λεωφόρο Μαραθώνος, τα στηθαία είναι πίσω από τις κολόνες της ΔΕΗ. Σε άλλα σημεία βλέπεις το στηθαίο να είναι μισό μέτρο μέσα στο κράσπεδο, με αποτέλεσμα σε περίπτωση σύγκρουσης, τα οχήματα να ανατρέπονται», εξηγεί ο κ. Ψαριανός.
«Η κακή τοποθέτηση ενός στηθαίου μπορεί να είναι εξίσου επικίνδυνη με την απουσία του».
πηγη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: