Του Umberto Εco / Πρόσφατα έγινα κατά τύχη μάρτυρας δύο παρόμοιων σκηνών: ενός 15χρονου κοριτσιού που ήταν απορροφημένο σ΄ ένα βιβλίο με αντίγραφα έργων τέχνης και δύο 15χρονων αγοριών που είχαν μαγευτεί από την επίσκεψή τους στο Λούβρο.
Μεγάλο μέρος της σύγχυσης θα μπορούσε να αποφευχθεί αν τα σχολεία προσέφεραν στους μαθητές βασικές πληροφορίες για τις διδασκαλίες και τις παραδόσεις των διαφόρων θρησκειών. Το να λέμε πως αυτό δεν είναι απαραίτητο ισοδυναμεί με το να λέμε πως δεν πρέπει να διδάσκουμε στα παιδιά για τον Δία και την Αθηνά επειδή είναι απλώς χαρακτήρες από μύθους της αρχαίας Ελλάδας.
Είναι επικίνδυνο να περιορίζουμε τη θρησκευτική εκπαίδευση μόνο στη διδασκαλία της άποψης μίας και μόνο πίστης (για παράδειγμα, όπως συμβαίνει εδώ στην Ιταλία). Μαθητές που δεν είναι θρησκευόμενοι (ή είναι παιδιά μη θρησκευομένων) θα επιλέξουν να μην παρακολουθούν τέτοια μαθήματα κι έτσι θα χάσουν την ευκαιρία να διδαχθούν έστω και ελάχιστα θεμελιώδη πολιτιστικά στοιχεία. Και συνήθως οποιαδήποτε χρήσιμη αναφορά σε άλλες θρησκευτικές παραδόσεις αποκλείεται από τα μαθήματα αυτά.
Η περίπτωση αυτών των 15χρονων για τους οποίους μιλούσα, αυτούς που δεν μπορούσαν να αναγνωρίσουν τους Τρεις Μάγους, μου δείχνει πως το ευρύ δίκτυο πληροφοριών που διαθέτουμε μεταδίδει όλο και λιγότερα γεγονότα που βοηθούν πραγματικά και όλο και περισσότερα που είναι παντελώς άχρηστα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου