Στον ΟΣΕ, το συσσωρευμένο έλλειμμα του οποίου έχει ξεπεράσει τα 9,2 δισ. ευρώ ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας και ο υφυπουργός Β. Σηφουνάκης αναζητούν λύσεις για τη μείωση του προσωπικού, καθώς τα κόστη μισθοδοσίας έχουν εκτιναχθεί το τελευταία πέντε χρόνια, ενώ επίσης επανεξετάζει τα δρομολόγια ώστε να γίνουν πιο αποδοτικά.
Μεγάλη σημασία δίνεται πλέον και στις εμπορευματικές μεταφορές μέσα από συμφωνίες με άλλες χώρες, ώστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αυξήσει τα έσοδά της.
Όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες η σύσταση Ενιαίου Φορέα φαίνεται να αποτελεί πλέον μονόδρομο, μια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς έχουν έλλειμμα που αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ, ενώ ο δανεισμός τους έχει τριπλασιαστεί την τελευταία τριετία.
ΟΣΕ
«Ψαλίδι» σε υπερωρίες και προσαυξήσεις μισθών από πληρωμένα ρεπό στους εργαζόμενους του ΟΣΕ, αναδιάρθρωση των δρομολογίων, ανάπτυξη της εμπορευματικής πολιτικής και τέλος επανεξέταση του εταιρικού μετασχηματισμού του Οργανισμού μελετά η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών - Μεταφορών και Δικτύων, σε μία προσπάθεια να μειώσει τις καθημερινές ζημιές του Οργανισμού που αγγίζουν τα 2,3 εκατομμύρια ευρώ.
Το ετήσιο κόστος επιπλέον απολαβών στους μισθούς των εργαζομένων του ΟΣΕ άγγιξε πέρυσι τα 100 εκατ. ευρώ οδηγώντας την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να αναζητά τρόπους για να «ισορροπήσει» τα έσοδα με τις υπέρογκες δαπάνες του Οργανισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, αποφάσισε την πρόσληψη ειδικού συμβούλου για τον ΟΣΕ, προκειμένου μέχρι το καλοκαίρι να έχει συντάξει το νέο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του Οργανισμού. Μέσα σε οκτώ μήνες ο σύμβουλος αναμένεται να έχει συντάξει το νέο σχέδιο ανασυγκρότησης, στο οποίο θα καταγράφονται οι επόμενες κινήσεις, προκειμένου να δοθεί λύση σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του Οργανισμού, ο οποίος τα τελευταία πέντε χρόνια έχει υπερδιπλασιάσει τις δαπάνες μισθοδοσίας, όταν το προσωπικό έχει μειωθεί κατά 2.200 άτομα.
Ήδη το υπουργείο έχει ζητήσει και τη συνδρομή του υπουργείου Εργασίας, προκειμένου να συνταχθούν μελέτες, με στόχο να γνωρίζουν το πραγματικό κόστος εργασίας στον ΟΣΕ.
Υπερωρίες
Στόχος είναι να εντοπιστούν οι αυξημένες απολαβές εργαζομένων που η εργασία τους δεν εμπλέκεται με την κυκλοφορία των συρμών, οι οποίοι είναι σε πολλές περιπτώσεις υποχρεωμένοι να κάνουν υπερωρίες, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφάλεια του μέσου.
Αρχικώς εκτιμάται ότι από τη μείωση αυτής της δαπάνης, μπορούν να εξοικονομηθούν έως και 40 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η μείωση αυτή σε συνάρτηση με τη μείωση του προσωπικού μέσα από μετατάξεις και στοχευμένη έξοδο υπαλλήλων θα συμπεριληφθούν στο νέο πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους μήνες και το οποίο θα προβλέπει επίσης:
Την επανεξέταση του πλέγματος των δρομολογίων. Συγκεκριμένα, θα επανεξεταστούν και οι περικοπές δρομολογίων που έχουν ήδη αποφασιστεί κυρίως στο δίκτυο της Πελοποννήσου και σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν και το 60% των δρομολογίων. Στόχος είναι να υπάρχει μεγαλύτερη προσφορά στα δρομολόγια με τη μεγαλύτερη ζήτηση, αλλά και να συνεχίσει ο σιδηρόδρομος να έχει παρουσία στις περιοχές που η ζήτηση δεν είναι αρκετά αυξημένη.
Την επανεξέταση του μοντέλου λειτουργίας του ΟΣΕ στα πρότυπα δημιουργίας εταιρείας holding κάτι που έχει ήδη γίνει σε Γαλλία και Γερμανία. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, η ανεξαρτητοποίηση της ΤΡΕΝΟΣΕ δεν αποτελεί λύση, καθώς η εταιρεία εμφανίζει μόνο ζημίες, οι οποίες πέρυσι ανήλθαν σε 800 εκατομμύρια ευρώ. Μάλιστα, αν συνεχίσει τη λειτουργία της και με δεδομένο ότι δεν διαθέτει μετοχικό κεφάλαιο, τροχαίο υλικό, περιουσιακά στοιχεία και προσωπικό εκτιμάται ότι ετησίως θα «γεννά» ζημίες περίπου 1 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Την ανάπτυξη εμπορικών συμφωνιών με άλλες χώρες. Μέσα στο καλοκαίρι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επιδιώξει να ξεκινήσει η μεταφορά εμπορευμάτων από τη Βόρεια Ελλάδα στη Μόσχα στο πλαίσιο της πρώτης εμπορικής συμφωνίας μεταξύ του ΟΣΕ και της θυγατρικής των Ρωσικών Σιδηρόδρομων OJSC Transcontainer.
Είναι η πρώτη από μία σειρά συμφωνιών που αναμένεται να γίνουν μέσα στο επόμενο διάστημα, με στόχο να αυξηθεί σημαντικά το εμπορευματικό έργο του ΟΣΕ και να επιφέρει σημαντικά έσοδα.
Αστικές συγκοινωνίες
Τη δημιουργία Μητροπολιτικού Φορέα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με στόχο να αντιμετωπιστεί ο διοικητικός κατακερματισμός, το μεγάλο έλλειμμα σχεδιασμού και η αναποτελεσματική διαχείριση των μέσων μαζικής μεταφοράς, σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Στο πλαίσιο αυτό, η λειτουργία των επιμέρους φορέων θα έχει χαρακτήρα συμπληρωματικό της λειτουργίας του ενός προς τη λειτουργία του άλλου, ενώ σ’ αυτό το σχήμα λειτουργίας θα συμμετέχουν τα Μέσα Σταθερής, αλλά και μη Σταθερής Τροχιάς.
Η κίνηση αυτή θεωρείται αναγκαία, προκείμενου η κυβέρνηση να διαχειριστεί τη «μαύρη τρύπα» των αστικών συγκοινωνιών που προσεγγίζει τα 3 δισ. ευρώ με τα έσοδα από τα κόμιστρα να μη φτάνουν ούτε στο 40% του συνολικού κόστους λειτουργίας των μέσων.
Οι ζημιές στις αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΑ, άγγιξαν τα 840 εκατομμύρια ευρώ το 2008, επιβαρύνοντας με περίπου 450 εκατομμύρια και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η ΕΘΕΛ έχει μετατραπεί σε ... «πρωταθλητή» όσον αφορά τα ελλείμματα του ΟΑΣΑ, καθώς τα έξοδα λειτουργίας της το 2008 ξεπέρασαν τα 400 εκατομμύρια ευρώ.
Ακολουθεί ο ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) με 123,6 εκατομμύρια, το μετρό με 94,2 εκατομμύρια, ο ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) με 82 εκατομμύρια και το τραμ με 26,1 εκατομμύρια ευρώ για την ίδια χρονιά.
Ακόμα και το τραμ, όμως, το οποίο αποτελεί το πιο πρόσφατο μέσο που προστέθηκε στον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας, εμφανίζει συσσωρευμένες ζημίες άνω των 120 εκατομμυρίων, με τα έξοδα προσωπικού να έχουν αυξηθεί περίπου κατά 1 εκατομμύριο ευρώ μέσα σε έναν χρόνο και να φτάνουν τα 18,4 εκατομμύρια το 2008.
Εσοδα
Τα ετήσια έσοδα του ΟΑΣΑ μόλις που προσεγγίζουν τα 180 εκατομμύρια ευρώ, όταν μόνο τα έξοδα μισθοδοσίας φτάνουν τα 460 εκατομμύρια και το σύνολο των δανείων αγγίζει το 1,5 δισεκατομμύριο.
Σε πτωτική πορεία είναι, πάντως, και οι επενδύσεις στις αστικές συγκοινωνίες, καθώς τα ολυμπιακά κονδύλια έχουν μειωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα από τα 49 εκατ. που επενδύθηκαν το 2004 στην ΕΘΕΛ, οι επενδύσεις μειώθηκαν στα 4 εκατ. το 2007 και στα 5 εκατ. ευρώ το 2008.
Κάπως υψηλότερες ήταν οι επενδύσεις στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, οι οποίες το 2008 έφτασαν τα 22,6 εκατομμύρια ευρώ.
Τα χρόνια που πέρασαν οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών αυξήθηκαν μόνο κατά 6%, παρά την είσοδο του τραμ, του προαστιακού και της επέκτασης των γραμμών του μετρό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου