"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Απειλούν να αλλάξουν σημαία

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΟΥΛΕΡΕ

Απειλούν να αλλάξουν σημαία οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες στην περίπτωση που- όπως αφήνουν να εννοηθεί- η ελληνική πολιτεία συνεχίσει να ρυθμίζει νομοθετικά την οργανική σύνθεση των πληρωμάτων των πλοίων τους.
Ήδη στην Αδριατική, η αγορά της οποίας αντιστοιχούσε στο 70% του συνολικού τζίρου των Ελλήνων ακτοπλόων, το νέο μεγάλο πλοίο των Μινωικών Γραμμών, το Cruise Ρallas, το οποίο έχει ενοικιαστεί για δύο χρόνια από τον ιταλικό μητρικό όμιλο Grimaldi, φέρει την ιταλική σημαία.

Η συγκεκριμένη σημαία εξασφαλίζει στο πλοίο κόστος πληρώματος φθηνότερο μέχρι και 40%, που σημαίνει ότι τα 13.000 ευρώ- που υπολογίζεται ότι είναι το μέσο ημερήσιο κόστος για το πλήρωμα ενός πλοίου που εκτελεί δρομολόγια στην Αδριατική- πέφτουν κάτω από τα 10.000 ευρώ. Σήμερα, στο πλοίο αυτό δουλεύει πλήρωμα από τρεις χώρες: από την Ελλάδα 40 άτομα, από τη Ρουμανία άλλα 40 και από την Ιταλία επίσης 40.

Σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα
Πρόκειται για ένα καθόλου ευκαταφρόνητο κέρδος, το οποίο προσθέτει σημαντικούς πόντους στα συγκριτικά πλεονεκτήματα των Μινωικών Γραμμών έναντι των ανταγωνιστών τους. Στο συγκριτικό αυτό πλεονέκτημα θα πρέπει να προστεθεί και ένα άλλο: το συγκεκριμένο πλοίο μπορεί, με το ίδιο κόστος καυσίμων που καταναλώνει ο μέσος όρος των πλοίων που δραστηριοποιούνται σήμερα στην Αδριατική, να μεταφέρει διπλάσιους επιβάτες και φορτηγά.

Με την είσοδο του πλοίου αυτού στις γραμμές της Αδριατικής, ο ανταγωνισμός είναι σαφές ότι γίνεται σκληρότερος. Πολύ δε περισσότερο, όταν οι εν λόγω γραμμές έχουν χάσει την παλιά τους αίγλη. Ο τζίρος τους έχει μειωθεί κατά 25% στη διακίνηση φορτηγών και γύρω στο 12% στη διακίνηση επιβατών.

Αλλά και το δεύτερο πλοίο που ετοιμάζονται να δρομολογήσουν από την 1η Ιουνίου οι Μινωικές Γραμμές στην Αδριατική θα έχει τα ίδια συγκριτικά πλεονεκτήματα, γεγονός που θα κλιμακώσει ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. Στελέχη των Μινωικών Γραμμών πάντως λένε ότι αν τα δύο αυτά πλοία τα αγόραζαν και δεν τα ναύλωναν από τον ιταλικό μητρικό όμιλο, «τα πληρώματά τους θα ήταν στο μεγαλύτερό τους μέρος αμιγώς ελληνικά».

Καλοί οι Έλληνες ναυτικοί, αλλά...
Την αρχική του προτίμηση σε ελληνικά πληρώματα δεν κρύβει και ο όμιλος της Αttica Group καθώς, όπως υποστηρίζει και ο κ. Μιχ. Σακέλλης, κορυφαίο στέλεχος του ομίλου, «η ναυτοσύνη των ελληνικών πληρωμάτων δεν είναι εύκολο να αντικατασταθεί από πληρώματα άλλων εθνικοτήτων». Ωστόσο, και ο παραπάνω όμιλος παραδέχεται ότι το σημερινό καθεστώς που ισχύει για τη σύνθεση των πληρωμάτων δεν είναι καθόλου φιλικό για τη βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Για τον όμιλο της Αttica Group τα πράγματα είναι μεν δύσκολα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα λειτουργήσουν ανασταλτικά για το επενδυτικό του πρόγραμμα, το οποίο προβλέπει τη ναυπήγηση δύο ακόμη νέων πλοίων.
ΠΗΓΗ ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: