"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Χάσαμε την πρωτιά στους ωκεανούς

Του ΘΑΝΟΥ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ

Η ελληνική εμπορική ναυτιλία έχασε, ύστερα από 13 συνεχή χρόνια, την πρώτη θέση που κατείχε παγκοσμίως από την Ιαπωνία (3.720 πλοία όλων των τύπων και μερίδιο 15,68%) και υποχώρησε στη δεύτερη θέση, με 3.064 πλοία, γεγονός που προβληματίζει τους Ελληνες εφοπλιστές και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Τη μείωση της ισχύος της ελληνόκτητης εμπορικής ναυτιλίας καταγράφει η ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport» του UNCTAD (ναυτιλιακός οργανισμός του ΟΗΕ), που δημοσιοποιεί βάσει στοιχείων, κάθε χρόνο, την παγκόσμια ναυτιλιακή κατάταξη, επισημαίνοντας και τα προβλήματα στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.

Σύμφωνα με την έκθεση, την 1/1/2009 ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος (πλοία άνω των 1000 gt), έφθασε τα 3.064 πλοία συνολικής χωρητικότητας 169.426.690 dwt, και κατατάσσεται παγκόσμια στη δεύτερη θέση με μερίδιο 15,33%, από 16,81% στις αρχές του 2008, ενώ τα υπό ελληνική σημαία πλοία είναι μόνο 720 συνολικής χωρητικότητας μόλις 52.833.486 dwt.

Στην 3η θέση βρίσκεται η Γερμανία με εμπορικό στόλο 3.522 πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 104.953.712 dwt, και στην 4η η Κίνα με 3.499 πλοία χωρητικότητας 92.799.221 dwt.

Το 2008, λόγω της κρίσης που ξέσπασε το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου, η ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου ήταν 3,6%,έναντι 4,5% το 2007, και ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος έφτασε σε χωρητικότητα στις αρχές του 2009 στα 1,19 δισ. dwt, (+6,7%) συγκριτικά με τις αρχές του 2008.

Η άνοδος της Ιαπωνίας αποδίδεται στο ότι διαθέτει μεγάλο αριθμό επιβατηγών-οχηματαγωγών δρομολογημένων σε τοπικό επίπεδο, ενώ η πραγματικά ανερχόμενη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλιακή πυραμίδα είναι η Κίνα.
ΠΗΓΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: