"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ευθέως αντίθετες προς το Σύνταγμα ρυθμίσεις του προεδρικού διατάγματος

Του ΤΑΣΟΥ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ
(Δικηγόρου - Εργατολόγου)

Το σχέδιο προεδρικού διατάγματος που ανακοίνωσε ο υπουργός Εργασίας αντίκειται ευθέως σε σειρά συνταγματικών διατάξεων.

Κατ' αρχάς, στηρίζεται σε αόριστη και γενική νομοθετική εξουσιοδότηση, καθώς η διάταξη του άρθρου 9 του ν. 3845/2010 εξουσιοδοτεί γενικώς και αορίστως την εκτελεστική εξουσία να ρυθμίσει λ.χ. τους όρους προσφυγής στη μεσολάβηση και Διαιτησία (μια διαδικασία δηλαδή θεμελιώδους σημασίας για το οικοδόμημα της συλλογικής αυτονομίας), χωρίς να προσδιορίζει έστω και στοιχειωδώς τις κατευθύνσεις της ρύθμισης αυτής.

Περαιτέρω, οι ίδιες οι ρυθμίσεις που εισάγονται με το Π.Δ. αντίκεινται σε θεμελιώδεις διατάξεις του Συντάγματος και των υπερνομοθετικής ίσχυος Διεθνών Συμβάσεων Εργασίας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, με ένα απλό προεδρικό διάταγμα, επιχειρείται η κατάργηση ενός εκτελεστικού του Συντάγματος νόμου (του ν. 1876/1990) και μάλιστα ενός νόμου -του μοναδικού ίσως στην ιστορία του ελληνικού κράτους- που ψηφίστηκε ομόφωνα από τη Βουλή, ενώ με τις αυθαίρετες και παντελώς αδικαιολόγητες διακρίσεις που εισάγονται σε βάρος των νέων εργαζόμενων παραβιάζεται το άρθρο 4 του Συντάγματος, το άρθρο 14 της ΕΣΔΑ, ο Κοινοτικός Χάρτης των Θεμελιωδών Κοινωνικών Δικαιωμάτων και η Κοινοτική Οδηγία 2000/43/ΕΚ περί απαγόρευσης διακρίσεων λόγω ηλικίας, η οποία ενσωματώθηκε στην εσωτερική έννομη τάξη με τον ν. 3304/2005.

Με το εν λόγω σχέδιο Π.Δ. επιχειρείται ουσιαστικά η κατάργηση μίας από τις πιο βασικές δυνατότητες διευθέτησης των συλλογικών διαφορών εργασίας, δηλαδή της έκδοσης διαιτητικής απόφασης, ύστερα από προσφυγή των εργαζομένων στη διαδικασία της Διαιτησίας, σε περιπτώσεις στις οποίες ο εργοδότης αρνείται να αποδεχθεί οποιαδήποτε συλλογική ρύθμιση.

Συγκεκριμένα:

Υπό το καθεστώς του ν. 1876/1990 (άρθρο 16) προβλέπεται ότι η προσφυγή στη Διαιτησία γίνεται:

α) Σε οποιοδήποτε στάδιο των διαπραγματεύσεων με κοινή συμφωνία των μερών.

β) Μονομερώς από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση.

γ) Μονομερώς από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων εφόσον αποδέχονται την πρόταση του μεσολαβητή που απορρίπτει ο εργοδότης.

δ) Ειδικώς για τις επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις καθώς και τις συμβάσεις των επιχειρήσεων και των οργανισμών κοινής ωφέλειας, δικαίωμα προσφυγής στη διαιτησία έχει το μέρος που αποδέχεται την πρόταση του μεσολαβητή που απορρίπτει το άλλο μέρος.

Στο σχέδιο προεδρικού διατάγματος που ανακοίνωσε το υπουργείο Εργασίας, οι περιπτώσεις γ' και δ' δεν προβλέπονται. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι εργοδότες μπορούν να μεθοδεύσουν την κατάργηση των ρυθμίσεων της συλλογικής αυτονομίας, καθώς εάν ο εργοδότης λάβει μέρος στη διαδικασία της μεσολάβησης αλλά δεν αποδεχθεί την πρόταση του μεσολαβητή, η πλευρά των εργαζομένων δεν θα έχει πλέον τη δυνατότητα προσφυγής στη Διαιτησία. Ετσι, η συλλογική διαφορά θα παραμένει αρρύθμιστη, με αποτέλεσμα μετά την παρέλευση του χρόνου διάρκειας των ισχυουσών σήμερα ΣΣΕ, οι εργασιακές σχέσεις να ρυθμίζονται μόνο μέσω των ατομικών συμβάσεων εργασίας.

Χωρίς προστασία οι κάτω των 25 ετών
Οι νέοι εργαζόμενοι αυτής της κατηγορίας, στερούνται πλέον της κοινωνικής προστασίας του κατώτατου ορίου αποδοχών που προβλέπονται στις οικείες συλλογικές συμβάσεις, ακόμη και αυτού που προβλέπεται στην Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Συγκεκριμένα, νέοι ηλικίας κάτω των 21 ετών θα λαμβάνουν το 80% του κατώτατου ορίου αποδοχών και οι εργαζόμενοι ηλικίας από 21 ετών έως 25, το 85%.

Σε αντιστάθμισμα αυτής της μείωσης προβλέπεται -δυνητικά μόνο- η καταβολή του υπολειπόμενου ποσού από τον ΟΑΕΔ (ο οποίος όπως γνωρίζουμε αδυνατεί να καταβάλει ακόμη και τα προβλεπόμενα επιδόματα ανεργίας, επίσχεσης εργασίας και αφερεγγυότητας εργοδότη, καθώς, όπως ο ίδιος ο υπουργός έχει δηλώσει, στερείται οποιωνδήποτε πόρων).

Με άλλα λόγια, το βάρος της υποχρέωσης καταβολής μέρους των οφειλόμενων στους νέους εργαζόμενους αποδοχών αφαιρείται από τους εργοδότες και επιρρίπτεται πλέον στο ήδη βεβαρημένο Δημόσιο. Ο τρόπος αναπλήρωσης και η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών του ποσοστού αυτού θα καθορίζεται με απλή απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

πηγη ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: