Yπερωρίες 68 εκατ. ευρώ στον ΟΣΕ
Του Φώτη Φωτεινού
Tέλος στο «πάρτι» υπερωριών του ΟΣΕ. Το Υπουργείο Υποδομών, υπό την πίεση του ΔΝΤ και του Υπουργείου Οικονομίας, εμφανίζεται αποφασισμένο να βάλει μαχαίρι στις υπερωρίες και τις δευτερεύουσες απολαβές του οργανισμού, που έχουν τεράστιο κόστος.
Μονάχα πέρυσι ο ΟΣΕ (μητρική εταιρεία, κυρίως διοικητικό προσωπικό) και η ΕΔΙΣΥ (εταιρεία διαχείρισης του δικτύου) χρειάστηκε να καταβάλλουν 40 εκατ. ευρώ για υπερωρίες και μετακινήσεις!
Τα ίδια συμβαίνουν και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εκμεταλλεύεται τις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές), η οποία δαπάνησε πέρυσι 28 εκατ. ευρώ για υπερωρίες και μετακινήσεις.
Το πλέον οξύμωρο και εντυπωσιακό για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η αντιστοιχία εσόδων και δαπανών μισθοδοσίας.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εταιρεία που καρπώνεται όλα τα έσοδα του ελληνικού σιδηροδρόμου, είχε πέρυσι κύκλο εργασιών 98 εκατ. ευρώ. Οι συνολικές αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού υπερέβησαν τα 108 εκατ. ευρώ!
Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των 1.710 ατόμων, ο μέσος μηνιαίος μισθός κυμαίνεται στα 2.270 ευρώ, ενώ στην ΕΔΙΣΥ (συντήρηση δικτύου), των 4.781 ατόμων, στις 2.000 ευρώ. Ωστόσο, ο μέσος μισθός ενός μηχανοδηγού, μαζί με τις υπερωρίες, προσεγγίζει τα 4.600 ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ετήσια μισθολογική δαπάνη των ΟΣΕ-ΕΔΙΣΥ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ αγγίζει σήμερα τα 430 εκατ. ευρώ, όταν το 2003 ανερχόταν σε 260 εκατ. ευρώ, με επιπλέον 2.500 άτομα προσωπικό.
Οι μεγάλες περικοπές των υπερωριών και του κόστους μετακινήσεων είναι η σημαντικότερη αλλαγή που προβλέπει το σχέδιο εξυγίανσης του ομίλου ΟΣΕ, το οποίο θα παρουσιαστεί το προσεχές διάστημα.
Οι εισηγήσεις συντείνουν στην αύξηση του χιλιομετρικού ορίου για τις εκτός έδρας αποζημιώσεις και τις δευτερεύουσες απολαβές, με αποτέλεσμα ο μέσος μηνιαίος μισθός ενός μηχανοδηγού να πέσει από τα 4.500 ευρώ, μαζί με τις υπερωρίες, στα 2.500 ευρώ. Παράλληλα, για να καταπολεμηθεί η λαθρεπιβίβαση, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναδιοργανώνει το σώμα των ελεγκτών, ενώ κερδίζει συνεχώς έδαφος η σύνδεση του προστίμου με την εφορία, όπως ισχύει στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Συγκεκριμένα, οι κυριότερες αλλαγές που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ, είναι οι εξής:
*Αναπροσαρμόζεται (προς τα κάτω) το μισθολόγιο του προσωπικού του πρώην Προαστιακού, με βάση το ισχύον για τον ΟΣΕ σιδηροδρομικό μισθολόγιο.
*Αυξάνεται το χιλιομετρικό όριο της εκτός έδρας αποζημίωσης στα 150 χιλιόμετρα από 30-70 χιλιόμετρα σήμερα.
*Καταργείται κάθε μορφής χιλιομετρική αποζημίωση για όλο το προσωπικό.
*Περιορίζονται οι δευτερεύουσες απολαβές, μέσω εξορθολογισμού των βαρδιών, που θα προκύψει από τον ανασχεδιασμό δρομολογίων και προγραμμάτων εργασίας. Σημαντικές αλλαγές αναμένονται και στα δρομολόγια, με την Πελοπόννησο να βρίσκεται στο «κόκκινο», πλην της Πάτρας. Εκτιμάται ότι θα μειωθούν τα δρομολόγια και στη Δυτική και Ανατολική Μακεδονία (Κοζάνη, Φλώρινα, Έδεσσα, Βέροια).
Βουτηγμένη στα χρέη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ της χρεοκοπίας πλανάται πάνω από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη νέα σιδηροδρομική εταιρεία του ελληνικού δημοσίου που προέκυψε από τη διάσπαση του ομίλου ΟΣΕ. Τα οικονομικά αποτελέσματα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το τρίτο έτος εμπορικής της λειτουργίας, συνεχίζουν να είναι τραγικά.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η νέα σιδηροδρομική εταιρεία που ανέλαβε την εκμετάλλευση των επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών του ΟΣΕ, ως απόρροια των κοινοτικών οδηγιών (1ο, 2ο και 3ο Σιδηροδρομικά Πακέτα της Ε.Ε.), κατάφερε, μέσα σε τρία χρόνια (οικονομική χρήση 2007-08-09), να συσσωρεύσει ζημίες 618 εκατ. ευρώ. Το 2007 οι καθαρές ζημιές έφτασαν τα 155 εκατ., το 2008 τα 232 εκατ. και το 2009 τα 231 εκατ. ευρώ.
Το πιο εντυπωσιακό μέγεθος είναι ο κύκλος εργασιών, ο οποίος μειώθηκε κατά 10 εκατ. ευρώ πέρυσι, διαμορφούμενος στα 98 εκατ. ευρώ, έναντι 108 εκατ. το 2008. Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΣΕ περιλαμβάνεται στο μνημόνιο ΔΝΤ και ελληνικής κυβέρνησης. Ο ΟΣΕ ηγείται του πίνακα των πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ της Ευρώπης, αγγίζοντας σήμερα το 4% του ελληνικού ΑΕΠ, καθώς οι συσσωρευμένες ζημιές ξεπερνούν τα 9-9,5 δισ. ευρώ.
Ο οργανισμός διαχειρίζεται ένα εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο δανείων, το οποίο αποτελείται από 38 δάνεια, από 17 εγχώριες και κυρίως διεθνείς τράπεζες, συνολικού ύψους 8,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πέρυσι, μονάχα για τόκους, ο ΟΣΕ (μητρική εταιρεία) χρειάστηκε να καταβάλει 420 εκατ. ευρώ, με τις καθαρές ζημιές να ξεπερνούν τα 800-820 εκατ. ευρώ, παρ’ όλες τις προσπάθειες συγκράτησης των λειτουργικών δαπανών.
ΠΗΓΗ ΙΣΟΤΙΜΙΑ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΔΕΚΟ,
ΙΣΟΤΙΜΙΑ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου