Οδηγώντας το αυτοκίνητο με τα... μάτια
Από τον ΣΠΥΡΟ ΜΑΝΟΥΣΕΛΗ
Η οδήγηση αποτελεί πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των περισσότερων ανθρώπων. Αποτελεί όμως μια δραστηριότητα που απαιτεί την ενεργοποίηση και τον συντονισμό πολλών ικανοτήτων, τόσο κινητικών όσο και αισθητηριακών, όπως συγκέντρωση της προσοχής, παρατηρητικότητα, ετοιμότητα αντιδράσεων, συντονισμένη κίνηση χεριών και ποδιών. Και μολονότι η αυτοματοποίηση έχει διευκολύνει σημαντικά τους οδηγούς με αναπηρίες ή κινητικά προβλήματα, η οδήγηση εν τούτοις εξακολουθεί να αποτελεί ένα προνόμιο των σωματικά αρτιμελών ατόμων.
Πρόσφατα όμως μια ομάδα ερευνητών από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου παρουσίασε ένα πρωτοποριακό μοντέλο αυτοκινήτου που για να κινηθεί δεν απαιτείται καμιά παρέμβαση των ανθρώπινων χεριών! Ο οδηγός το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να πατάει το γκάζι και το φρένο και να έχει τα μάτια του... δεκατέσσερα. Τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει ένας υπολογιστής.
Το «Φάντασμα του Βερολίνου» («Spirit of Berlin»), όπως αποκαλούν οι ερευνητές το νέο όχημα που δημιούργησαν, είναι ένα μεταχειρισμένο Dodge, μοντέλο Caravan, που ανήκε σε έναν Καναδό με αναπηρία. Το 2006 αγοράστηκε από την Ομάδα Τεχνητής Νοημοσύνης του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την εκπόνηση ενός νέου ερευνητικού προγράμματος που θα οδηγούσε στη δημιουργία αυτόνομων αυτοκινήτων υψηλής ασφάλειας.
Η ομάδα, η οποία από το 1998 ασχολείται με τη δημιουργία αυτόνομων ρομπότ, ανέπτυξε την τεχνολογία «eye-Driver» που επιτρέπει σε ένα άτομο να οδηγεί χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τα μάτια του. Ο οδηγός φορά ένα ειδικό κράνος, παρόμοιο με αυτά που φορούν οι ποδηλάτες. Πάνω σε αυτό έχει τοποθετηθεί μια κάμερα που καταγράφει κάθε κίνηση των ματιών του οδηγού και στη συνέχεια με τη βοήθεια ενός υπολογιστικού προγράμματος τη «μεταφράζει» σε οδηγική συμπεριφορά. Για παράδειγμα, αν ο οδηγός κοιτάζει δεξιά το όχημα στρίβει δεξιά, αν κοιτάζει αριστερά στρίβει αριστερά. Επιπλέον, το πρόγραμμα κατέχει στην εντέλεια τον ΚΟΚ και είναι συνδεδεμένο με σύστημα πλοήγησης GPS, οπότε ο οδηγός του δεν κινδυνεύει ποτέ να φάει κάποια κλήση από την Τροχαία. Εκτός βέβαια αν, ενώ οδηγεί, στρέψει τα μάτια του σε κάποια γοητευτική ύπαρξη που περνά στον απέναντι δρόμο!
Για την ώρα το όχημα μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα μέχρι 50 χιλιόμετρα την ώρα και να κινείται σε σχετικά ελεγχόμενες συνθήκες. Μπορεί επίσης να κινηθεί και εντελώς αυτόνομα, χωρίς τη βοήθεια οδηγού, με την απλή χρήση ενός «έξυπνου» κινητού τηλεφώνου τύπου iPhone. Ομως παραμένει ανοιχτό το ζήτημα της ασφαλούς οδήγησης. Για παράδειγμα, τι θα συμβεί αν ο οδηγός «αφαιρεθεί» κοιτάζοντας τον ή τη συνοδηγό του ή κάποια χαριτωμένη διερχόμενη ύπαρξη;
Η δημιουργία αυτόνομων οχημάτων που θα κινούνται με ασφάλεια είναι ακόμη σε φάση ανάπτυξης, αλλά αναμένεται να εξελιχθεί ταχύτατα στα επόμενα χρόνια, διευκολύνοντας την οδήγηση τόσο σε άτομα με αναπηρία όσο και στα φυσιολογικά άτομα. Βέβαια, για την ώρα το κόστος αυτής της τεχνολογίας είναι εξαιρετικά υψηλό ώστε να μπορεί να γίνει λόγος για εμπορική εκμετάλλευσή του. Και η ιδέα τού να οδηγείς αυτοκίνητο φορώντας κράνος ίσως να μην αρέσει σε πολλούς.
πηγη ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου