"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


«Η ΠΟΛΙΣ ΕΑ­ΛΩ ». ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Γράφει ο Υπτγος ε.α. Βασίλειος Διάμεσης,

τ. Καθηγητής ΣΣΕ, Μέλος ΔΣ ΣΕΕΘΑ
Θα ε­θε­ω­ρού­μην κομί­ζων γλαύ­κα εις Α­θή­νας, ε­άν σας παρέ­θε­τα μια απλή και ξηρά αφή­γηση των γεγονό­των, τα οποί­α άλλω­στε εί­ναι λί­γο πολύ γνω­στά. Δεν μπορού­με όμως, παρά να σταθού­με σε ορισμέ­να από αυ­τά.

Η ιστορί­α τιμω­ρεί τους λαούς που παραμε­λούν την άμυ­να τους. Ό­ταν ανήλθε στο θρό­νο ο Κωνσταντί­νος Παλαιολόγος, ανε­λάμβανε το σταυ­ρόν του μαρτυ­ρί­ου που του ε­πε φύ­λασσε η μοί­ρα της Ι­στορί­ας. Πε­ριε­βλή­θη τον ακάνθινο στέ­φανο του αγω­νιώντος Βυζαντί­ου. Γιατί ό­μως; Η Πό­λη πε­ριζώ­νε­ται από παντού από τον ε­χθρό, σε διάστημα πολλών ή­δη ε­τών. Δε διαθέ­τει οργανω­μέ­νο σύ­στημα άμυ­νας, ού­τε ικανή φρου­ρά.

Την 29η Μαΐ­ου ο Ελληνισμός θρηνεί. Αλλά και θυ­μάται, συ­γκρί­νει, προβληματί­ζε­ται. Στη διαδρομή της Ι­στορί­ας, ό­λα σχεδόν τα Έ­θνη έ­χουν να καταγράψουν σε­λί­δες δό­ξης, αλλά και καταισχύ­νης. Εί­ναι λοιπόν προφανές ό­τι, ό­πως διδασκό­με­θα και ε­ορτάζου­με τις ε­πιτυ­χί­ες μας, κατά παρό­μοιο τρό­πο πρέ­πει να προβληματιζό­με­θα και διδασκό­με­θα από τις αποτυ­χί­ες και τα λάθη μας. Αυτά όμως πρέ­πει να μην ε­παναλαμβάνονται και να εί­ναι κατά το δυ­νατόν ε πανορθώσιμα. Νομί­ζω ό­τι πε­ριττεύ­ει να αναφέρω σχε­τικά παραδείγματα. Ο διαπρε­πής Βρε­τανός Βυ­ζαντινολόγος, Σερ Στί­βεν Ράνσιμαν αναφέ­ρει στο έργο του, «Η Ά­λω­ση της Κωνσταντινουπόλε­ως », τα ε­ξής: «Αυ­τή η Δ’ Σταυ­ροφορί­α του 1204 έ­θε­σε τέρμα στην παλιά Α­νατολική Αυτοκρατορί­α ως υ­πε­ρε­θνικό κράτος. Η Αυ­τοκρατορί­α πουαποκαταστάθηκε από τον Μιχαήλ Παλαιολό­γο το 1261 δεν ή­ταν πια η κυ­ριαρχού­σα δύ­ναμη στη Χριστιανική Α­νατολή. Ο Αυ­τοκράτωρ ε­ξακολου­θού­σε να εί­ναι, του­λάχιστον σταμάτια των Ανατολικών, ο Ρω­μαί­ος αυ­τοκράτορας, αλλά στην πραγματικό­τητα ή­ταν μό­νοέ­νας ηγε­μό­νας με­ταξύ άλλων, εξ ίσου ή πε­ρισσό­τε­ρον ισχυ­ρών ».

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολό­γος, ό­ταν ε­πέ­στη η στιγμή, ή­ταν αδύ­νατο να ξεφύ­γει από το πε­πρω­μέ­νο που του εί­χαν υ­φάνει οι κληρονομικές και ιστορικές του καταβολές. Ή­ταν Έλληνας και συγχρό­νως Αυ­τοκράτωρ. Με­τέ­φε­ρε, μέ­σα από τα βάθη των αιώ­νων, το Λε­ω­νί­δα της Σπάρτης και τον Κό­δρο των Α­θηνών. Η απάντηση ε­πομέ­νως προς τον Μω­άμεθ ή­ταν αναμε­νό­με­νη. «Κοινή γαρ γνώ­μη αυ τοπροαιρέ­τως αποθανού­μεν και ου φεισό­μεθα της ζω­ής ημών ».

Έ­μεινε, παρά τις δε­λε­αστικές προτάσεις, πολέ­μησε και χάθηκε μαχό­με­νος στην Πύ­λη του Ρω­μανού. Η Πόλη δεν παραδό­θηκε, αλλά καταλή­φθηκε ό­ταν έ­πε­σε και ο τε­λευ­ταί­ος υ­πε­ρασπιστής της.

Ό­σο για το με­γαλεί­ο και τα ε­πιτεύγματα του Βυ­ζαντί­ου και της αρχαί­ας Ελλάδος, ας θυ­μηθού­με τα λό­για του καθηγητού της Οξφόρδης Σερ Λί­βινγκστον: «Εάν ε­πρό­κειτο τα πάντα να καταστραφούν, δύ­ο μό­νο φάροι θα ή­θε­λα να διασω θούν. Ο Παρθε­νών και η Α­γί­α Σοφί­α, η οποί­α εί­ναι η συ­νισταμέ­νη του ολοκληρω­μέ­νου Βυ­ζαντινού πολιτισμού, ό­πως και ο Παρθε­νών εί­ναι το κορύ­φω­μα της αθηναϊ­κής με­γαλοφυ­ΐ­ας. Οι Έλληνες μπορούν να εί­ναι υ­πε­ρή­φανοι και για τα δύ­ο».

Χάσαμε το καλλιτε­χνικό και πνευ­ματικό αριστούργημα παγκοσμί­ου ακτινοβολί­ας, την Α­γί­α Σοφί­α, και μαζί μας ό­λος ο πολιτισμέ­νος κό­σμος. Αν θέ­λου­με λοιπόν να διατηρή­σου­με τον Παρθε­νώ­να, τον τηλαυ­γή αυ­τό φάρο της ανθρω­πό­τητας, ας έ­χου­με κατά νουν,συ­νε­χώς και αδιαλεί­πτως, τα λό­για του διαπρε­πούς συγγραφέ­α Στέ­φαν Τσβάιχ, από το μνημειώ­δες έργο του, «Οι μεγάλες ώ­ρες της Ανθρω­πό­τητας »:
«Στην Ι­στορί­α, ό­πως και στη ζω­ή, καμιά λύ­πη, καμιά με­ταμέ­λεια δε μπορούν ν’ αναπληρώ­σουν την απώλεια μιας μοιραί­ας στιγμής ό­πως και χί­λια χρό­νια δεν μπορούν να ε­ξαγοράσουν μιας ώ­ρας απε­ρισκε­ψί­α ».

«Η ανθρω­πό­τητα δε θα μπορέ­σει ποτέ να ε­κτιμή­σει εις ό­λη του την έ­κταση το κακό που μπή­κε από την Κερκόπορτα ε­κεί­νη τη μοιραί­α ώ­ρα, ού­τε τι έ­χασε ο κό­σμος του πνεύ­ματος με την κατάληψη του Βυ­ζαντί­ου ».

Πως πα­ρου­σιΑζε­ται Ομως η κα­τΑστα­ση και η γε­νικΟτε­ρη εικΟνα του Βυ­ζαντΙου λΙγα χρΟνια προ της α­λΩσ ε­ως; Κάθε άνθρω­πος και κάθε Έ­θνος εί­ναι στε­νά συνδε­δε­μέ­να με την Ι­στορί­α και το παρελθόν τους και δεν εί­ναι εύ­κολο να απε­μπλακούν από αυ­τά. Μια σειρά λαμπρών αυ­τοκρατό­ρων - στρατηλάτων, ό­πως ο Νικηφό­ρος Φω­κάς, ο Ιω­άννης Τσιμισκής και ο Βασί­λειος ο Βουλγαροκτό­νος, θα οδηγή­σουν το Βυ ζάντιο σε πολε­μικούς θριάμβους, αλλά και σε ειρηνικά ε­πιτεύγματα, έ­τσι ώ­στε η πε­ρί­οδος 945-1025, δί­καια να ονομασθεί ε­ποχή της με­γαλύ­τε­ρης ακμής και δό­ξας της με­γάλης Ελληνικής Αυ­τοκρατορί­ας. Είναι βέβαιο όμως ότι το «τηρή­σαι τα αγαθά χαλε­πώ­τε­ρον του κτή­σασθαι ».

Ποια Ηταν Ομως η αρχΗ και τα αΙτια της πα­ρακμΗς; Ό­ταν πέ­θανε ο Βασί­λειος ο Β΄, το 1025, τα σύ­νορα του Βυ­ζαντί­ου ε­κτεί­νονταν από το Δού­ναβη, ως την Αρμε­νί­α και τη Συ­ρί­α. Η στρατιω­τική του ισχύς και ο πληθυ­σμός του, μαζί με την πολιτιστική και θρησκευ­τική του ακτινοβολί­α, το καθιστού­σαν μια με­γάλη παγκό­σμια δύ­ναμη της ε­ποχής. Η θέ­ση του Βυ­ζαντί­ου και η πρό­σφατη ε­πέ­κταση των ε­δαφών του, θα προκαλέ­σουν οικονομική άνοδο και ευ­ημε­ρί­α, που θα εμφανιστούν πιο έ­ντονα στην πρω­τεύ­ου­σα και λιγό­τε­ρο ή και καθό­λου στις ε­παρχί­ες.

Αυ­τή η ευ­ημε­ρί­α και η μη ύπαρξη αξιόλογου ε­ξω­τε­ρικού ε­χθρού την ε­ποχή ε­κεί­νη, θα δημιουργή­σουν στους ηγέ­τες και την αριστοκρατί­α της Πό­λης έ­να πνεύ­μα ασφαλεί­ας, που δεν θα αργή­σει να προκαλέσει τάσεις ευ­ζω­ί­ας, ευ­δαιμονισμού, ραστώ­νης ή ακό­μη και αδιαφορί­ας, τό­σο για τη στρατιω­τική οργάνωση και ασφάλεια του Κράτους, ό­σο και για τα προβλή­ματα των ε­παρχιών.

Έ­τσι, κατά την ε­ποχή των διαδό­χων του Βασιλεί­ου του Β΄, θα αρχί­σει να εμφανί­ζε­ται δυ­σαρέ­σκεια, κυ­ρί­ως των Α­νατολικών ε­παρχιών, έ­ναντι του κέ­ντρου. Η ανισό­τητα αυ­τή θα ενισχυ­θεί από θρησκευ­τικές διακρίσεις, διωγμούς και, κυ­ρίως, καταπιε­στική φορολογική πολιτική, που θα φέ­ρει οικονομική κρί­ση στους μικρούς και με­σαί­ους ιδιοκτή­τες γης Ό­μως οι άνθρω­ποι αυ­τοί αποτε­λού­σαν βάθρο για τη στρατιω­τική οργάνω­ση και ασφάλεια του Κράτους, γιατί, εί­τε σαν Α­κρί­τες, εί­τε σαν προσω­πικό του στρατού των Θε­μάτων,έ­διναν τον ε­θνικό χαρακτή­ρα στο Βυ­ζαντινό στρατό.

Η οικονομική καχε­ξί­α των μικροκτηματιών θα προκαλέ­σει τη με­τακί­νηση τους προς τα αστικά κέ­ντρα, ε­νί­σχυ­ση των με­γάλων κτημάτων των στρατιω­τικών ε­παρχιών και, τέ­λος, τάσεις ανυ­πακοή ς των τε­λευ­ταί­ων προς τον Αυ­τοκράτορα.

Η στρατιω­τική οργάνω­ση του Βυζαντί­ου θα δε­χθεί έ­να αληθινά καί­ριο πλήγμα, ό­ταν ο Κωνσταντίνος ο Μονομάχος θα ε­πε­κτεί­νει το μέ­τρο ε­ξαγοράς της στρατιω­τικής θητεί­ας και στις δυ­σαρε­στημέ­νες Α­νατολικές ε­παρχί­ες. Συγχρό­νως, η κε­ντρική ε­ξου­σί­α θα γί­νει από­λυ­τα συ­γκε­ντρω­τική και θα πε­ράσει στα χέ­ρια διανοού­με­νων γραφειοκρατών της πρω­τεύ­ου­σας. Α­πό την εποχή αυ­τή παρατηρεί­ται ε­νί­σχυ­ση του μισθοφορικού στρατού και, αντί­στοιχα, αποδυ­νάμω­ση του στρατού των θε­μάτων, που, κυ­ριολε­κτικά, θα μείνουν σχε­δόν ανυ­πε­ράσπιστα. Αυ­τές οι συνθή­κες θα ε­πιδεινω­θούν, συν τω χρό­νω, από γε­νική αποδιοργάνω­ση του Κράτους, δυ­ναστικές έ­ριδες και στρατιωτικές ε­παναστάσεις.

Έ­τσι, μέ­σα σ’ αυ­τό το γε­νικό κλί­μα, θα εμφανισθούν πε­ρί τα μέ­σα του 11ου αιώ­να, στα Α­νατολικά σύνορα, οι Ογού­ζοι ή Σελτζού­κοι Τούρκοι, λαός νομαδικός και πολε­μικός. Φανατισμέ­νοι από τα κηρύγματα του Ι­σλάμ, θα προσπαθή­σουν να κυ­ριαρχή­σουν στις Α­νατολικές ε­παρχί­ες. Ολιγαρκείς και ανθε­κτικοί πολε­μιστές, ε­ξαί­ρε­τοι ιππείς και τοξό­τες, μπορού­σαν να με­τακινού­νται εύ­κολα, να ε­πιτί­θε­νται αιφνιδιαστικά και να φεύ­γουν γρή­γορα. Φαί­νε­ται ό­μως, ό­τι και το Σχί­σμα των Εκκλησιών, το 1054, άσκησε σημαντική ε­πί­δραση στην ε­πιδείνω­ση της κατάστασης.

Με­τά από λί­γα χρό­νια ακολου­θεί η ολοκληρω­τική καταστροφή ε­νός ευάριθμου αλλά ανομοιογε­νούς μισθοφορικού στρατού, στη γνω­στή μάχη του Ματζικέρτ, κοντά στη λί­μνη Βαν της Α­νατολί­ας, το 1071. Τα αποτε­λέ­σματα ή­ταν τραγικά για τον Ρω­μανό Δ’ Διογένη και το Βυ­ζάντιο.

Τι ε­πα­κολοΥθησε στη συ­νΕχεια; Η τύ­φλω­ση του Ρω­μανού και ο εμφύλιος πό­λε­μος θα ε­πιτρέ­ψουν στον Αλπ Αρσλάν την ολοκληρω­τική σχε­δόν κατάληψη της Μ. Α­σί­ας και την ε­γκαθί­δρυ­ση σ’ αυτή, μέ­σα σε 10 χρό­νια, ε­νός ισχυ­ρού τουρκικού κράτους.

Με τον τρό­πο αυ­τό, οι Τούρκοι ε­πέ­τυ­χαν μέ­σα σε 10 μόνο χρό­νια (1071-1081) ό,τι δεν ε­πέ­τυ­χαν οι Ά­ραβες σε 3 ολό­κληρους αιώ­νες.

Η 2η χαριστική βολή θα δοθεί με­τά από 105 χρό­νια, το 1176, στη μάχη του Μυ­ριοκέ­φαλου, που βρί­σκε­ται στις πηγές του Μαιάνδρου Α­κά, της σημε­ρινής πόλε­ως Ντε­νισλί της Δυ­τικής Μικράς Α­σί­ας. Ό­μως παρά τις δύο αυ­τές αποτυ­χί­ες του Μάτζικερτ και του Μυ­ριοκέ­φαλου, η δυ­ναστεί­α των Κομνηνών, που ε­πακολού­θησε, θε­ω­ρεί­ται γε­νικά σαν πε­ρί­οδος ανόρθω­σης και ακμής του Βυ­ζαντί­ου. Κατά τη διάρκεια της, η Αυ­τοκρατορί­α ό­χι μό­νο κατόρθω­σε να αναδιοργανω­θεί, αλλά απέ­κρου­σε σημαντικούς ε­χθρούς ό­πως Νορμανδούς, Σταυροφόρους και Τούρκους και κατάφε­ρε να ε­πε­κτεί­νει και σταθε­ροποιή­σει τα σύ­νορα της τό­σο στην Ευ­ρώ­πη, ό­σο και στη Μικρά Α­σί­α. Το πιο σοβαρό πλήγμα καταφέρθηκε από τους Σταυ­ροφό­ρους το 1204.

Ο γνωστός διαπρε­πής Βυ­ζαντινολό­γος Ράνσιμαν, γράφει: «Η δυ­νατό­τητα κατακτή­σε­ως της Πό­λης υ­πό των Οθω­μανών οφεί­λε­ται στο έ­γκλημα των Σταυ­ροφό­ρων. Στις 29 Μαΐου 1453 έ­νας πολιτισμός σαρώ­θηκε αμε­τάκλητα ». Έ­τσι κατερρί­φθη και το άπαρτο της Βασιλεύ­ου­σας. ΠΩς ε­ξε­λΙχθηκε η κα­τΑστα­ση; Η ί­δρυ­ση και γρή­γορη σχε­τικά ε­πέκταση του Οθω­μανικού κράτους από τις αρχές του 14ου αιώ­να, δεν οφειλό­ταν μό­νο στη στρατιω­τική του ισχύ και το θρησκευ­τικό φανατισμό των υ­πηκό­ων του. Έ­χει την αιτί­α του, κυ­ρί­ως, στους εμφύ­λιους αγώ­νες κατά την ε­ποχή των διαδό­χων του Μιχαή λ Η΄ Παλαιολόγου, το γνω­στό ε­θνικό σπορ των Ελλή­νων.

Άλλο αί­τιο, της μη έ­γκαιρης καταπολέ­μησης των Οθω­μανών στη Μ. Α­σί­α, ή­ταν η απασχό­ληση του Βυ­ζαντί­ου στη Δύ­ση, για την από­κρου­ση μιας πιθανής ε­πιθέ­σε­ως, που ε­πί χρό­νια προπαρασκευαζό­ταν από τον Κάρολο Ανδε­γαυ­ινό (Charles d’ Anzou). Η επί­θε­ση αυ­τή, τε­λικά, δεν πραγματοποιή­θηκε, αλλά τα ανατολικά ε­δάφη της Αυ­τοκρατορί­ας έ­μειναν για σημαντικό χρό­νο ακάλυ­πτα από δυ­νάμεις, με αποτέ­λε­σμα την ε­πικράτηση ε­κεί των Οθω­μανών.

Πέ­ρα ό­μως από τους παραπάνω λό­γους, η δημιουργί­α στα Βαλκάνια, κατά την ε­ποχή των Παλαιολό­γων, ε­νός ισχυ­ρού Σερβικού κράτους, θα συμβάλει στην αποδυ­νάμω­ση του Βυ­ζαντί­ου και, επομένως, θα βοηθή­σει έμμε­σα την Οθωμανική ε­πέ­κταση. Το 1354 οι Οθω­μανοί πέ­ρασαν στην Ευρώ­πη και κατέ­λαβαν την χερσό­νησο της Καλλί­πολης. Εκεί ε­γκατέ­στησαν αμέσως Τούρκους ε­ποί­κους, κατά τη γνω­στή τακτική τους. Το ευ­ρω­παϊ­κό αυ­τό προγεφύ­ρω­μα των Οθω­μανών και η ανυ­παρξί­α ικανής στρατιω­τικής δύ­ναμης στη Θράκη για να τους αναχαιτί­σει, θα επιτρέ­ψουν την κε­ραυ­νοβό­λα ε­πέ­κταση τους στη Χερσό­νησο του Αί­μου ε­πί του Μου­ράτ του Α΄ (1360-1389) και ιδί­ως του Βαγιαζήτ 1389-1402.

Και ε­νώ ό­λα, σχε­δόν, εί­ναι έ­τοιμα για την κατάκτηση των τε­λευ­ταί­ων προπυργί­ων του Βυ­ζαντί­ου, έ­να αναπάντε­χο γε­γονός θα παρατεί­νει τη ζω­ή του Ελληνικού κράτους για άλλα 50, πε­ρί­που, χρό­νια. Ή­ταν η εμφάνιση ε­νός ισχυ­ρού, μογγολικού στρατού στην ανατολική Μ. Ασί­α, υ­πό τον πε­ρί­φημο για την αγριό­τητα και τις κατακτή­σεις του Ταμερλάνο. Η κρί­σιμη μάχη με­ταξύ Οθω­μανών και Μογγό­λων θα δοθεί στην Ά­γκυ­ρα, στις 28 Ιου­λί­ου 1404. Οι Οθω­μανοί θα συ­ντριβούν ολοκληρω­τικά και θα συλληφθεί αιχμάλω­τος και ο σουλτάνος Βαγιαζήτ, που θα πε­θάνει με­τά από λί­γο στην αιχμαλω­σί­α. Η καταστροφή του Οθω­μανικού στρατού στην Ά­γκυ­ρα και ο θάνατος του Βαγιαζήτ θα προκαλέ­σουν εμφύ­λιους πολέ­μους ε­πί 20, πε­ρί­που, χρό­νια με­ταξύ των διαδόχων του και, μοιραί­α, την ε­ξασθέ­νηση των Οθω­μανών.

Δυ­στυ­χώς ό­μως το Βυ­ζάντιο, την ε­ποχή ε­κεί­νη, δε θα έχει πια τη δύ­ναμη να ανορθώ­θεί και, έ­τσι, δεν θα μπορέ­σει να ε­πω­φε­ληθεί από τις έ­ριδες των Τούρκων. Εί­ναι μια θνή­σκου­σα, μό­νο κατ’ ό­νομα, «Αυτοκρατορί­α ».

Α­πό τους εμφύ­λιους σπαραγμούς των Τούρκων δε θα ε­πω­φε­ληθούν ού­τε οι Βαλκανικοί λαοί ού­τε οι Λατί­νοι. Θα έλθει λοιπόν έ­να νέ­ος Σουλτάνος, ο Μου­ράτ Β΄ (1421-1451), που, ό­χι μό­νο, θα υ­ποτάξει ό­λους τους αποστάτες και τους υ­ποτε­λείς τους στα Βαλκάνια και την Α­σί­α, αλλά θα δημιουργή­σει τις προϋ­ποθέ­σεις για νέ­α σημαντική ε­πέ­κταση της αυ­τοκρατορί­ας του στο Βορρά.

Μέ­σα στην τουρκική πλημμύ­ρα απέ­με­ναν τρεις σημαντικές ελληνικές νησί­δες: η Κωνσταντινούπολη η Πε­λοπόννησος και η Θεσσαλονί­κη. Ο Μου­ράτ θ’ αρχίσει από την τε­λευ­ταί­α, που με­τά από πολιορκί­α, θα καταλάβει και θα καταστρέ­ψει το 1430. Και ε­δώ η σφαγή και ο εξανδραποδισμός των κατοί­κων ή­ταν, σχε­δόν, γε­νικός.

Τι συ­νΕβ η Ομως τα ε­πΟμε­να χρΟνια; Οι συ­στηματικές προσπάθειες του Μω­άμεθ για κατάκτηση της Πό­λης θα αρχί­σουν από το χειμώ­να του 1451/52. Στις 26 Ιανουαρί­ου 1453, δύ­ο γε­νουάτικα πλοί­α με­τέ­φε­ραν 700 πολε­μιστές στη Βυ­ζαντινή πρω­τεύ­ου­σα. Αρχηγός τους ή­ταν ο έ­μπειρος στρατιω­τικός Ιω άννης Ιου­στινιάνης. Στις 23 Μαρτί­ου οι διπλω­ματικές διαπραγματεύ­σεις με τον Σουλτάνο εί­χαν οριστικά αποτύ­χει.

Ο Κωνσταντίνος του έ­γραφε «...και κλεί­ων τας πύ­λας της Πρω­τευού­σης θα υ­πε­ρασπί­σω το λαό μου μέ­χρι της τε­λευ­ταί­ας ρανί­δος του αί­ματος μου».

Στις 17 Α­πριλί­ου κηρύ­χθηκε ε­πί­σημα η πολιορκί­α. Γύ­ρω στις 20 του ιδί­ου μηνός έ­φτασαν στην Πό­λη, φορτω­μέ­να με προμή­θειες, 3 γε­νουάτικα καράβια και 1 βυ­ζαντινό υ­πό τον ικανό και έ­μπειρο καπε­τάνιο Φλαντανέ­λα. Επακολού­θησε φοβε­ρή ναυ­μαχί­α. Υ­πε­ρί­σχυ­σαν οι Χριστιανοί. Ο Σουλτάνος καθή­ρε­σε το ναύ­αρχο του, διέταξε να μαστιγω­θεί και τον άφησε να πε­θάνει στην αφάνεια και τη φτώ­χεια. Εφαρμό­στηκε έ­τσι το γνω­στό στους Τούρκους «τί­μημα της αποτυ­χί­ας ». Η μικρή αυ­τή ε­νί­σχυ­ση ή­ταν και η τε­λευταί­α τονω­τική έ­νε­ση.

Η αναμε­νό­με­νη τε­λικά βοή­θεια από τη Δύ­ση δε θα φθάσει ποτέ. Θα μπορού­σαν άραγε οι Δυ­τικοί της ε­ποχής ε­κεί­νης να φανταστούν ό­τι η, εν τη γε­νέ­σει της τό­τε και με­τέ­πειτα, Οθω­μανική Αυ­τοκρατορί­α θα έ­κρουε απειλητικά τις Πύ­λες της Ευ­ρώ­πης, κατά τις μάχες της Βιέννης με­τά από δύ­ο πε­ρί­που αιώ­νες;

Φαί­νε­ται ό­μως ό­τι η Ιστορί­α εκδικεί­ται και τιμω­ρεί τους αμνή­μονες. Τις ε­πό­με­νες ημέ­ρες, ε­πειδή η κατάσταση ε­ξε­λισσό­ταν δυ­σμε­νώς, πολλοί Βυ­ζαντινοί και ξέ­νοι συμβού­λευαν τον Αυ­τοκράτορα να εγκαταλείψει την Πόλη και να συ­νε­χί­σει τον αγώ­να από την Πε­λοπόννησο. Και η με­γαλειώ­δης απάντηση: «Μου εί­ναι αδύ­νατο να φύ­γω. Ποτέ δε θα σας αφή­σω. Εί­μαι αποφασισμένος να πε­θάνω ε­δώ μαζί σας».

Οι αλλε­πάλληλες αποτυ­χί­ες του Μω­άμεθ, θα τον αναγκάσουν να στεί­λει πρέσβη στον Κωνσταντί­νο. Η πρό­ταση: να του παραδώ­σουν την Πό­λη, με αντάλλαγμα την αποχώ­ρηση του Αυ­τοκράτορα και ό­σων κατοί­κων το ε­πιθυ­μού­σαν με τα υπάρχοντά τους. Η απάντηση διαπνε­ό­ταν από υ­ψηλό πνεύ­μα αποφασιστικότητας, αξιοπρέ­πειας, ευ­θύ­νης, αυ­τοθυ­σί­ας και ή­θους. Ή­ταν το με­γάλο και ηρω­ικό «ΟΧΙ » του τε­λευ­ταί­ου και μαρτυ­ρικού Βυ­ζαντινού Αυ­τοκράτορα. Με αυ­τό, η θυ­σί­α του θα πε­ράσει από την ιστορί­α στο θρύ­λο.

Στις 28 Μαΐ­ου, οι Τούρκοι άρχισαν να με­ταφέ­ρουν κοντά στα τεί­χη σκάλες και διάφορα προκαλύμματα για την έφοδο. Τα ξημε­ρώ­ματα της Τρί­της, 29 Μαΐ­ου, άρχισε η ε­πί­θε­ση σε πολλά μέ­ρη των τειχών, με κύ­ρια ό­μως προσπάθεια στην Πύ­λη του Α­γί­ου Ρω­μανού, ό­που το τεί­χος ή­ταν σχε­δόν κατε­στραμμέ­νο. Δύ­ο έ­φοδοι θα αποτύ­χουν και αμέ­σως οι Τούρκοι θα προχω­ρή­σουν σε τρί­τη με ανανε­ω­μέ­νες δυ­νάμεις. Κατά την έ­φοδο αυ­τή, τραυ­ματί­ζε­ται ο Ιου­στινιάνης, του οποί­ου η αποχώ­ρηση φαί­νε­ται ό­τι παρέ­συ­ρε σε φυ­γή και τους Λατί­νους συ­μπολε­μιστές. Α­πό το κε­νό θα αρχί­σουν να εισβάλουν στην πό­λη χιλιάδες Τούρκοι, που εύ­κολα θα ε­ξου­δε­τε­ρώ­σουν από τα νώ­τα τους υ­πε­ρασπιστές του τείχους τείχους.

Τό­τε ηκού­σθη η κραυ­γή «Η ΠΟΛΙΣ ΕΑ­ΛΩ ». Α­κολού­θησε έ­σχατη αντί­σταση στους δρό­μους της πό­λε­ως. Κατ’ αυ­τή, θα σκοτω­θεί πολε­μώ­ντας σαν απλός στρατιώτης και ο Αυ­τοκράτορας Κωνσταντίνος. Προηγου­μέ­νως ανέ­κραξε ο Έλληνας ηγε­μών: «Δεν υ­πάρχει Χριστιανός να πάρει την κε­φαλήν μου;», ή κατ’ άλλους, «Η πό­λις αλί­σκε­ται και ε­γώ έ­τι ζω;»

Θα ε­πακολου­θή­σει γε­νική λε­ηλασί­α και καταστροφή, κατά την οποί­α, ό­σοι κάτοικοι δε σφαγούν, θα οδηγηθούν στα σκλαβοπάζαρα. Ο θάνατος του Κωνσταντίνου και η κατάληψη της Πό­λης θα σημάνουν την οριστική κατάλυ­ση της χιλιό­χρονης Βυ­ζαντινής Αυ­τοκρατορί­ας και την αρχή της μακράς πε­ριό­δου των δεινών της δου­λεί­ας.

ΕπΙλογος

Το αί­σθημα ασφαλεί­ας, η παραμέ­ληση των ε­παρχιών της πε­ριφέ­ρειας και η εξαγορά της στρατιω­τικής θητεί­ας, σε συνδυασμό με τις ε­σω­τε­ρικές πολιτικές και θρησκευ­τικές έ­ριδες, θα προκαλέ­σουν σταδιακά την αποδιοργάνω­ση του Κράτους και του στρατού, που θα με­ταβληθεί από ε­θνικός σε μισθοφορικό. Η ε­ξασθέ­νηση του στρατού και, κυρί­ως, οι ήττες στο Ματζικέρτ και το Μυ ριοκέ­φαλο, θα γί­νουν αιτί­α σταδιακής ε­γκαταστάσε­ως, αρχικά, και ε­πε­κτάσε­ως, με­τέ­πειτα, των Σελτζού­κων στη Μικρά Α­σί­α και με­θοδικού ε­ξισλαμισμού της.

Η Δ΄ Σταυ­ροφορί­α, το 1204, έ­θε­σε τέρμα στην παλιά Α­νατολική Αυ­τοκρατορί­α ως υπε­ρε­θνικό κράτος. Α­πε­τέ­λε­σε την αρχή του τέ­λους των υ­πολειμμάτων της Αυ­τοκρατορί­ας.

Η φιλοδοξί­α των Δυ­τικών αρχηγών, η ζηλό­τυ­πη πλε­ονε­ξί­α των Ενετών και των συμμάχων τους, καθώς και ο φθό­νος που ο κάθε Δυ­τικός έ­νοιω­θε, ιδί­ως με­τά το σχί­σμα, ε­ναντί­ον της Βυ­ζαντινής εκκλησί­ας, έ­στρε­ψαν τα ό­πλα κατά της Πόλης. Κατάφε­ραν καί­ριο πλήγμα κατά του Βυζαντί­ου, σε ό,τι εί­χε απομεί­νει, γε­γονός που απε­τέ­λε­σε και το «κύ­κνειο άσμα » της πάλαι ποτέ κραταιάς Αυ­τοκρατορί­ας.

Η βοή­θεια που ανε­μέ­νε­το ματαί­ως από τη Δύ­ση, το κρί­σιμο 1453, δεν έ­φθασε ποτέ. «Δεν εί­ναι εύ­κολες οι θύ­ρες ό­ταν η χρεί­α τες κουρταλεί », γράφει ο ε­θνικός μας ποιητής

Η Ελλάς, λό­γω ειδικών γε­ω­πολιτικών και ιστορικών συνθηκών, αντιμε­τώ­πιζε, σχε­δόν, πάντοτε πρό­βλημα ε­πιβιώ­σε­ως. Κάποιος ξέ­νος ιστορικός έ­γραψε: «Λαμβανομέ­νων υ­πό­ψη της θέ­σε­ως της Ελλάδος και του ολιγάριθμου των Ελλή­νων, σχε­δόν σε ό­λη τη διαδρομή της Ι­στορί­ας, η ε­πιβίω­ση και η παρού­σα κατάστασή της ως ανε­ξάρτητου Έ­θνους εις την ε­λευ­θέ­ραν Ευ­ρώπην, προκαλεί έκπληξιν ».

Με βάση ό­λα τα ιστορικά προηγού­με­να, οι Έλληνες έπρε­πε να εί­χαν ε­ξαφανιστεί, αφή­νοντας τό­σα λί­γα ί­χνη, ό­σα οι Ασσύ­ριοι, οι Φοί­νι κες, οι Σου­μέ­ριοι και οι Χετταί­οι. Ωστό­σο, ο με­λε­τητής της Ι­στορί­ας δοκιμάζει και την αντί­θε­τη έκπληξη, πώς, δηλαδή, η Ελλάδα δεν κατόρθω­σε να καταστεί το κέ­ντρο ε­νός με­γάλου Οικουμε­νικού Κράτους. Η απάντηση εί­ναι, η «διχό­νοια η δολε­ρή », που ε­πικαλεί­ται και ο Εθνικός μας ποιητής. Τα ελληνικά κρατί­δια ε­μάχοντο με­ταξύ των και μερικά από αυ­τά ζητού­σαν τη βοή­θεια της Ρώμης ή του κοινού ε­χθρού για να νική­σουν τους αντιπάλους τους. Με­ρικοί αρχηγοί διέ­φευ­γαν στο ε­χθρικό στρατό­πε­δο και ε­γέ­νοντο σύμβου­λοι των αντιπάλων.

Βέβαια, ο άνθρω­πος πρέ­πει να διδάσκε­ται από την εκ προσω­πικής ε­μπειρί­ας συμφοράν. Ο Αισχύ­λος λέ­γει: «Πάθει μάθος ».

Οι λαοί οφείλουν να διατηρούν την ιστορική τους μνή­μη δια να διδάσκονται από τις συμφορές των προηγου­μέ­νων γε­νε­ών. Η συ­νειδητή πορεί­α του τε­λευ­ταί­ου Έλληνα αυ­τοκράτορα και των ολί­γων συ­μπολε­μιστών του προς το θάνατο, θα αποτε­λέ­σει βραδυ­φλε­γή βόμβα στα θεμέ­λια της Οθω­μανικής αυ­τοκρατορί­ας. Επί αιώ­νες θα χαλυ­βδώ­νει τη θέ­ληση του Έθνους για αποτί­ναξη του ζυ­γού και αποκατάσταση της ε­λευ­θε­ρί­ας του. Οι αγώ­νες και οι θυ­σί­ες του Ελληνισμού, για 400 χρό­νια, θα έ­χουν σαν φάρο και σύμβολο το «Μαρμαρω­μέ­νο Βασιλιά », που με την ηρω­ική θυ­σί­α του θα πε­ράσει στο Πάνθε­ο των ηρώ­ων της Ελληνικής Ι­στορί­ας.

Εις το σύνθημα «έ­χουν γνώ­σιν οι φύλακες », ε­μείς απαντού­με: «Φύ­λακες γρηγορεί­τε»

Δεν υπάρχουν σχόλια: