Η "Χάρτα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ του ΤΑΞΙΔΙΩΤΗ" (γιατί ταξιδεύουμε για διακοπες και ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ)
Για όσους ετοιμάζουν τώρα τα μπαγάζια τους για άλλες… παραλίες, μια
ματιά στις Χάρτες Δικαιωμάτων που ισχύουν για τις συγκοινωνίες ίσως και
να τους φανεί χρήσιμη.
ΜΗΝ ΧΑΡΙΖΕΣΤΕ ΣΤΑ ΛΑΜΟΓΙΑ ΠΟΥ ΒΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΑΣ - ΑΝ ΣΑΣ ΤΗΝ "ΚΑΝΟΥΝ" Γ@&*ΣΤΕ ΤΟΥΣ
ΠΛΟΙΑ
Μια σειρά δικαιωμάτων, αγνώστων στους περισσοτέρους, απορρέουν, για
παράδειγμα, για όσους χρησιμοποιούν τα πλοία (Ν. 3709/2008), όπου οι
περιπτώσεις-παραλλαγές της «στραβής» είναι ουκ ολίγες. Πιο αναλυτικά και
ανά περίπτωση ο ταξιδιώτης δικαιούται:
Ακύρωση - τροποποίηση του εισιτηρίου εκ μέρους του επιβάτη
Επιστροφή του αντιτίμου:
- σε ποσοστό 50%, εφόσον επιστρέψει το εισιτήριο έως και 12 ώρες πριν από τον απόπλου,
- κατά 75%, αν το επιστρέψει έως και 7 ημέρες νωρίτερα,
- ολόκληρου, αν το επιστρέψει έως και 14 ημέρες
πριν ή αν -ανεξαρτήτως ειδοποίησης από τον μεταφορέα - αδυνατεί να
ταξιδέψει για λόγους ανωτέρας βίας που αποδεικνύονται εγγράφως.
- Τροποποίηση του εισιτηρίου, εφόσον διατίθενται θέσεις για το ίδιο ή άλλο ταξίδι έως και 24 ώρες πριν από τον απόπλου. Αν η αξία του νέου εισιτηρίου είναι χαμηλότερη, δεν δικαιούται τη διαφορά.
Καθυστέρηση απόπλου λόγω βλάβης ή γενικάμε ευθύνη του πλοίου
- Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου και του οχήματος.
- Διαμονή στο πλοίο καθ' όλη την καθυστέρηση και προώθηση με το ίδιο ή το πρώτο διαθέσιμο πλοίο με μέριμνα του πλοιοκτήτη.
- Τροφή, εφόσον η καθυστέρηση ξεπερνά τις 4 ώρες, ή κατάλυμα στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, αν ο αναμενόμενος χρόνος είναι η επόμενη ημέρα και μεσολαβούν τουλάχιστον 6 ώρες.
- Το 25% ή 50% του ναύλου σε περίπτωση προώθησης με το ίδιο ή άλλο πλοίο με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ή 6 ώρες, αντίστοιχα.
- Αποζημίωση διπλάσια του ναύλου, καθώς και τον ναύλο οχήματος, σε περίπτωση μη προώθησης εντός 24 ωρών.
Καθυστέρηση στη διάρκεια του ταξιδιού λόγω βλάβης ή με ευθύνη του πλοίου
- Επιστροφή του ναύλου επιβάτη - οχήματος για το υπολειπόμενο τμήμα της διαδρομής.
-Σε περίπτωση καθυστερημένης άφιξης στον προορισμό πέραν των 3 ή 6 ωρών, επιστροφή του 25% ή 50% του ναύλου, αντίστοιχα.
Διακοπή ταξιδιού σε ενδιάμεσο λιμάνι λόγω βλάβης ή με ευθύνη του πλοίου
- Αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη.
- Επιστροφή του 25% ή 50% του ναύλου για καθυστερημένη άφιξη στον προορισμό πέραν των 3 ή 6 ωρών, αντίστοιχα.
- Τροφή και κατάλυμα στην περίπτωση που η αναχώρηση είναι την επόμενη ημέρα και μεσολαβούν 6 ώρες.
Απώλεια ανταπόκρισης λόγω βλάβης ή με ευθύνη του πλοίου
- Προώθηση στον προορισμό με μέριμνα του μεταφορέα.
- Τροφή και κατάλυμα στο λιμάνι ανταπόκρισης, εάν επίκειται αναχώρηση την επόμενη ημέρα και μεσολαβούν 6 ώρες.
Απαγόρευση απόπλου λόγω καιρικών συνθηκών
- Ακύρωση του εισιτηρίου και επιστροφή του ναύλου.
- Τροποποίηση του εισιτηρίου ως προς την ημερομηνία του ταξιδιού.
- Διαμονή στο πλοίο, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν, σύμφωνα με την κρίση του πλοιάρχου.
Ακύρωση ταξιδιού
- Με υπαιτιότητα του μεταφορέα: αποζημίωση για κάθε ζημιά, εκτός αν ενημερώθηκε από τον μεταφορέα μία εβδομάδα πριν από την αναχώρηση και του επεστράφη το αντίτιμο του εισιτηρίου ή αν ενημερώθηκε 12 ώρες νωρίτερα και προωθήθηκε με άλλο μέσο εντός 12 ωρών.
- Λόγω βλάβης του πλοίου:
- Προώθηση με άλλο πλοίο εντός 24 ωρών.
- Αποζημίωση διπλάσια του ναύλου σε περίπτωση μη προώθησης ούτε στο διάστημα αυτό με υπαιτιότητα του μεταφορέα.
-Ακύρωση του εισιτηρίου ή τροφή και κατάλυμα.
Αρνηση επιβίβασης υπεράριθμων επιβατών
- Αποζημίωση τριπλάσια της αξίας του ναύλου.
- Μεταφορά στον προορισμό, τροφή, κατάλυμα και αποζημίωση ίση με την αξία του ναύλου.
Διαφορά στη θέση ή στον τύπο καμπίνας
- Επιστροφή στο διπλάσιο της αξίας του ναύλου.
- Ταξίδι σε θέση κατώτερη, με επιστροφή του διπλάσιου της διαφοράς.
- Ταξίδι σε ανώτερη θέση χωρίς πληρωμή της διαφοράς - ή με καταβολή
της μισής επιπλέον αξίας του εισιτηρίου, αν ζητήσει τη θέση αυτή ο
ίδιος ο επιβάτης.
Αποσκευές
- Αποζημίωση για φθορά ή απώλεια των αποσκευών εντός του πλοίου,
μόνο αν έχουν παραδοθεί για φύλαξη και έχει εκδοθεί σχετική απόδειξη.
ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ
Και στα αεροδρόμια, το να χάσει κανείς την πτήση του, μαζί και
την... ψυχραιμία του, δεν είναι απίθανο να συμβεί. Δικλίδες ασφαλείας,
πάντως, μπορούν να αποδειχτούν οι ισχύοντες Κανονισμοί της ΕΕ, που
ορίζουν μια σειρά από δικαιώματα.
Ενδεικτικά:
Ακύρωση πτήσης με ευθύνη της εταιρείας
- Αποζημίωση από 250-600 ευρώ, ανάλογα με τα χιλιόμετρα προορισμού.
- Μεταφορά και διαμονή σε ξενοδοχείο, όταν μεσολαβεί διανυκτέρευση.
- Γεύματα, αναψυκτικά κι επικοινωνιακές διευκολύνσεις.
- Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου και δωρεάν επιστροφή στο αρχικό σημείο αναχώρησης ή στον τελικό προορισμό.
Το δικαίωμα της αποζημίωσης δεν ισχύει αν ο αερομεταφορέας:
- Εχει ειδοποιήσει για τη ματαίωση τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν την αναχώρηση.
- Ενημέρωσε εντός δύο εβδομάδων κι έδωσε τη δυνατότητα έγκαιρης
μεταφοράς με άλλη πτήση (αναχώρηση εντός 2 ωρών από την αρχικά
προγραμματισμένη).
- Αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις ή καταστάσεις ανωτέρας βίας.
Καθυστέρηση πτήσης Για διάστημα περισσότερο:
- των 2 ωρών για πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ.,
- των 3 ωρών για πτήσεις άνω των 1.500 χλμ. εντός ΕΕ και μέχρι 3.500 χλμ. για όλους τους προορισμούς,
- των 4 ωρών για όλες τις άλλες πτήσεις, σημαίνει πως ο επιβάτης δικαιούται:
- Μεταφορά και διαμονή σε ξενοδοχείο, αν μεσολαβεί διανυκτέρευση.
- Δωρεάν γεύματα, αναψυκτικά κι επικοινωνιακές διευκολύνσεις.
- Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, αν η καθυστέρηση ξεπερνά τις 5 ώρες.
Αρνηση επιβίβασης υπεράριθμων επιβατών
-
Αποζημίωση από 250-600 ευρώ, με βάση τα χιλιόμετρα πτήσης.
- Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου κι εναλλακτική πτήση.
- Μεταφορά και διαμονή σε ξενοδοχείο, γεύματα κι αναψυκτικά.
Απώλεια ή καταστροφή αποσκευών
Με γραπτή καταγγελία εντός 7 ημερών, ο ιδιοκτήτης τους μπορεί να ζητήσει:
- Αποζημίωση 36,38 ευρώ ανά κιλό για ταξίδι στο εξωτερικό και 11,73 ευρώ
για το εσωτερικό, σύμφωνα με το βάρος των αποσκευών, όπως σημειώνεται
στο ειδικό χαρτάκι που επικολλάται στο εισιτήριο. Το ανώτατο που μπορεί
να καταβληθεί είναι 1.300 ευρώ.
- Αν το περιεχόμενο των αποσκευών είναι μεγάλης αξίας, θα
αποζημιωθεί για αυτό μόνο αν το έχει δηλώσει στον έλεγχο εισιτηρίων,
πριν την παράδοσή του.
Ατύχημα στη διάρκεια της πτήσης
Πλήρης αποζημίωση από την αεροπορική εταιρεία, προκαταβολή της το
αργότερο μέσα σε 15 ημέρες από το ατύχημα. Αν, πάντως, αυτό προκλήθηκε
εξ ολοκλήρου ή εν μέρει από αμέλεια του επιβάτη, η εταιρεία ενδέχεται να
περιορίσει την ευθύνη της ή να απαλλαγεί από αυτή.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, οι αποζημιώσεις ή οι επιστροφές πρέπει να καταβληθούν εντός 7 ημερών. Διαφορετικά πρέπει να γίνει η σχετική καταγγελία προς την αεροπορική εταιρεία.
ΤΡΕΝΑ
Οσοι σκοπεύουν να επιβιβαστούν (και) σε τρένο, ας γνωρίζουν πως, σύμφωνα με τον Χάρτη Υποχρεώσεων του ΟΣΕ:
Αν το ταξίδι ματαιωθεί από υπαιτιότητα του Οργανισμού ή από ανωτέρα βία, δικαιούνται την πλήρη επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου και του κομίστρου αποσκευών.
- Αν το ταξίδι δεν πραγματοποιηθεί από επιθυμία ή υπαιτιότητα του επιβάτη, αυτός μπορεί :
- Πριν από την αναχώρηση, να αλλάξει την ημερομηνία του εισιτηρίου ή να παρατείνει την ισχύ του για 6 μήνες.
- Να ζητήσει επιστροφή του αντιτίμου, αλλά με παρακράτηση των
προβλεπόμενων ποσοστών υπέρ του ΟΣΕ (κατά 20%-50%, ανάλογα με τον χρόνο
υποβολής του αιτήματός του).
Αν η αμαξοστοιχία καθυστερήσει πέραν των 3 ωρών ή το δρομολόγιο «καταργηθεί»,
ο ταξιδιώτης δικαιούται :
- Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου.
- Επιβίβαση στο επόμενο δρομολόγιο.
- Επιστροφή ατελώς με το πρώτο τρένο στην αφετηρία και αξίωση επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου.
Για απώλεια ή φθορά των αποσκευών χειρός,
ο ΟΣΕ δεν υποχρεούται σε αποζημίωση, παρά μόνο αν αποδειχθεί
υπαιτιότητά του. Για αποσκευές που παραλαμβάνει, αποζημιώνει μέχρι του
ποσού των 1,20 ευρώ ανά κιλό για μερική ή ολική απώλειά τους, εφόσον αποδεικνύεται ευθύνη του.
ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
Στα ΚΤΕΛ, ο κάτοχος εισιτηρίου δικαιούται επιστροφής του 70% του αντιτίμου, αν προβεί σε ακύρωση τουλάχιστον 8 ώρες πριν από την αναχώρηση. Αν το κάνει μέσα στις 8 ώρες πριν από αυτήν, έχει δικαίωμα να πάρει πίσω το 50%.
Μπορεί, επίσης, πριν από την αναχώρηση να αλλάξει ημερομηνία ταξιδιού ή
να το μεταβιβάσει σε άλλον χωρίς επιβάρυνση, αλλά με θεώρηση του
εισιτηρίου.
Εάν χαθούν οι αποσκευές του, ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωσης,
τουλάχιστον 30 ευρώ.
Εάν το λεωφορείο δεν τον παραλάβει από αφετηρία ή
προκαθορισμένη στάση αν και βρισκόταν έγκαιρα εκεί, δικαιούται να
αποζημιωθεί με το τριπλάσιο της αξίας του εισιτηρίου (Χάρτης Υποχρεώσεων προς Καταναλωτή, Ν.2963/2001).
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΙΣ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΣΟΥ
Για τις σχετικές καταγγελίες και την ικανοποίηση όλων αυτών των απαιτήσεων, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει (ενδεικτικά) να απευθύνονται:
- Στην ΕΚΠΟΙΖΩ, 210-3304.444, www.ekpizo.gr
- στο ΚΕΠΚΑ, 2310-233.333, 269.449, www.kepka.org
- Στην πλοιοκτήτρια εταιρεία ή στις τοπικές Λιμενικές Αρχές ή στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Επιβατών Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (www.pseas.gr)
- Στον αερολιμένα, την αεροπορική εταιρεία ή στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας
- Στους κατά τόπους σταθμούς και στα κεντρικά του ΟΣΕ
- Στους κατά τόπους σταθμούς ΚΤΕΛ ή στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών, 210-5225.656, www.ktelbus.com
- Στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, τηλ. 1520, www.efpolis.gr
- Στον Συνήγορο του Καταναλωτή, 210-6460.862, 6460.814, www.synigoroskatanaloti.gr
ΤΑ ΝΕΑ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΔΙΑΚΟΠΕΣ,
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ,
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ,
ΤΑ ΝΕΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου