Ολα αυτά άλλαξαν μέσα σε μία ημέρα∙ το πρωινό - πριν από περίπου δέκα μήνες - που κατέφθασε το φορτηγό του Νίκολας Νεγκροπόντε, φορτωμένο με ταμπλέτες της Motorola για όλα τα παιδιά του χωριού.
Προγραμματισμένες από εκπαιδευτικούς του Εργαστηρίου Πληροφορικής του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT), οι συσκευές έφθασαν με 1.000 εφαρμογές, όλες στα αγγλικά - γλώσσα παντελώς άγνωστη στους κατοίκους - και χωρίς οδηγίες. Μεταξύ άλλων, υπήρχαν εφαρμογές με φωνητικά βιβλία, κινούμενα σχέδια με υπότιτλους και πληθώρα λεξιλογικών παιχνιδιών. Κάθε εβδομάδα, στο χωριό επέστρεφε κάποιος από την επιστημονική ομάδα του MIT για να αναβαθμίσει την κάρτα μνήμης, χωρίς όμως να δώσει ποτέ τεχνολογικές κατευθύνσεις. Το ίδιο ακριβώς συνέβαινε επί μήνες σε ένα άλλο απομακρυσμένο χωριό της Αιθιοπίας, το Ουολονκέτε, στην Κοιλάδα Ριφτ.
Το Ουόνκι, το Ουολονκέτε, οι ταμπλέτες, τα παιδιά, όλα είναι μέρος του νέου εγχειρήματος του Νεγκροπόντε. Ακαδημαϊκός και διευθυντής της Motorola, ο ελληνικής καταγωγής θρύλος της τεχνολογίας μίλησε τον περασμένο μήνα στο MIT για τη νέα ψηφιακή μέθοδο εκπαίδευσης που έβαλε σε εφαρμογή στην Αιθιοπία. Αυτά που διαπίστωσε ξεπέρασαν ακόμη και τις δικές του προσδοκίες.
Αν και τα στοιχεία δηλώνουν από μόνα τους πως κάτι διαφορετικό συμβαίνει με τα παιδιά και την τεχνολογία, δεν είναι όλοι πεπεισμένοι για τη μέθοδο Νεγκροπόντε.
Ο Νάιαλ Ουίντερς, λόγου χάριν, λέκτορας στο Εργαστήριο Γνώσης του Λονδίνου, θεωρεί πως για να είναι μία μέθοδος βιώσιμη πρέπει να περιλαμβάνει τυπικές εκπαιδευτικές δομές, όπως οι δάσκαλοι.
Ο ίδιος ο Νεγκροπόντε πάλι επιμένει πως το ζητούμενο είναι άλλο και εξηγεί τον - μαθηματικό - συλλογισμό του. «Εάν τα παιδιά μπορούν να μάθουν να διαβάζουν με τις ταμπλέτες - λέει - μιλάμε για μία μέθοδο που μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα εκατομμύριο παιδιά στον κόσμο, τα οποία δεν περνούν ούτε το κατώφλι του Δημοτικού. Εάν υπήρχε θέληση, θα μπορούσαν να δαπανηθούν 10 δισ. δολάρια, ώστε κάθε παιδί να έχει τη δική του ταμπλέτα. Πόσο κοστίζει; Σχεδόν όσο δύο ημέρες πολέμου στο Αφγανιστάν».
Πέραν του εκπαιδευτικού μέρους του προγράμματος, το οποίο ο ιδρυτής του χρηματοδοτεί μέχρι στιγμής αποκλειστικά με δικά του έξοδα, ο Νεγκροπόντε πιστεύει ότι έχει να προσφέρει επίσης πολλά από ερευνητική άποψη. Μπορεί να μας διδάξει, υποστηρίζει, πόσα μπορούν να πετύχουν τα παιδιά εάν τα περιορίσεις σε έναν χώρο, χωρίς άλλα ερεθίσματα εκτός από τις ταμπλέτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου