"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ένας «μικρός ΟΣΕ» το αθηναϊκό Τραμ - Η «μαύρη τρύπα» της ΤΡΑΜ ΑΕ

Του Φώτη Φωτεινού

Ξεκίνησε τη λειτουργία του, το 2004, με τυμπανοκρουσίες. Έξι χρόνια αργότερα είχε διαψεύσει κάθε αρχική προσδοκία, δίνοντας τροφή σε όσους είχαν εναντιωθεί στην κατασκευή του. Το αθηναϊκό Τραμ, το οποίο αποτελεί θυγατρική εταιρεία του «Αττικό Μετρό», εξελίσσεται ταχύτατα σε έναν «μικρό ΟΣΕ». Οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού (19 εκατ. ευρώ) είναι σχεδόν υπερτριπλάσια από τον κύκλο εργασιών (6 εκατ. ευρώ).

Η εταιρεία διαχείρισής του, η Τραμ ΑΕ, έχει συσσωρεύσει ζημίες άνω των 121 εκατ. ευρώ, γράφοντας «30άρια» κάθε χρόνο. Το «πράσινο κύμα», εδώ και έξι χρόνια, δεν έχει λειτουργήσει ποτέ σε απόλυτο βαθμό. Χρειάστηκαν 4 χρόνια για να κατασκευαστούν… 700 μέτρα για την επέκταση στη Βούλα, ενώ εδώ και 2 χρόνια θα έπρεπε ήδη να έχει πιάσει λιμάνι (Πειραιάς).
Το Υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται διατεθειμένο να αλλάξει την ανωτέρω κατάσταση, αν και φαίνεται ότι θα διατηρήσουν τις θέσεις τους όσοι προσλήφθηκαν «εσπευσμένα» το 2009 (περισσότερα από 150 άτομα).

Η επέκταση στον Πειραιά θεωρείται αυτοσκοπός για την οικονομική βιωσιμότητα της Τραμ ΑΕ. Το έργο, προϋπολογισμού 92 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στη φάση της κατακύρωσης του οριστικού αναδόχου. Προσωρινός ανάδοχος έχει ανακηρυχτεί η εταιρεία «Θεμέλη» και ακολουθούν οι εταιρείες Ελληνική Υδροκατασκευή και η κοινοπραξία «Τέρνα Ενεργειακή» «Τομή». Μεταξύ τους ορισμένες εταιρείες έχουν υποβάλει ενστάσεις, ενώ για την επιλογή του οριστικού αναδόχου υπήρξαν διαφωνίες μεταξύ της Τραμ ΑΕ και της επιτροπής του διαγωνισμού που αποτελούνταν από στελέχη του (τότε) Υπουργείου Μεταφορών. Το Υπουργείο Υποδομών αναμένεται να συνεχίσει το διαγωνισμό και το νέο δ.σ. της εταιρείας να επιλέξει τον οριστικό ανάδοχο. Το έργο, σύμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις, δεν ακυρώνεται, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση θα επαναδημοπρατούνταν έπειτα από 2-3 χρόνια.

Κατά της επέκτασης έχουν προσφύγει 43 πολίτες του Πειραιά, με την εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης του έργου να έχει οριστεί στα τέλη του 2010. Πάντως, εφόσον εγκαινιαστεί η επέκταση στον Πειραιά, στόχος της Τραμ ΑΕ αποτελεί η χρονοαπόσταση μεταξύ των συρμών να πέσει στα 5 - 6 λεπτά αντί για 7-7,5 που ισχύει σήμερα.

Πέρα από την καθυστέρηση της επέκτασης στον Πειραιά, αρνητική εντύπωση συνιστά η υπολειτουργία του «Πράσινου Κύματος», ζήτημα το οποίο θα απασχολήσει σύντομα τη Βουλή. Το έργο, το οποίο κατασκευάστηκε με πόρους του Γ' ΚΠΣ και ολοκληρώθηκε το 2004, προέβλεπε τη λειτουργία ειδικού συστήματος αυτόματης προτεραιότητας στις διασταυρώσεις, μέσω ασύρματης επικοινωνίας με τα φανάρια της Τροχαίας. Αν και έχει εγκατασταθεί, το «Πράσινο Κύμα» δεν έχει λειτουργήσει ποτέ πλήρως ως σήμερα. Η συνένωση των υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών δείχνει να επιλύει τα όποια προβλήματα εφαρμογής του «Πράσινου Κύματος», αν και δεν αποκλείεται η τροποποίηση του υπάρχοντος σχεδίου με την προκήρυξη νέων μελετών.

Οι πελατειακές σχέσεις εκτροχίασαν τις προσλήψεις

Η ΤΡΑΜ ΑΕ, ξέχωρα των ανωτέρω δυστοκιών, έχει τη δυστυχία να χρησιμοποιείται και ως χωνευτήρι πελατειακών αντιλήψεων, όπως αποκάλυψε πρόσφατα και ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζής.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, στην Τραμ ΑΕ, για την εξυπηρέτηση 24 συρμών απασχολούνται 148 οδηγοί, τη στιγμή που στη μελέτη της BVG (σύμβουλος κατασκευής του τραμ) αναφέρεται ότι για τη λειτουργία 35 συρμών, σε τρεις βάρδιες, απαιτούνται 102 οδηγοί.

Το 2009 διπλασιάστηκε (από 11 σε 21) ο αριθμός των ελεγκτών κομίστρου σε σχέση με το 2008 και αυξήθηκε κατά 30% ο αριθμός των εποπτών ασφαλείας, μολονότι δεν υπήρξε η παραμικρή αλλαγή στο μήκος της διαδρομής, τον αριθμό των συρμών και την επιβατική κίνηση, ενώ δεν καταγράφεται και αύξηση των εσόδων από την επιβολή προστίμων.

Συνολικά, στο «Τμήμα Ελέγχου και Εποπτείας» προσελήφθησαν 34 άτομα, σε σύνολο 77 ατόμων, που απασχολούνται στο τμήμα αυτό. Επίσης, πέρυσι διπλασιάστηκε (από 14 σε 28) ο αριθμός των απασχολούμενων στη δ/νση «Επικοινωνίας και Εμπορικής Εκμετάλλευσης», χωρίς να έχουν μεταβληθεί τα σχετικά μεγέθη, όπως είναι τα έσοδα από τις διαφημίσεις, ο αριθμός των συρμών, ο αριθμός των στάσεων και το μήκος της διαδρομής.

Την ίδια περίοδο προσελήφθησαν δεκατρία άτομα, επί συνόλου 62 υπαλλήλων, στη δ/νση Διοικητικού και Ανθρωπίνων Πόρων και 16 άτομα στη δ/νση Οικονομικού, επί συνόλου 67 υπαλλήλων, χωρίς να καταγράφεται οποιαδήποτε μεταβολή στο φόρτο εργασίας των δύο αυτών οργανικών μονάδων.

Τα… ευτράπελα δεν σταματούν εδώ, καθώς στη νομική υπηρεσία της εταιρείας (αριθμούσε ήδη 5 άτομα) εγκρίθηκαν οι προσλήψεις τριών δικηγόρων, με το αιτιολογικό του… αυξημένου όγκου εργασίας ενόψει της επικείμενης επέκτασης στον Πειραιά. Συνολικά, το 2009 έγιναν 154 προσλήψεις, αριθμός που αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 των προσλήψεων στο διάστημα 2004 2008. Στο εσωτερικό της εταιρείας, πέραν των ανωτέρω επιβεβαιωμένων περιπτώσεων, φημολογείται έντονα ότι δόθηκαν αυξήσεις (μεταξύ 100-500 ευρώ μηνιαίως) σε μερίδα εργαζομένων (περίπου 20 άτομα, διαφόρων ειδικοτήτων).

ΠΗΓΗ ΙΣΟΤΙΜΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: