"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


«Πουλάμε» τον ίδιο εαυτό εδώ και δεκαετίες

Του Δημητρη Ρηγοπουλου

Οι διαφημιστικές καμπάνιες του ΕΟΤ είναι ένας καθρέφτης της κρίσης ταυτότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος τις τελευταίες δύο δεκαετίες, όταν δηλαδή ήρθαν τα πάνω κάτω στον κόσμο και ειδικότερα στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι διαφημίσεις του ελληνικού τουρισμού είναι για τα σκουπίδια ή στερούνται καλών, εμπνευσμένων στιγμών. Το σλόγκαν «Ζήσε τον μύθο σου στην Ελλάδα», αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, μπορεί να αποδείχθηκε καταπληκτική λεία στα χέρια των γελοιογράφων, αλλά είναι αλήθεια ότι το θυμόμαστε ακόμα. Ασφαλώς αυτό δεν είναι σοβαρό κριτήριο επιτυχίας, αφού το ζητούμενο είναι η απήχηση στις ξένες αγορές.

Η αλήθεια είναι ότι η τουριστικά αναπτυγμένη Ελλάδα δεν έχει κατορθώσει να επιβάλει ένα ισχυρό, σύγχρονο, εκλεπτυσμένο τουριστικό brand name όπως το έχουν κάνει η κραταιά Ισπανία με τα 50 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο ή η, πολύ πιο φρέσκια στον μεσογειακό ανταγωνισμό, Κροατία.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να «πουλάει» τον ίδιο εαυτό εδώ και δεκαετίες. Οι κατά καιρούς πιο εξειδικευμένες καμπάνιες (αγροτουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός κ. λπ.) πνίγηκαν στην παντοδυναμία των στερεοτύπων και των κλισέ (θάλασσα/αρχαία/νυχτερινή ζωή) που εξακολουθούμε να υπερπροβάλλουμε με κάθε ευκαιρία. Το 2009, έτος κορύφωσης της παγκόσμιας κρίσης, βγήκαμε στις διεθνείς αγορές πιο «στοχευμένα» με το μήνυμα «Ελλάδα, ένα προσιτό αριστούργημα». Αλλά η περιορισμένη μας συγκομιδή (δίπλα, η γειτονική Τουρκία σαρώνει, με σύμμαχο και ένα πολύ πιο ευέλικτο νόμισμα, φυσικά) δεν θα πρέπει να αποδοθεί στις (πιθανές) αστοχίες του ΕΟΤ. Οσο η εξιδανικευμένη εικόνα της καμπάνιας απέχει έτη φωτός από την πραγματικότητα που βιώνει ο ξένος επισκέπτης μας τόσο θα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο μεγαλύτερος εχθρός μιας ανθηρής τουριστικά Ελλάδας είμαστε εμείς οι ίδιοι, για την ακρίβεια, ο χειρότερος εαυτός μας.

Γιατί συγκλονιστική η Ακρόπολη, χωρίς καμία αμφιβολία, αλλά τι να την κάνεις όταν εκατοντάδες τουρίστες την βρήκαν κλειστή το 2009 για διάφορους λόγους; Υπέροχες και οι παραλίες μας, αλλά σε πόσες από αυτές δεν επικρατεί ο νόμος της ζούγκλας με εκατομμύρια αποτσίγαρα και κάθε είδους σκουπίδια τριγύρω; Καμία καμπάνια δεν θα μας σώσει αν δεν σώσουμε πρώτοι εμείς τον εαυτό μας.

πηγη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: