"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ο δήμαρχος κάνει «πράσινη» την «Πόλη του Φωτός»

Της ΗΡΑΣ ΦΕΛΟΥΚΑΤΖΗ

Το Παρίσι αλλάζει όψη τα τελευταία χρόνια, με τις τολμηρές πρωτοβουλίες που έχει πάρει ο σοσιαλιστής δήμαρχος Μπερτράν Ντελανοέ. Το μεγάλο του όνειρο είναι να μεταβάλει τη γαλλική πρωτεύουσα σε μια πόλη που θα ανταποκρίνεται στην πολυπόθητη οικολογική ποιότητα ζωής, περιορίζοντας αυτοκίνητα, ρύπανση, κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Ο Ντελανοέ δημιούργησε ειδικούς διαδρόμους για ποδήλατα και πεζόδρομους, περιορίζοντας τις λωρίδες διακίνησης των Ι.Χ. Καθιέρωσε τον θεσμό των ενοικιαζόμενων ποδηλάτων. Εδωσε τη δυνατότητα σε Γάλλους και τουρίστες να απολαμβάνουν τον περίπατο στις όχθες του Σηκουάνα επιβάλλοντας διακοπή κυκλοφορίας αυτοκινήτων ορισμένες ημέρες και ώρες. Προώθησε τη συγκοινωνία με πλωτά μέσα στον Σηκουάνα και είχε την ευφυή ιδέα να μεταβάλει τη δεξιά όχθη σε πλαζ για το καλοκαίρι.

Ο δήμαρχος επιδιώκει να αποθαρρύνει με κάθε τρόπο τους αυτοκινητιστές για διακίνηση με Ι.Χ. αν δεν υπάρχει επιτακτική ανάγκη. Ομως η αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού δεν είναι ικανοποιητική. Οπότε ο Ντελανοέ αποφάσισε να λανσάρει ένα νέο, ακόμα πιο τολμηρό πρόγραμμα. Παρουσίασε σχέδιο της αναδιαμόρφωσης του κέντρου της γαλλικής πρωτεύουσας από το 2012, που προβλέπει ριζική απομάκρυνση των αυτοκινήτων από τις όχθες του Σηκουάνα. Οι παρόχθιοι δρόμοι θα κλείσουν για τα αυτοκίνητα στην αριστερή όχθη. Η κυκλοφορία θα μειωθεί σε ένα τμήμα της δεξιάς όχθης για να δοθεί προτεραιότητα στη διακίνηση πεζών και στους ποδηλάτες. Προβλέπεται επίσης μια φιλόδοξη αναδιαμόρφωση του Σηκουάνα με στόχο την τουριστική του αξιοποίηση. Η αριστερή όχθη θα μεταβληθεί σε χώρο περιπάτου, από τον Πύργο του Αϊφελ ώς το Μουσείο του Ορσέ ή έως τη Βαστίλη. Θα δημιουργηθούν θεματικά πάρκα που θα περιλαμβάνουν ανθοπωλεία, βοτανικό κήπο, πλωτά καφενεία, αμφιθεατρική σκάλα με κερκίδες, χώρους για αθλητικές δραστηριότητες και ενδεχόμενα πλωτές εξέδρες ή νησίδες. Το κόστος του σχεδίου εκτιμάται 40 εκατομμύρια ευρώ, με ετήσια δαπάνη συντήρησης 2 εκατ. ευρώ.

Η προτεραιότητα στους πεζούς για τη διακίνηση στις όχθες του Σηκουάνα αποτελεί επιστροφή στην προηγούμενη κατάσταση, πριν κατασκευαστούν οι αρτηρίες ταχείας κυκλοφορίας γύρω από τις προβλήτες κοντά στα μεγάλα μνημεία της πόλης, όπως ο Πύργος του Αϊφελ, η Παναγία των Παρισίων, στα τέλη του 1960 από τον τότε πρόεδρο Ζορζ Πομπιντού. Σήμερα η δεξιά όχθη λειτουργεί σαν αυτοκινητόδρομος όπου διακινούνται καθημερινά 40.000 αυτοκίνητα. Στην αριστερή όχθη η κίνηση είναι μικρότερη. Συνολικά 15 εκτάρια στις όχθες του Σηκουάνα θα αναμορφωθούν, με βάση το σχέδιο του δημάρχου, εκ των οποίων τα 4,5 θα απαλλαγούν από τα αυτοκίνητα. Το κόστος του σχεδίου εκτιμάται στα 40 εκατομμύρια ευρώ με ετήσια δαπάνη συντήρησης 2 εκατομμύρια ευρώ. Αλλά για να υλοποιηθεί το σχέδιο αυτό, που είναι μέχρι τώρα ταμπού στη Δεξιά, ο Ντελανοέ θα έπρεπε να αποσπάσει την έγκριση των εκλεγμένων δημοτικών εκπροσώπων και του αστυνομικού διευθυντή και να κάμψει τις αντιδράσεις του πανίσχυρου λόμπι του αυτοκινήτου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: