"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Παιχνίδια πολέμου

Του Λουκά Δημάκα

Με... βιντεογκέιμ- και μάλιστα τρισδιάστατο- εκπαιδεύεται το ΝΑΤΟ στη Σούδα κατά των πειρατών, της τρομοκρατίας και του λαθρεμπορίου όπλων!

Στο Συμμαχικό Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικής Αποτροπής που λειτουργεί στο Μαράθι Χανίων άρχισε πριν από λίγο καιρό ένα δοκιμαστικό πρόγραμμα εκπαίδευσης κομάντο του Ναυτικού, που έχουν ως αποστολή να κάνουν ρεσάλτο και έρευνες σε ύποπτα εμπορικά πλοία για μεταφορά τρομοκρατών ή απαγορευμένων υλικών για όπλα. Η εκπαίδευση αυτή τη φορά δεν έγινε με «ντου και γιουρούσια» από αέρος και θαλάσσης στο παροπλισμένο σκάφος «Αρης» που είναι δεμένο στον κόλπο της Σούδας. Αντί αυτού, οι ασκούμενοι ήταν με το... ποντίκι στο χέρι μπροστά στον υπολογιστή και όπως τα παιδιά στο Ρlaystation αντιμετώπισαν τις κακοτοπιές και τις παγίδες στο πλοίο καθώς και τους... κακούς του νατοϊκού σεναρίου. Ηταν μια εικονική μάχη και μάλιστα τρισδιάστατη!

Στο ΝΑΤΟ η εκπαίδευση σε συνθήκες προσομοίωσης εντάσσεται στα «παιχνίδια διδακτικού χαρακτήρα» (serious games). Επιτρέπει, όπως λένε επιτελείς του ΓΕΕΘΑ, τη διεξαγωγή ατομικής ή και συλλογικής εκπαίδευσης, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία των εκπαιδευομένων στον ίδιο χώρο, καθόσον μέσω του Διαδικτύου μπορούν όλοι οι εκπαιδευόμενοι να βρεθούν στο ίδιο εικονικό περιβάλλον ταυτόχρονα και να εκπαιδευτούν.

Ο τρόπος λειτουργίας των serious games είναι κάτι που το ξέρουν καλά τα... παιδιά: δημιουργία ενός εικονικού κόσμου που θέτει τον εκπαιδευόμενο-παίκτη στο επίκεντρο της δράσης, δίνοντάς του μια αποστολή. Με τον τρόπο αυτό, ο εκπαιδευόμενος-παίκτης καλείται να δράσει ώστε να φέρει εις πέρας την αποστολή. Για την επιτυχή έκβασή της, ο εκπαιδευόμενος «καλείται να πράξει και να λάβει αποφάσεις, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις που έχει διδαχθεί σε θεωρητικό επίπεδο. Οπου η πρακτική εκπαίδευση δεν είναι εφικτή λόγω μεγάλης απόσταση, κινδύνου σωματικής ακεραιότητας ή υψηλού κόστους, τα serious games αποτελούν ίσως τη μόνη εναλλακτική προσέγγιση για πρακτική εξάσκηση», υποστηρίζουν οι αρμόδιοι.

Η ανάπτυξη του τρισδιάστατου παιχνιδιού έγινε από εξπέρ του ΝΑΤΟ στο Νόρφολκ των ΗΠΑ και εντάσσεται στη διερεύνηση της δυνατότητας για αξιοποίηση του εμπορικού τομέα βιντεοπαιχνιδιών και τεχνολογιών στην εκπαίδευση στο ΝΑΤΟ- κάτι που γίνεται όλο και πιο συχνά. Το συγκεκριμένο ονομάζεται Βoarders Αhoy και αποτελεί το πρωτότυπο, ενώ η έκδοση μιας επιχειρησιακά αξιοποιήσιμης εφαρμογής αναμένεται εντός του 2011. Στη δημιουργία του σεναρίου και των επιχειρησιακών δεδομένων συνέβαλε το Κέντρο Ναυτικής Αποτροπής της Σούδας και θα ακολουθήσουν παρατηρήσεις για τη βελτίωσή του. Στην αρχική παρουσίαση- πέραν των αμερικανών εκπροσώπων από το Κέντρο του Νόρφολκ και της κατασκευάστριας εταιρείας ανάπτυξης λογισμικού- συμμετείχε και καθηγήτρια από το Πολυτεχνείο Κρήτης.

ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: