"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Η αυτοκινητοβιομηχανία ανθεί στην Τουρκία

Αν πριν από μία δεκαετία ισχυριζόταν κανείς ότι η Τουρκία των τεράστιων οικονομικών προβλημάτων και της έντονης πολιτικής πόλωσης είχε τις προοπτικές να εξελιχθεί σε σημαντικό κόμβο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, θα τον περιγελούσαν. Κι όμως, μια δεκαετία μετά την οικονομική τους κατάρρευση και την άτακτη προσφυγή τους στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, οι γείτονές μας θεωρούνται ήδη ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής οχημάτων στην ανατολική και στην αναπτυσσόμενη Ευρώπη, πίσω από τη Ρωσία.

Σύμφωνα δε με στοιχεία που επικαλείται η Wall Street Journal, η Τουρκία αναμένεται να ξεπεράσει φέτος την Τσεχία, ενώ το 2010 και εν μέσω της παγκόσμιας ύφεσης φέρεται να έχει αυξήσει την παραγωγή της κατά 33% σε σύγκριση με πέρυσι. Η Ομοσπονδία Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Τουρκίας, μάλιστα, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων και ελαφρών εμπορικών οχημάτων αυξήθηκαν φέτος κατά 31% και τα μέλη της διατυμπανίζουν ότι δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Την ίδια στιγμή, οι αναλυτές του διεθνούς οίκου, ΙHS Automotive, εκτιμούν ότι η γειτονική χώρα θα παράγει του χρόνου περισσότερα από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα.

Αθόρυβη ανάπτυξη
Ποιο είναι, λοιπόν, το μυστικό πίσω από την απροσδόκητη άνθηση της τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας; Κατά τον Αλί Παντίρ, διευθύνοντα σύμβουλο της μεγαλύτερης εταιρείας παραγωγής οχημάτων της Τουρκίας, Tofas, η συντονισμένη προσπάθεια της κυβέρνησης και των επιχειρηματιών για τη σύσφιγξη των σχέσεων με τις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής έπαιξε σημαντικό ρόλο, ακόμα και αν οι κινήσεις αυτές «ενόχλησαν» τις Βρυξέλλες και την Ουάσιγκτον. 

Ο Τζον Γορμάλντ, διευθυντής της διεθνούς συμβουλευτικής εταιρείας, Autopolis, υπογραμμίζει ότι «η αυτοκινητοβιομηχανία της Τουρκίας αναπτύχθηκε αθόρυβα διότι πρόκειται για μια χώρα με μεγάλη εσωτερική αγορά και μια κυβέρνηση που αναμορφώνει την τοπική οικονομία με τρόπους ελκυστικούς για τους επενδυτές». Ετσι, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, Chery Automobile, ανακοίνωσε στα τέλη του περασμένου μήνα ότι θα χτίσει στην Τουρκία το εργοστάσιο συναρμολόγησης των οχημάτων που προορίζονται για την ευρωπαϊκή αγορά. Η αμερικανική Ford έχει ήδη αποφασίσει να διευρύνει το δίκτυο συνεργασίας με Τούρκους κατασκευαστές, όπως άλλωστε και η γαλλική, Renault, η οποία έχει δεσμευτεί για την παραγωγή του ηλεκτρικού της μοντέλου, Fluence, στην Προύσα. Στη γειτονική χώρα «στοιχηματίζουν», όμως, κι άλλες επιχειρήσεις που σχετίζονται με την αλυσίδα της παραγωγής οχημάτων. Η γερμανική εταιρεία παραγωγής ανταλλακτικών, Man & Hummel ανακοίνωσε στις αρχές του μήνα ότι εντός διετίας θα έχει ξεκινήσει την παραγωγή στην Τουρκία και πως η Κωνσταντινούπολη θα αποτελέσει το εφαλτήριο για την επέκτασή της ανατολικά.

Πλώρη για τη Νέα Υόρκη
Η τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει κατακτήσει μόνο τις υποβαθμισμένες αγορές της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής: υπάρχουν οι πιθανότητες να πλημμυρίσουν οι δρόμοι της Νέας Υόρκης από αυτοκίνητα κατασκευασμένα στη γειτονική χώρα. 

Η τουρκική εταιρεία παραγωγής οχημάτων, Karsan, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες πέρασαν στην τελική φάση του μειοδοτικού διαγωνισμού που προκήρυξε ο δήμος της Νέας Υόρκης για την κατασκευή του «ταξί του μέλλοντος». Το μοντέλο V1 της Karsan έχει ήδη αποσπάσει τα κολακευτικά σχόλια των Αμερικανών. Το εξαθέσιο αυτοκίνητο θα διαθέτει ειδική ράμπα για τη διευκόλυνση της εισόδου σ’ αυτό ατόμων σε αναπηρική καρέκλα και γυάλινη οροφή, προκειμένου οι επιβάτες να απολαμβάνουν τη θέα των ουρανοξυστών της αμερικανικής μητρόπολης. 

Το V1 θα κινείται με ηλεκτρική ενέργεια ή φυσικό αέριο, αν και οι ιθύνοντες της Karsan αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο παραγωγής του οχήματος με συμβατικό κινητήρα.  

Αντίπαλος του V1 της Karsan είναι ένα οικολογικό όχημα της ιαπωνικής, Nissan και το Transit Connect της Ford, το οποίο ωστόσο θα κατασκευαστεί... στην Τουρκία.  

Ο νικητής του διαγωνισμού θα ανακοινωθεί στις αρχές του 2011 και τα πρώτα «καθαρόαιμα» νεοϋορκέζικα ταξί θα εμφανιστούν στους δρόμους του Μεγάλου Μήλου εντός του 2014. Οπως γίνεται ευκόλως αντιληπτό, οι πιθανότητες να φέρουν την ταμπελίτσα Made in Turkey είναι δύο στις τρεις.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: