"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


KINA: Φιλοδοξεί να εξελιχθεί στο μεγαλύτερο κέντρο έρευνας και εξέλιξης του κόσμου. (Looking at China as a Creator, Not Manufacturer)


Ροτερνταμ, Ολλανδια. Θα θέλατε ένα τηλέφωνο που μοιάζει με το διαμαντένιο κρανίο του Ντάμιεν Χιρστ; Ενα σταχτοδοχείο που θυμίζει το Ολυμπιακό Στάδιο στο Πεκίνο «την Φωλιά του Πουλιού;» Πλαστά αμερικανικά δολάρια ή κινέζικα γιεν;

Μπορείτε να αγοράσετε τέτοια μπιχλιμπίδια σε οποιαδήποτε μεγάλη κινέζικη πόλη, αλλά αυτά τα συγκεκριμένα εμφανίζονται στο «Daring-design», μια έκθεση στο Netherlands Architecture Institute στο Ρότερνταμ. Είναι εκεί σαν παραδείγματα του απόλυτου «τζανκ» που κυριαρχεί στην καταναλωτική κουλτούρα στην Κίνα και για να δείξει την πρόκληση με την οποία είναι αντιμέτωποι οι Κινέζοι σχεδιαστές, των οποίων, η δουλειά φιλοξενείται στην έκθεση, καθώς πασχίζουν να εξελίξουν μια πιο ουσιώδη προσέγγιση στο ντιζάιν.

Η Κίνα βιάζεται να εξελιχθεί από το μεγαλύτερο εργαστήριο στον κόσμο σε ένα κέντρο έρευνας και εξέλιξης. Περισσότερες από εκατό νέες σχολές ντιζάιν έχουν είτε ανοίξει στην Κίνα τα τελευταία χρόνια είτε χτίζονται τώρα.

Το ερώτημα του πότε (αντί για το εάν) η Κίνα θα εξελίξει μια δυναμική κουλτούρα ντιζάιν είναι ένα σημαντικό θέμα στο παγκόσμιο ντιζάιν - κυρίως τι είδος τέχνης θα είναι. Αυτά τα θέματα εξετάζονται από το «Daring-design», όπως και από το «China New Design» στο Μουσείο Ντιζάιν La Triennale στο Μιλάνο.

Οι δύο εκθέσεις είναι πολύ διαφορετικές σε μέγεθος. Το «Daringdesign» είναι μεγαλύτερο, με καλύτερη οικονομική ενίσχυση και πιο επικεντρωμένο. Αναλύει τον ρόλο της πρόκλησης στο έργο οκτώ Ολλανδών και Κινέζων σχεδιαστών και περιγράφει το πολιτιστικό και οικονομικό περιεχόμενο μέσα στο οποίο λειτουργούν.

Ανάμεσα στους Ολλανδούς συμμετέχοντες, τα βιβλία της Ιρμα Μπουμ, τα προϊόντα της Hella Jongerius, αρχιτεκτονική Rem Koolhaas/ΟΜΑ, και μόδα Alexander van Slobbe. Το κινέζικο γκρουπ περιλαμβάνει τους αρχιτέκτονες Urbanus, τους γραφίστες To meet You, τον σχεδιαστή μόδας Ma Ke και τον καλλιτέχνη, αρχιτέκτονα, σχεδιαστή και πολιτικό ακτιβιστή Ai Weiwei. Το «China new design» είναι λιγότερο φιλόδοξο, με πρότζεκτ από το «New design», μια σειρά από εκθέσεις που φιλοξενήθηκαν στο Πεκίνο πέρυσι.

Οι Liu Zhizhi και Guang Yu που εργάζονται χωριστά, αλλά συνεργάζονται στην ομάδα ντιζάιν To Meet You είναι οι μόνοι ντιζάινερ που εμφανίζονται και στο Ρότερνταμ και στις εκθέσεις στο Μιλάνο. Τριαντάχρονοι πλέον, μεγάλωσαν στην Κίνα εκεί όπου η μόνη εκπροσώπηση του γκράφικ ντιζάιν ήταν η κρατική προπαγάνδα. Μέχρι τη στιγμή που γράφτηκαν στην Κεντρική Ακαδημία Καλών Τεχνών στο Πεκίνο, η σκηνή του γκράφικ ντιζάιν μόλις είχε αρχίσει να ανεβαίνει.

Μια δεκαετία μετά την αποφοίτησή τους, ο καθένας έχει διαμορφώσει τη δική του διάλεκτο στο ντιζάιν σε πρότζεκτ που τους αναθέτουν κυρίως φίλοι στην τέχνη, στη μόδα, τη μουσική και τις εκδόσεις. Η πιο προχωρημένη δουλειά και στις δυο εκθέσεις είναι του κ. Ai. Mε το να συνδυάζει τέχνη, ντιζάιν και αρχιτεκτονική στο στούντιό του, το FAKE Design, έχει διεισδύσει στην κινέζικη παράδοση του να μπερδεύει διαφορετικούς κανόνες. Οταν η Λίντα Βλάσενρουντ, η επιμελήτρια του «Daring-design», του ζήτησε να διαλέξει ένα πολιτικό πρότζεκτ για την έκθεση, πρότεινε να δείξει τις επίσημες απαντήσεις που έλαβε σε αιτήματα για πληροφορίες για τα αίτια και τις επιπτώσεις από τον σεισμό του 2008 στην επαρχία Σετσουάν εκεί όπου σκοτώθηκαν περισσότεροι από 5.000 μαθητές.

Ολοκλήρωσε τα πλάνα για το installation πριν από τη σύλληψή του στην Κίνα στις αρχές Απριλίου, Αφέθηκε ελεύθερος τον Ιούνιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: