"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Μια αυθαίρετη κόκκινη γραμμή

Tου Αποστολου Λακασα

H βάση του 10 είναι μία αυθαίρετη κόκκινη γραμμή που χωρίζει τους αποφοίτους λυκείου σε επαρκείς και ανεπαρκείς για να φοιτήσουν στα ΑΕΙ;

Μήπως πρέπει να υπάρχει διότι, έστω κι αν είναι αυθαίρετη, αποτελεί ένα απαραίτητο φίλτρο για όσους θέλουν να προχωρήσουν από τη δευτεροβάθμια στην τριοτοβάθμια εκπαίδευση;

Μήπως, επίσης, θεσπίστηκε για να καταδειχθεί και η στρεβλή λειτουργία τμημάτων ΤΕΙ που λειτουργούν χωρίς εισακτέους αλλά με πολλούς διδάσκοντες;

Ο,τι κι αν ισχύει από τα παραπάνω, τα όσα υποστηρίζονται από «επίσημα» χείλη για την ύπαρξη ή όχι της βάσης του 10 καταδεικνύουν ότι οι πολιτικοί δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις θέσεις των ειδικών επιστημόνων.



Ουκ ολίγες φορές έχει επισημανθεί ότι η ελληνική εκπαίδευση πάσχει στη βάση της, από το δημοτικό και το γυμνάσιο. Το σχολείο δεν καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον των μαθητών, οι οποίοι αναγκάζονται να απευθυνθούν στα φροντιστήρια για να πάρουν βασικές για την εποχή γνώσεις (π.χ. ξένες γλώσσες και πληροφορική) αλλά και να προετοιμαστούν για τις κρίσιμες εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ.

Παρότι, λοιπόν, όλοι παραδέχονται ότι τα δεινά ξεκινούν από το δημοτικό σχολείο, οι πολιτικοί επιμένουν να ξεκινούν τις μεταρρυθμίσεις τους (ή έστω να μιλούν για την πρόθεσή τους να προχωρήσουν σε αυτές) εστιάζοντας στη βάση του 10. Με τον τρόπο αυτό ρίχνουν λάδι στην... αγωνία των γονιών, που έχουν εθιστεί με την ιδέα της επιτυχίας του παιδιού στο πανεπιστήμιο, ενώ την ίδια στιγμή το κάθε «φιλολαϊκό» μέτρο (όπως π.χ. η κατάργηση της βάσης του 10) εξυπηρετεί λαϊκίστικες πολιτικές που πρώτα απ’ όλα πλήττουν εκείνους υπέρ των οποίων υιοθετούνται.

«Γιατί οι νέοι να μη διευρύνουν τις γνώσεις τους, αφού μπορούν; Αλλωστε, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επενδύθηκαν σημαντικά κονδύλια τα τελευταία χρόνια. Γιατί κάποιοι να μην μπορούν να μάθουν κάτι παραπάνω επειδή πήραν 9,5; Είναι άδικο για λίγα εκατοστά να μένεις εκτός» ανέφερε στέλεχος του υπουργείου Παιδείας επιχειρηματολογώντας υπέρ της κατάργησης της βάσης του 10.

Αν, όμως, δούμε το επιχείρημα από την άλλη πλευρά, θα διαπιστώσουμε το παράλογό του.

Για παράδειγμα, τι θα κάνει στη ζωή ο νέος που εισάγεται με 10,5 στην Κοινωνική Θεολογία; Εχει τα εφόδια για μία τόσο δύσκολη επιστήμη; «Οι εισακτέοι έρχονται με τεράστιες ελλείψεις» μου έλεγε πρόσφατα θεολόγος πανεπιστημιακός. Ομως, το ζήτημα δεν είναι ότι οι 18χρονοι επιτυχόντες έχουν γνωστικές ελλείψεις. Το ουσιαστικό είναι ότι δεν ενδιαφέρονται να τις καλύψουν, αφού δεν ενδιαφέρονται να σπουδάσουν στη συγκεκριμένη σχολή. Απλώς, βρήκαν χαμηλή βάση και... μπήκαν. Το ίδιο συμβαίνει και με τα απαξιωμένα τμήματα ΤΕΙ της περιφέρειας, που κάθε χρόνο έχουν κενές θέσεις λόγω της βάσης του 10.

Το ζητούμενο είναι η πολιτεία να προσφέρει στους νέους ουσιαστικές, σοβαρές σπουδές στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και όχι σπουδές σε ΑΕΙ πολλών ταχυτήτων, τα οποία ιδρύθηκαν για μικροπολιτικούς σκοπούς. Το ζητούμενο, επίσης, είναι να υπάρχει μια σοβαρή τεχνολογική εκπαίδευση για όσους δεν θέλουν να προχωρήσουν στο πανεπιστήμιο. Σε αντίθετη περίπτωση, θα μένουμε μόνο στις επικοινωνιακές, ψηφοθηρικές αποφάσεις...


ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: