"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Η πορεία των «επιταγών» ευκολίας του Αγούδημου

Της ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΚΑΤΗ

Την ώρα που τα πλοία του, όπως η θρυλική για την... ταχύτητά της «Δημητρούλα», έπαιρναν πριν από δυο μήνες το δρόμο για τα διαλυτήρια πλοίων στην Τουρκία, ο γνωστός τοις πάσι ως «καπετάν Μάκης» της ελληνικής ναυτιλίας ήταν ήδη το κεντρικό πρόσωπο ποινικής δικογραφίας την οποία συνθέτουν τρία κακουργήματα.

Ο επί χρόνια απόλυτος άρχοντας των άγονων γραμμών στην Ελλάδα, Γεράσιμος Αγούδημος, εμπλέκεται, σύμφωνα με τις μηνύσεις και την ποινική δίωξη που έχει ασκηθεί, σε υπόθεση απάτης, εκβίασης και νομιμοποίησης εσόδων από παράνομη δραστηριότητα (ξέπλυμα βρώμικου χρήματος).

Η σχετική δικογραφία, που σχηματίστηκε με αφορμή μηνύσεις ναυτικών πρακτόρων, οι οποίοι πρακτόρευαν τα πλοία του σε Δωδεκάνησα, Κρήτη και Πειραιά και υποστηρίζουν ότι εξαπατήθηκαν από τον εφοπλιστή με αποτέλεσμα να υποστούν οικονομική βλάβη που ανέρχεται στο ένα εκατομμύριο ευρώ, βρίσκεται πλέον στα χέρια του τέταρτου ανακριτή Πειραιά για τη διενέργεια της κύριας ανάκρισης.

Οι εν λόγω ναυτικοί πράκτορες υπήρξαν για χρόνια συνεργάτες με τον Γεράσιμο Αγούδημο, ο οποίος όμως, όπως τονίζουν, «δεν δίστασε να διαπράξει σε βάρος μας βαρύτατες κακουργηματικές πράξεις, με συνέπεια ο καθένας από εμάς να έχει υποστεί τέτοιου μεγέθους ζημιά ώστε βάσιμα να υποστηρίζεται ότι έχουμε φτάσει στο χείλος της οικονομικής καταστροφής».

Τι ακριβώς όμως αναφέρουν οι μηνυτές, με βάση τους ισχυρισμούς των οποίων διενεργήθηκε η προκαταρκτική εξέταση και ασκήθηκε η δίωξη;

«Ο Γεράσιμος Αγούδημος -υποστηρίζουν-, εκμεταλλευόμενος τη θέση ισχύος του ως πλοιοκτήτης έναντί μας ως πρακτόρων του, προέβη σε εκβιαστικές και απατηλές ενέργειες προκειμένου να μας αποσπάσει σειρά προσωπικών επιταγών και συγκεκριμένα επιταγών "ευκολίας" μεγάλων ποσών σε διαταγή της Κοινοπραξίας του "G.Α.Ferries", τις οποίες στη συνέχεια προεξόφλησε». Ενώ όμως «είχε εισπράξει τα ποσά, δεν πλήρωσε στη συνέχεια τις επιταγές που είχαν ενεχυριαστεί στη λήξη τους, με αποτέλεσμα τώρα να εκκρεμούν σε βάρος μας πολλές διαταγές πληρωμής της τράπεζας».

Αυτή η διαδικασία φαίνεται πως ακολουθούνταν για πολλά χρόνια, «με την απειλή άμεσης διακοπής της πρακτόρευσης, στους ναυτικούς πράκτορες», οι οποίοι «του χορηγούσαν στο τέλος κάθε καλοκαιρινής περιόδου σειρά μεταχρονολογημένων επιταγών "ευκολίας" μεγάλων ποσών, τις οποίες προεξοφλούσε ή ενεχυρίαζε σε τράπεζες, ώστε να καλύπτει έξοδα δεξαμενισμού και επισκευών των πλοίων του, τη μισθοδοσία των πληρωμάτων του κ.λπ. Με τις επιταγές "ευκολίας" αντιμετώπιζε την έλλειψη ρευστότητας της εταιρείας του, που προέκυπτε τους χειμερινούς μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων η επιβατική και εν γένει μεταφορική κίνηση είναι μειωμένη. Οι επιταγές έληγαν συνήθως το επόμενο της έκδοσής τους καλοκαίρι, οπότε υπήρχε ρευστότητα στην εταιρεία, και είτε τις κάλυπτε ο ίδιος και επέστρεφε τα σώματα των επιταγών, είτε τις εξοφλούσε ο ίδιος, είτε τους ενέβαζε χρήματα για να τις πληρώνουν οι πράκτορες».

Οπως τονίζουν οι νομικοί παραστάτες των μηνυτών, ο πρώην υπουργός Αντώνης Φούσας και ο Εμμανουήλ Σταύρου, εκείνο που πρέπει να καταστεί σαφές είναι ότι οι επιταγές δεν δίνονταν για την εξόφληση κάποιας δήθεν οφειλής έναντι ναύλων ή ως δήθεν προεξόφληση μελλοντικών υποχρεώσεων κ.λπ., αλλά ήταν καθαρά επιταγές «ευκολίας» (η έννοια της επιταγής «ευκολίας» γίνεται δεκτή και νομολογιακά).

«Τον Σεπτέμβριο του 2008 όμως -συνεχίζουν- κι ενώ είχε αποφασιστεί, όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, το "κλείσιμο" της εταιρείας λόγω της τραγικής οικονομικής κατάστασης στην οποία βρισκόταν και των τεράστιων οφειλών της, ο Γεράσιμος Αγούδημος ζήτησε και πάλι από τους ναυτικούς πράκτορες επιταγές "ευκολίας", γνωρίζοντας του ότι δεν θα τις καλύψει. Αυτό επιβεβαιώθηκε με τραγικό τρόπο ένα χρόνο μετά, όταν τον Σεπτέμβριο του 2009 η Κοινοπραξία, όπως και οι λοιπές εταιρείες του, ουσιαστικά έκλεισαν με την κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων και ιδίως των πλοίων. Το ύψος αυτών των επιταγών "ευκολίας" που έλαβε είναι της τάξεως του 1.000.000 ευρώ και πάνω».

«Για προφανείς λόγους -σημειώνουν- που συνδέονται με την ευθύνη από το νόμο για την επιταγή, κατ' απαίτηση Αγούδημου, οι επιταγές εκδίδονταν σε διαταγή της Κοινοπραξίας "G.Α. Ferries Αγούδημος", η οποία στη συνέχεια την οπισθογραφούσε σε μία άλλη ναυτική εταιρεία με την επωνυμία "ΜΙΛΙ", άγνωστου αντικειμένου και αφανούς περιουσιακής κατάστασης. Η τελευταία τις ενεχυρίαζε στην τράπεζα, η οποία και τη χρηματοδοτούσε. Ολη αυτή τη διαδικασία τη διαχειριζόταν προσωπικά και αποκλειστικά ο Γεράσιμος Αγούδημος, ο οποίος ήταν κι ο λήπτης των χρημάτων, ανεξάρτητα εάν παρεμβάλλονταν εταιρείες ή κάποια παρένθετα πρόσωπα. Η όλη διαδικασία σκοπό είχε να θέσει στο "απυρόβλητο" τον πλοιοκτήτη, ώστε να μην ευθύνεται ποινικά ή αστικά ο ίδιος με την περιουσία του, σε περίπτωση που κάτι δεν πήγαινε καλά».

Βολές ρίχνουν και στην τράπεζα, που «δεν ήλεγξε τι είδους συναλλαγές κάλυπταν οι συγκεκριμένες επιταγές, όταν είναι γνωστό ότι για πολύ μικρότερα ποσά απαιτούν για διασφάλισή τους συγκεκριμένα τιμολόγια και άλλα παραστατικά που να δικαιολογούν την έκδοση των επιταγών».

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Νομικής Μάγγου στην Κάλυμνο, ναυτικής υποπράκτορα της «G.Α. Ferries». Η τράπεζα δέχθηκε, ως ενέχυρο, επιταγές της τάξεως των 500.000 ευρώ από το εν λόγω υποπρακτορείο Καλύμνου, του οποίου ο ετήσιος τζίρος ήταν αδύνατο να ξεπεράσει τις 60.000 ευρώ , το 2008 δε (το χρονικό διάστημα έκδοσης των επίδικων επιταγών) ήταν κατά πολύ μικρότερος. Μάλιστα, κατά το χρόνο έκδοσης των επιταγών, η δρομολόγηση πλοίων της Κοινοπραξίας προς και από την Κάλυμνο ήταν σχεδόν ανύπαρκτη κι ως εκ τούτου ήταν αδύνατο να υπάρχουν συναλλαγές και ναύλοι τέτοιου ύψους. Οι οφειλές δε της υποπράκτορα προς την «G.Α. Ferries» από τη σχέση (υπο)πρακτόρευσης και τους σχετικούς ναύλους δεν ταυτίζονταν με τον τζίρο του πρακτορείου, καθώς στο ποσό του εισιτηρίου, εκτός από τον καθαρό ναύλο, υπήρχαν ποσά για το ΝΑΤ, τους φόρους κ.λπ. κι έτσι τα οφειλόμενα ήταν κατά πολύ μικρότερα του τζίρου.Διαταγές πληρωμών

Παρ' όλ' αυτά, η τράπεζα εξέδωσε διαταγές πληρωμής μόνο κατά των ναυτικών πρακτόρων, οι οποίοι δίνουν στην κυριολεξία μάχη επιβίωσης και σε βάρος των οποίων απειλούνται όχι μόνο κατασχέσεις και πλειστηριασμοί, αλλά και ποινές φυλάκισης για το αδίκημα της δήθεν έκδοσης ακάλυπτης επιταγής. Επιπλέον, έχουν καταχωριστεί στον «ΤΕΙΡΕΣΙΑ» με συνέπεια να είναι αδύνατη η χρηματοδότηση της επιχείρησής τους ή η λήψη μπλοκ επιταγών και να καλούνται να επιβιώσουν με τις σημερινές ιδιαίτερα δυσμενείς οικονομικά συνθήκες. Οι σχετικές διαταγές πληρωμής έχουν προσβληθεί με ανακοπές, οι οποίες (πλην μιας απορριπτικής απόφασης, που έχει ήδη εφεσιβληθεί) εκκρεμούν προς εκδίκαση, ενώ έχουν γίνει δεκτές οι αιτήσεις αναστολών και μέχρι την τελεσίδικη εκδίκαση των ανακοπών δεν μπορεί να γίνει εκτέλεση κατά των ναυτικών πρακτόρων.

Απ' την πλευρά του ο εφοπλιστής κατέθεσε μήνυση κατά των μηνυτών, κατηγορώντας τους για ψευδορκία και υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι «ουδέποτε επικοινώνησα ο ίδιος με τους εν λόγω πράκτορες για την έκδοση επιταγών... η θέση μου στην κοινοπραξία και η ηλικία μου δεν συμβαδίζουν με τον διαχειριστικό ρόλο και ιδίως με επικοινωνία με διάφορους πράκτορες, ώστε να καταρτίζουμε συμφωνίες πρακτόρευσης...»

EΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: