"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΑΔΑ: Mπορεί να καταστεί ελκυστικός κόμβος υγροποιημένου φυσικού αερίου

(Photo: Ρεβυθουσα)
Της ΝΕΦΕΛΗΣ ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΥ

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά φυσικού αερίου της Μεσογείου και των Βαλκανίων μπορεί να αναλάβει η Ελλάδα, στην περίπτωση που αξιοποιηθούν οι δυνατότητες ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και πραγματοποιηθούν παράλληλα οι απαραίτητες επενδύσεις στον τομέα αυτόν.

Η Ελλάδα μπορεί να εκμεταλλευτεί τη σημαντική γεωστρατηγική θέση της στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, δημιουργώντας μονάδες αποθήκευσης και επεξεργασίας υγροποιημένου φυσικού αερίου, προκειμένου να αποτελέσει σημείο αναφοράς στη διαρκώς εξελισσόμενη παγκόσμια αγορά LNG.

Την προοπτική αυτή ανέδειξαν οι συμμετασχόντες στο συνέδριο για το υγροποιημένο φυσικό αέριο, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στην Αθήνα και το διοργάνωσε το περιοδικό LNG Journal. Στο συνέδριο το «παρών» έδωσαν υψηλόβαθμα στελέχη παγκόσμιων ενεργειακών ομίλων (Shell, EGL), αλλά και μεταξύ άλλων ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, Σπύρος Παλαιογιάννης και ο επικεφαλής της ανάλυσης ενεργειακών συστημάτων της ΡΑΕ, Γεράσιμος Αβλωνίτης.

Σε μια διαρκώς αναπτυσσόμενη, με ιδιαίτερη δυναμική, αγορά LNG, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι προκλήσεις, στις οποίες θα μπορούσε η χώρα να απαντήσει το επόμενο διάστημα, είναι πολλές, καθώς η ζήτηση στην Ευρώπη για φυσικό αέριο αφενός ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία, ενώ αφετέρου σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία επιλογής του αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο της Κασπίας στις ευρωπαϊκές αγορές.

Οπως ειδικότερα επισημάνθηκε, η αγορά LNG στην Ευρώπη «βράζει», καθώς εκτιμάται πως έως το 2020 το 30% της κατανάλωσης φυσικού αερίου θα καλύπτεται από την αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Στο πλαίσιο αυτό, στόχος θα πρέπει να είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών LNG, ώστε η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου, η οποία «παραδοσιακά» στηρίζεται στη Ρωσία και στις χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, να αποκτήσει εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας.

Οπως έγινε δε γνωστό, όσο περιορίζεται η συμμετοχή της πυρηνικής ενέργειας στην ηλεκτροπαραγωγή στην Ευρώπη τόσο το LNG θα κερδίζει έδαφος.

Στην Ελλάδα, σε πλήρη λειτουργία βρίσκεται σήμερα ο τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας, ο οποίος αποτελεί μία από τις σημαντικότερες εθνικές υποδομές της χώρας μας, ενώ είναι μία από τις τρεις πηγές τροφοδοσίας του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και συγκαταλέγεται στους δεκατρείς αντίστοιχους σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου που λειτουργούν στη Μεσόγειο.

Πρωτοβουλίες, ωστόσο, στο πλαίσιο της εγχώριας αγοράς LNG αναμένονται και από τον ιδιωτικό τομέα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δημιουργία πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης από τον όμιλο Κοπελούζου, για τη δημιουργία πλωτού τέρμιναλ υγροποιημένου φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, πάντως, το «κλειδί» για την ανάδειξη της χώρας σε περιφερειακό παίκτη της εν λόγω αγοράς, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η εμπορική αξιοποίηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου, που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων στην Κύπρο και σε δεύτερη φάση νοτίως της Κρήτης.

Παράλληλα, η ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά LNG, όπως εκτιμάται, αναμένεται να «σπάσει» μέσα στα επόμενα χρόνια τις τιμές του «μαύρου χρυσού» και του φυσικού αερίου, που διοχετεύεται στις αγορές μέσω των διαφορετικών αγωγών.

Και αυτό διότι το LNG προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία από τους αγωγούς, καθώς επιτρέπει τη μεταφορά του φυσικού αερίου, όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση, ενώ, παράλληλα, ο εμπορικοί όροι είναι σαφώς πιο ανταγωνιστικοί, καθώς δεν υπάρχει καμία δέσμευση, που να είναι αποτέλεσμα μακροπρόθεσμης σύμβασης.

Την προσφορά, στο μεταξύ, καλύπτουν οι χώρες με μεγάλα αποθέματα φυσικού αερίου, όπως η Ρωσία, η Αλγερία, η Αυστραλία, η Ινδονησία, η Λιβύη, η Μαλαισία, η Νιγηρία και το Κατάρ.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχουν 60 τερματικοί σταθμοί υποδοχής LNG (Ιαπωνία, Νότια Κορέα, ΗΠΑ και Ευρώπη).

Ο κύκλος του LNG αποτελείται από τέσσερα αλληλεξαρτώμενα στάδια, την εξόρυξη και παραγωγή, την υγροποίηση, τη μεταφορά από το σημείο υγροποίησης στον τελικό προορισμό και την παραλαβή, αποθήκευση και αεριοποίηση στον τελικό προορισμό.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: