Σε κεντρικούς και μη δρόμους, στις στάσεις του μετρό αλλά και μέσα στο ίδιο το μετρό, στα λεωφορεία της αστικής, η εικόνα έχει εξελιχθεί σε μόνιμη, σε βαθμό που αν μια γιγαντιαία οθόνη μπορούσε να την αναπαραγάγει στα σημεία όπου συντελείται, ανετότατα θα την χαρακτήριζε κανείς ως εφιάλτη: άνθρωποι μ΄ ένα μικροφωνάκι μπροστά στο στόμα τους, που το κρατάνε με ευλάβεια σχεδόν, ενώ ένα αρκετά μακρύ κορδόνι το συνδέει με κάτι στρογγυλό που σφηνώνει στο δεξί τους συνήθως αυτί.
Αν προσέξεις λίγο καλύτερα τις σχετικές επί του πεζοδρομίου «συνομιλίες» (ενώ νομιμότατα θα μπορούσε να σκεφτείς πως ο δεύτερος συνομιλητής ενδέχεται να είναι ανύπαρκτος) και συμβεί να μην έχεις αντιληφθεί το μικροφωνάκι, αλλά βλέπεις μόνον τα στόματα να ανοιγοκλείνουν, νομίζεις πως πρόκειται για ανθρώπους που έχουν κυριολεκτικά παραλοΐσει.
Όσο κι αν είναι αηδιαστική, να κατανοήσει κανείς την αλαζονεία μέσα σ΄ ένα σπίτι ή σ΄ ένα γραφείο, σε κάποιον που θέλει να κάνει εντύπωση με τις γνωριμίες του. Ποιος, όμως, ο λόγος να υφίσταται κανείς καθημερινά αυτούς τους κρουνούς της αλαζονείας στους δρόμους, όταν οι άνθρωποι που αλαζονεύονται δεν έχουν να κερδίσουν τίποτε, μα τίποτε απολύτως, αφού κι αν προκαλούν κάποια «εντύπωση» δεν είναι καν στιγμιαία. Ακόμη και ως σκηνή θεάτρου κι αν συνειδητοποιεί κανείς τον δρόμο, η «έκθεση» έχει κάποιο νόημα όταν μας γνωρίζει έναν χαρακτήρα, όχι όταν μας τον καταβαραθρώνει, επειδή δεν έχουμε κανένα περιθώριο να τον συναναστραφούμε.
Μα δεν είναι ανώδυνο, θ΄ αναρωτηθεί κανείς, τόσοι άνθρωποι να εκτονώνονται καθημερινά με το να φαντάζονται ότι υποχρεώνουν τους άλλους να τους λογαριάζουν σπουδαίους; Δεν είναι ανώδυνο, είναι πάρα πολύ επικίνδυνο. Με το να θεωρεί κανείς τον εαυτό του σπουδαίο, επειδή χάρη σ΄ ένα μηχανηματάκι, υποχρεώνει τους άλλους να τον ακούνε, εύκολα μπορούμε να φανταστούμε πόσο σπουδαίο λογαριάζει τον κάθε γνωστό ή άγνωστο μακελάρη που συμβαίνει αυθορμήτως να στήνονται μπροστά του εκατοντάδες μικρόφωνα και, επιπλέον, έχει, χωρίς να το προσπαθήσει, ακροατές του εκατομμύρια εκατομμυρίων ανθρώπους.
Ο Θανάσης Θ. Νιάρχος είναι ποιητής, συνεκδότης του περιοδικού «Η Λέξη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου