"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Το ταγκό της Χέρτα

Tης Ολγας Σελλα

Εμείς σίγουρα δεν γνωρίζαμε τη Χέρτα Μίλερ. Τη γνώριζε όμως η Σουηδική Ακαδημία και της απένειμε χθες το Νομπέλ Λογοτεχνίας, αιφνιδιάζοντάς μας για άλλη μια φορά, όπως και πέρυσι, με τον Γάλλο Λε Κλεζιό.


Ομως η Σουηδική Ακαδημία φαίνεται ότι κοιτάζει μ’ έναν άλλον τρόπο, τα τελευταία χρόνια, όσα συμβαίνουν γύρω μας και επιλέγει να βραβεύει λογοτέχνες εκτός mainstream, υπογραμμίζοντας με την επιλογή της πτυχές της σύγχρονης ιστορικής, πολιτικής ή κοινωνικής επικαιρότητας. Η επιλογή για το φετινό Νομπέλ Λογοτεχνίας της, γεννημένης στη Ρουμανία, 56χρονης Χέρτα Μίλερ, μιας από τους πολλούς που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους όσο ακόμα υπήρχε το καθεστώς του υπαρκτού σοσιαλισμού, δεν μπορεί παρά να παραπέμπει στην πιο εμβληματική στιγμή αυτής της ιστορικής στιγμής του 20ού αιώνα: στα 20 χρόνια από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, στα 20 χρόνια από την κατάρρευση των καθεστώτων των πρώην ανατολικών χωρών.
Η λογοτεχνική διαδρομή της Χέρτα Μίλερ ταυτίζεται με τη διαδρομή όσων τα δικαιώματα και η ελευθερία έκφρασης καταπιέστηκαν, στραγγαλίστηκαν για την ακρίβεια, στα καθεστώτα των πρώην ανατολικών χωρών. Η ίδια κατάφερε να μη συλληφθεί και φρόντισε να διαφύγει στη Γερμανία. Είχε όμως ήδη ζήσει την απαγόρευση έκδοσης της ποιητικής της συλλογής. Είκοσι χρόνια μετά, και έχοντας γράψει το «Τανγκό της καταπίεσης», η Χέρτα Μίλερ ζει σε μια χώρα δημοκρατική· στην Αλεξάντερπλατς και στο πρώην Ανατολικό Βερολίνο μόνο η αρχιτεκτονική των κτιρίων θυμίζει την ενιαία αντίληψη που επικράτησε για πολλές δεκαετίες σε κάποιες χώρες της Ευρώπης – στη σκέψη, την έκφραση, την αρχιτεκτονική, την τέχνη. Ισως η Σουηδική Ακαδημία στο πρόσωπό της να τίμησε όσους αρνήθηκαν να σωπάσουν...
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: